FITweb

Reklama

ZPĚT

Stručně o vitaminech (I. Část)

Čteme o nich, posloucháme o nich v rádiu, v televizi a neustále jsme bombardováni reklamami, abychom si koupili ten a ten výrobek, který nám zaručí přísun potřebných vitaminů.

Čteme o nich, posloucháme o nich v rádiu, v televizi a neustále jsme bombardováni reklamami, abychom si koupili ten a ten výrobek, který nám zaručí přísun potřebných vitaminů. Abyste se lépe zorientovali ve světe těchto životně důležitých látek, přinášíme vám stručný přehled o tom, jaké účinky na lidský organizmus mají jednotlivé skupiny vitaminů.

Definice vitaminů říká, že představují organickou složku potravy, která není stavební látkou ani zdrojem energie. Jsou však potřebné pro život, zdravý růst a chod organizmu. Je všeobecně známé, že nedostatek vitaminů vyvolává poruchy a nemoci, ale i nadbytek některých vitaminů může být škodlivý.

Vitaminy se zapojují do celé škály procesů lidského organizmu. Většina z nich se podílí na procesech látkové výměny – na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Existuje 13 základních tipů vitaminů, které by měl lidský organismus přijímat nejlépe přirozenou formou – z potravy.

Při vyšších fyzických nebo psychických výkonech je i spotřeba vitaminů vyšší. Ta totiž stoupá úměrně k celkovému výdeji energie. Nedostatek vitaminů pak brzdí výkonnost. Avšak jejich nadbytek výkonnost nezvýší, právě naopak, může způsobit nežádoucí vedlejší účinky, tzv. hypervitaminózu.

Vitaminy se rozdělují podle rozpustnosti na lipofilní a hydrofilní.

Hydrofilní vitaminy

Jsou vitaminy rozpustné ve vodě. Většinou se do organismu neukládají do zásoby. Jsou vylučované močí, proto je potřebné je každý den doplňovat. Patří sem vitaminy B, C a H.

Vitamin B – pro vyšší výkonnost

Představuje skupinu velice důležitých vitaminů označovaných jako B1-B12. V lidském organizmu se jejich funkce navzájem doplňují a podporují. Obvykle se komplex jednotlivých „béček“ nachází v rostlinách. Vitamin B, hlavně B1, má bezprostřední vztah k sportovní výkonnosti, protože pomáhá získávat energii pro svalovou činnost. Platí pravidlo, že čím víc energie uvolňujete, tím vyšší je i spotřeba tohoto vitaminu.

B1 – thiamin

– zpevňuje nervstvo i svalstvo. Zúčastňuje se metabolismu sacharidů. Potravinovým zdrojem B1 jsou kvasnice, luštěniny, klíčky, ořechy, ovesné vločky, vnitřnosti, zelenina.

B2 – riboflavin

– říká se mu i růstový vitamin. Podílí se na nitrobuněčném dýchaní. Zdrojem B2 jsou vnitřnosti, droždí, vajíčka nebo třeba pivo.

B3 – niacin

– podporuje funkci zažívacího ústrojí, kůže a nervů. Podílí se i na přeměně potravy v energii. Zdrojem B3 jsou mléčné výrobky, drůbež, ryby, ořechy a vajíčka.

B6 – pyridoxin

– udržuje činnost ústředního svalstva, má uklidňující účinky, podporuje tvorbu krvinek a ukládaní tuků. Zaručené zdroje jsou sýry, mléko, droždí, obilné klíčky, celozrnný chléb

B9 – kyselina listová

– účastní se důležitých metabolických procesů. Zdrojem B9 jsou především čerstvá listová zelenina, játra, maso a vajíčka.

B12 – kabion

– je potřebný pro tvorbu krve a působí jako lék proti chudokrevnosti. Nachází se ve vnitřnostech.

Vitamin C –

Bojovník za zdraví: Vitamín C neboli kyselina askorbová je asi nejznámější vitamin vůbec, je potřebný pro funkci všech orgánů lidského těla. Je důležitým antioxidantem, chrání tělesné tkáně i zbylé vitaminy. Podílí se na regulaci tělesného růstu, hojení ran, zmírňuje reakce na stres. Zdrojem vitaminu C jsou hlavně citrusové plody, ale i brambory, šípky, ovoce (kiwi, rybíz, jahody, jablka, broskve a jiné) a zelenina (petržel, brokolice, růžičková kapusta, zelí, rajčata a jiné).

Vitamín H

Bojovník proti šedinám: Vitamin H neboli biotin či koenzym R se podílí na štěpení tuků na nižší složky, působí i jako růstový hormon. Mezi jeho zajímavé vlastnosti patří to, že zabraňuje šedivění vlasů, zmírňuje ekzémy a zánětlivá onemocnění kůže. Mezi jeho zdroje patří vnitřnosti, vajíčka, mléko, droždí a květy heřmánku.

25.4.2008 1:00 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.