ZPĚT

Božská rostlina

Nejen Vincenta van Gogha uchvátila za sluncem se otáčející žlutě zářící rostlina. Také američtí Indiáni jí odjakživa připisovali božskou sílu pro její krásu i užitečnost.

Slunečnice je symbolem života, vyvolává radost a lidem dává zdraví. Lidé ji využívají pro přípravu jídel a v kosmetice. Krom toho si na ní pochutnává i ptactvo, třeba sýkorky, ale i naši domácí mazlíčkové.

Do Evropy se slunečnice dostala z Ameriky kolem roku 1515 a pěstuje se jako okrasná i jako užitková rostlina. Nejrozšířenější jsou žluté jednoleté rostliny s hnědým středem. Slunečnice roční (Helianthus annuus) je dobře známá i v našich zeměpisných šířkách, má ochlupené stonky a veliký, nejdřív zelený a pak hnědý, střed květu.

Slunečnicová semínka běžně koupíte v obchodech. Jíst je můžete syrová nebo pražená. Avšak pražená varianta je méně výživná, protože pražením se některé látky znehodnocují. Kromě toho se již od 18. století ze slunečnicových semínek lisuje slunečnicový olej, který je známý tím, že obsahuje až 65 % kyseliny linolové. Důležité je, aby byl olej lisovaný zastudena, protože tepelnou úpravou se mastné kyseliny znehodnocují.

Proč jsou tak výživné?

Protože slunečnicová semínka jsou bohatá na: kvalitní tuky a bílkoviny vitaminy E a B1 minerály hořčík, železo, vápník a fosfor Díky tomu patří k nejvýživnějším potravinám, které nám příroda nabízí.

Kdo by si měl slunečnici dopřát?

Každý, kdo si chce vylepšit svůj zdravotní stav a načerpat energii a sílu. Slunečnice má následující blahodárné účinky:

esenciální mastné kyseliny snižují hladinu cholesterolu v krvi a zabraňují kornatění cév

vitamin E působí jako antioxidant, zabraňuje degeneraci cév a je prevencí vůči infarktu, upravuje činnost štítné žlázy a je prevencí proti karcinogenům

vitamin E a kyselina linolová bojují proti kožním neduhům, zlepšují elastičnost pokožky, posilují vlasy a nehty, blahodárně působí proti ekzémům, suché či zanícené kůži.

vitamin B je vhodný pro neurotiky, bojuje proti stresu, depresi, nespavosti a nervozitě

slunečnicový olej je vhodný i pro diabetiky, sportovce, anemiky, těhotné a kojící ženy

Jak je konzumovat?

Slunečnice se do jídelníčku můžou dostat dvojí formou, buď jako slunečnicová semínka nebo jako slunečnicový olej. Semínka můžete přidat do vloček nebo do kaší. Používají se také jako sypání na chléb, do salátů, dokonce se využívají jako částečná náhrada mouky. Můžou se taky nakličovat Slunečnicový olej najde uplatnění v zeleninových salátech, při úpravě těstovin, pomazánek i polévek.

23.4.2008 1:00 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.