ZPĚT

Nenechte se porazit stresem

Nejen snahy zhubnout může zhatit tento novodobý strašák západní civilizace. Ničí také vztahy, zdraví a někdy celé životy. O kom je řeč? Přeci o stresu.

Jakmile dnes někdo vysloví slovo stres, většina z nás se okamžitě lekne. To není nutné. Také v případě stresu totiž platí, že všeho moc škodí. Z toho ale také vyplývá, že jistá dávka stresu je pro člověka potřebná a dokonce prospěšná.

Psychologové dělí stres na takzvaný eustres a distres - tedy dobrý a špatný. Ten dobrý funguje vlastně jako stimulant. Podporuje člověka k lepším výkonům. Ostatně to také byla jeho prapůvodní funkce - stimulovat výkony, které zajistily přežití. Dá se říci, že pozitivní je například obava ze zkoušky, protože nás donutí lépe se učit.

Jenže tento dobrý stres se může snadno změnit v ten špatný, to když trvá dlouho, je ho příliš nebo je provázen například nepřiměřenými nároky. Jedna věc je bát se zkoušky, a druhá věc je bát se vyučujícího, který se po studentech „vozí“. Stejně tak přehnaná sebekritika může vyvolat negativní stres.

Co tedy dělat, aby tělo netrpělo nadbytečným stresem? Rady typu „nestresujte se“ si koledují spíše o pár facek, protože v dnešní době se lze jen těžko nestresovat. Je jedno, jestli jste svobodná, vdaná, bezdětná, či zasloužilá máma. Vždy je těch důvodů ke stresu víc než dost a jen těžko se jim vyhneme. Kromě toho jste-li ta povaha, co si se vším dělá starosti, máte to prostě těžší. Jenže stejně jako svaly a kondice se dá trénovat obrana proti stresu. Jak na to?

Nestresujte se předčasně. Také se vám začnou potit dlaně, když najdete ve schránce výzvu k vyzvednutí dopisu s pruhem? Bojujte s tím. Vždyť vůbec nemusí jít o špatné zprávy. Třeba vám chce pojišťovna vrátit přeplatek. A i kdyby už šlo o nepříjemnost, řešte ji teprve ve chvíli, až opravdu nastane. Tím nechceme říci, že máte být lehkomyslná, rozhodně je lepší, když se připravíte na různé varianty. Pomůže vám také, když si veškeré úřední papíry, složenky, výpisy z účtu a jiné záležitosti budete nějakou dobu archivovat. Pak snadno vše najdete a budete mít přehled o tom, co vám kdo zase může chtít. To ostatně platí i v jiných oblastech - prostě mějte ve svých věcech pořádek.

Nejste jediná. Tohle nezvládnu, nemám na to, bude to průšvih. To si říká spousta z nás. A nemá k tomu důvod. Čekají vás státnice? Miliony lidí před vámi je udělaly. A miliony lidí po vás je také udělají. Proč byste zrovna vy neměla, když jste došla až k nim?

Mějte se ráda. Budete-li stále opakovat své chyby, těžko něčeho dosáhnete. Čeká vás stresová situace? Motivujte se pozitivně. Zkuste si třeba situaci zlehčit, používejte humor, oceňte se. Myslete na své přednosti, vybavte si, kdy vás kdo pochválil a myslete na tyto chvíle. Uvědomte si, že máte své kvality.

Rozmazlujte se. A pořádně sobecky. Věnujte si každý den alespoň pár minut. Při nákupu hoďte do košíku něco jen pro sebe, zalezte si do vany, čtěte, běžte se projít, ošiďte večeři nebo si kupte strašně drahou kosmetiku. Do péče o domácnost zapojte rodinu, máte-li větší děti, umí se o sebe už postarat samy a nemusí dostat teplé jídlo až pod nos. A manžel taky ne. Pochopte, že když budete spokojená vy, bude spokojené i vaše okolí. Uštvaná máma a teplá večeře rozhodně není lepší než usměvavá a odpočatá maminka a na stole chleba s máslem.

Víte, jak spíte? Jestli ne, rychle se nad tím zamyslete. Stresu odoláte lépe, budete-li pořádně odpočatá. Takže žádná rozkládací pohovka, ale kvalitní postel s kvalitními matracemi, řádně vyvětraná ložnice, ve které nebude celou noc hrát televize, a žádné úředničení do půlnoci. A taky žádná káva. Pěkně si udělejte třeba bylinkový čaj, večer alespoň těsně před spaním zklidněte, dejte si sprchu, kterou zakončíte studenou vodou a šup do postele.

Buďte asertivní. Naučte se říkat ne. Tím, že se pokusíte vyhovět všem, akorát všem uškodíte. A hlavně sobě. Začnou se kupit sliby, které jste dala, ale nestíháte je plnit, a vy budete zavalená prací. Tím, že odmítnete výpomoc nebo práci za jiné, rozhodně nic nepokazíte. Jste jen člověk a své práce máte dost. Myslete na to.

Jsou situace, které musíte prostě jen přežít. Podle sociologických výzkumů k největším stresům patří úmrtí v rodině, rozvod a svatba. Co poradit tady? Bolest ze smrti blízkého člověka se bohužel protrpět musí, rozvod také, i když slušné chování může následky minimalizovat. A svatba? Tu musíte opravdu jen přežít a doufat, že dobrá organizace přinese své ovoce.

Text: Jana Přikrylová
Foto: Archiv MF

31.3.2008 1:00 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.