ZPĚT

Chůze – nejpřirozenější pohyb člověka

Nemusíte trávit hodiny ve fitness centru, abyste udělali pro sebe něco dobrého. Stačí jen více přirozeného pohybu – tedy více chůze a méně hodin strávených v autě nebo u televize. Procházka nebo rodinný výlet prospějí nejen vaší postavě.


* Chůze má schopnost rozpohybovat všechny skupiny svalů a aktivizuje celý organismus.

* Když odpočíváme, naše plíce spotřebují asi osm litrů vzduchu za minutu, ale když intenzivně šlapeme, můžeme jej spotřebovat až kolem sto litrů. Buňky našeho těla jsou tak lépe zásobené kyslíkem, proto se mnohem účinněji zbavují škodlivých zplodin.

* Při každém pohybu po nerovném terénu a jakémkoli prodloužení či zkrácení kroku posilujete stabilizační svalstvo - včetně svalů na vnější a vnitřní straně stehen.

* Chůze snižuje vysoký krevní tlak a hladinu cholesterolu, redukuje tak riziko srdečních onemocnění a infarktu.

* Taktéž zlepšuje hustotu kostí, a tím brzdí vznik osteoporózy a rozvoj artrózy.

Potřebujete mít před sebou nějaký cíl a motivaci? Pak se podívejte na www.srdcevpohybu.cz, kde najdete množství tipů na výlety a turistické trasy.

Flexibilita

Strečink zvyšuje svalovou výkonost. Alespoň to tvrdí nová studie Clinical Journal of Sports Medicine. Vědci požádali 30 dobrovolníků, aby po dobu šesti týdnů každý den protahovali alespoň dvě minuty obě nohy jednoduchými strečinkovými cviky. Zároveň nesměli provádět žádné silové cvičení. Po této době přeměřili svalovou flexibilitu a zjistili, že se zlepšila o 35%. Kromě toho však také stoupla síla jednotlivých svalů, a to o v průměru 4%. Závěr pro vás? Alespoň 2x týdně si dopřejte čtvrthodiku jógy, pilates nebo klasického strečinku.

Postavte se třeba na hlavu!

Všechny obrácené pozice z jógy jako je např. svíčka nebo stoj na hlavě pomáhají relaxovat tělo a zklidnit duši. Když je tělo „vzhůru nohama“ krev se nahrne do celé horní poloviny těla, mozek nevyjímaje. V této pozici proveďte alespon 5 hlubokých dechů – počítejte do čtyř při nádechu a do osmi při výdechu – potom se pomalu vraťte do vodorovné polohy na zádech. Po tomto cvičení budete tak uvolěni, že vám i odpolední hádka s šéfem přijde naprosto malicherná.

Omluvenka pro svaly

I svaly potřebují čas pro regeneraci. Proto jim po každém posilovacím tréninku dopřejte alespoň den odpočinku. Nikdy také neprocvičujte stejnou svalovou partii dva dny po sobě. Jedinou vyjímku můžete udělat v případě břišních svalů, které mají rychlou schopnost regenerace a navíc snadno ochabují. Ty můžete posilovat bez obav každý den. Zkuste jen prostřídat cviky, abyste sval zatížili z různých úhlů a s jinou zátěží.

9.4.2008 17:53 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.