ZPĚT

Rodina tuků II.

Příjem tuků by měl představovat pětadvacet až třicet procent z celkové přijaté energie. Jednotlivé skupiny tuků je dobré kombinovat v poměru 1:1:1. Více o tucích se dočtete v našem článku.

Rodokmen tuků se odvíjí od obsahu mastných kyselin:

1. tuky nasycené

2. tuky nenasycené:

– mononenasycené

– polynenasycené

– omega 3-mastné kyseliny

– omega 6-mastné kyseliny

+tuky s obsahem transmastných kyselin

Tuky nasycené

Jsou tuky obsahující nasycené mastné kyseliny s jednoduchými vazbami mezi atomy uhlíku. Nasycené tuky zvyšují cholesterol v krvi a způsobují problémy s nadváhou. Nachází se v živočišných (tučné hovězí i vepřové maso, ztužené pokrmové tuky, slanina) a mléčných produktech (plnotučné mléko, sýry, máslo) a v některých rostlinných produktech, jako je kokosový ořech, palmový olej, ale i ve vaječných žloutcích a v cukrárenských výrobcích, dortech, zákuscích.

Tuky s mononenasycenými mastnými kyselinami

Jejich představitelé jsou olivový, kanolový, arašídový, mandlový a avokádový olej. Jsou ideální, protože jejich pravidelná konzumace snižuje škodlivý LDL cholesterol a mírně zvyšuje hladinu ochranného HDL cholesterolu.

Tuky s polynenasycenými mastnými kyselinami

Polynenasycené kyseliny jsou velice důležité a zároveň ve stravě běžného Středoevropana nejméně zastoupené. Ovlivňují růst, omezují fyzické a psychické přetížení, významné jsou i v boji proti obezitě. Pomáhají snižovat krevní srážlivost, snižují krevní tlak a hladinu cholesterolu, omezují vznik zánětlivých procesů, ovlivňují kvalitu vidění a jsou nezbytné pro vývoj dětského mozku.

Omega 3

Jejich zdrojem jsou kukuřičný, sójový, saflórový a lněný olej a rybí tuky. Omega 3-mastné kyseliny jsou alfa-linolenová kyselina (ALA – tři dvojné vazby), její hlavní zdroj je olej lněného semínka, eikosapentaenová kyselina (EPA – pět dvojných vazeb), tu získáme konzumací rybího oleje. A k omega 3-mastným kyselinám patří i dokosahexaenová kyselina (DHA – šest dvojných vazeb), její zdrojem je taky rybí olej.

Omega 6

Zdrojem omega 6-mastné kyseliny neboli gama-linolenové kyseliny (GLA – tři dvojné vazby) je pupalkový olej a doplňky výživy, které běžně koupíte v lékárně.

Jak tuky konzumovat?

Příjem tuků by měl představovat pětadvacet až třicet procent z celkové přijaté energie. Jednotlivé skupiny tuků je dobré kombinovat v poměru 1:1:1 – nasycené: mononasycené: polynasycené (v jídelničku běžného Evropana se ukazuje poměr až 20:1 ve prospěch tuků nasycených!). Nejjednodušším doporučením je snížení konzumace živočišních tuků a volných tuků získaných tepelnou přípravou pokrmů a zařadit do svého jídelníčku co nejvíce omega 3-mastných kyselin, které získáte především konzumací ryb.

V příštím díle se budeme věnovat tukům s obsahem transmastných kyselin.

22.4.2008 5:21 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.