FITweb

Reklama

ZPĚT

Nakrmte mozek

Máte pocit, že vám „to nemyslí“? Víme, jak si pořídit brilantní nápady, fenomenální paměť a mozek Einsteina.

1

Cvičte - Kolumbijská univerzita loni potvrdila to, co se už dlouho šušká – tělesný pohyb dodá energii nejen tělu, ale také mozku. Vědci zkoumali mozkovou aktivitu lidí, kteří po čtyři měsíce cvičili čtyřikrát týdně a hádejte, jak to dopadlo. Tip: Podle vědců z Kolumbijské univerzity je tajemstvím úspěchu komplexní pohyb - mozkové aktivitě prospívá například tanec nebo bojová umění, jako je kung-fu.

2

Dejte si „mozkovou dietu“ – Potraviny, které prospívají vašemu mozku, nejsou žádným překvapením. Chcete-li dodat šedé kůře to správné palivo, měla by vaše strava sestávat hlavně z ovoce, zeleniny a proteinů. Naopak transmastné kyseliny byste měla vypustit. Stejně tak tučné maso a rafinovaný cukr – to vše vašemu mozku neprospěje.

Tip: Podle amerických vědců je ideální snídaní pro váš mozek vejce. Obsahuje totiž vitaminy B, které dodávají energii mozkovým buňkám. Mozku ale dělají moc dobře také antioxidanty, které ho chrání před poškozením, a omega-3 mastné kyseliny. Když to zapijete zeleným čajem, nemohla jste mozku prospět víc.

3

Naložte si – Nemyslíme ani nášup ani práci, přepínat se rozhodně není zdravé. Vaší mozkové kůře ale prospěje, když ji zaměstnáte různorodými úkoly. Pokud totiž přepínáte mezi různými aktivitami, aktivujete různé části mozku, díky tomu pak budete po mentální stránce stále svěží. Samozřejmě všeho s mírou, přílišné přeskakování mezi jednotlivými projekty by mohlo způsobit akorát to, že budete zmatená a nebudete stíhat.

4

Dýchejte – Váš mozek potřebuje kyslík, díky němu zůstává svěží. I proto je dobré věnovat se dechovým cvičením a meditaci. Nejen že si při tom odpočinete, ale dodáte to nejdůležitější i svému mozku.

Tip: Pohodlně se posaďte, ohlídejte si, zda máte rovná záda. Několikrát se zhluboka nadechněte a pak dýchejte přirozeně a soustřeďte se na místa, kde dech vnímáte nejvíc – nos a hruď. Pozor: dýchejte nosem a při dechovém cvičení nemyslete na to, že ještě musíte nakoupit a co uvaříte o víkendu. Soustřeďte se jen na svůj dech, klidně zavřete oči, zařiďte si, abyste byla sama a v klidu.

5

Odpojte se – Měla jste v práci opravdu těžký den? Pak večer vypněte. Dělejte něco, na co se nemusíte soustředit a u čeho nemusíte přemýšlet. Klidně se koukněte třeba na nenáročný seriál v televizi. Ale co se týče televize, tak pozor, lékaři doporučují maximálně dvě hodiny denně před obrazovkou, raději samozřejmě méně. Nadměrné sledování televize totiž může poškozovat paměť. Tip: Čtěte básně. Podle vědců čtení vět obsahujících metafory a ironii stimuluje mozek víc než čtení jednoduchých sdělení.

6

Nabijte se sexem – Sex je vynikající potrava pro mozek. Vědci z Rutgers University v roce 2004 zjistili, že orgasmus aktivuje více než deset částí mozku včetně paměti nebo centra emocí. Pokud tedy chcete procvičit celý mozek, dopřejte mu sexuální vyvrcholení.

7

Spěte - Pořádný spánek je to, co mozek také významně potřebuje. Dostatek spánku údajně pomáhá udržet si vzpomínky. Podle harvardské studie mozek skládá části informací, které jste získala přes den, do koherentních celků právě v době, kdy spíte.

Tip: Ložnici udržujte čistou a dobře vyvětranou, investujte do kvalitní matrace, ale i do příjemného povlečení. Před spaním dělejte odpočinkové věci - přečtěte si kousek knihy, poslouchejte oblíbenou hudbu, ovšem tu uklidňující nebo si přečtěte oblíbený časopis. Spát byste měla nejméně 6 a půl hodiny, ale raději něco mezi sedmi a osmi hodinami.

Ale hlavně dávejte mozku práci. Nestagnujte. Čtěte, vzdělávejte se, hrajte třeba sudoku nebo luštěte křížovky. Aby mozek vydržel co nejdéle aktivní a při síle, nesmí zahálet. Namáhejte ho a on se vám tím, že vám bude dlouho bezchybně sloužit.

8.4.2008 1:00 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.