ZPĚT

Zeleninové šťávy

Zeleninové šťávy nechutnají každému, kdo si na ně ale zvykne, ten si pochvaluje, jak jsou chutné a jak dobře se po nich cítí. Volba jednotlivých druhů, které na výrobu šťávy použijete, záleží na vaší chuti, dostupnosti, ale také na účincích.

(obrázok: hociaká zelenina alebo pohár so zeleninovou šťavou)

Zeleninové šťávy nechutnají každému, kdo si na ně ale zvykne, ten si pochvaluje, jak jsou chutné a jak dobře se po nich cítí. Volba jednotlivých druhů, které na výrobu šťávy použijete, záleží na vaší chuti, dostupnosti, ale také na účincích.

Zeleninové šťávy můžete začít pít kdykoliv, vždy si tím jen polepšíte. Nejjednodušší radou při výběru zeleniny je, aby byla rozmanitá. Když se budete řídit tímto pravidlem, nemusíte tolik plánovat svůj jídelníček. Je totiž jisté, že rozmanitou zeleninou svému tělu zabezpečíte dostatečný příjem minerálů a vitaminů. Když se pustíte do přípravy zeleninové šťávy, kupujte co nejkvalitnější a nejčerstvější zeleninu.

Dbejte na čistotu, zeleninu pořádně očistěte a nikdy nezapomínejte důkladně vyčistit i odšťavňovač. Jestli nemáte odšťavňovač, tak počítejte s větší investicí. Avšak bude se jednat o investici do vašeho zdraví. Takže by vám nemělo být líto dát za tohoto kuchyňského pomocníka i několik tisíc. Zeleninové šťávy jsou výborným a rychlým prostředkem pro výživu buněk, tkání, žláz, orgánů a vůbec celého těla. Působí blahodárně na náš organismus bez toho, aby zatěžovaly zažívací ústrojí. Všeobecně je zelenina považovaná za stavitele a obnovovatele našeho těla a platí to i pro zeleninové šťávy.

Základem každé zeleninové šťávy je mrkev. Obvykle tvoří až ¾ celkového množství, protože je účinným prostředkem prevence a zvyšuje odolnost organismu. Syrová mrkev je zdrojem mnoha vitaminů: A, B, C, D, E a K. Obsahuje minerální látky železo, vápník, draslík, hořčík, fosfor, křemík a sodík. Ti, kdo jsou zvyklí připravovat si zeleninové šťávy, vědí, že mrkev se velice dobře odšťavňuje, obvykle neucpává sítka, takže z ní jde nejlíp připravit větší množství šťávy. Zbytek tvoří šťáva z jiných zeleninových druhů. Experimentování a fantazii se meze nekladou, kombinace jednotlivých druhů si můžete vytvářet sami anebo si je můžete vybrat podle zaručených receptur a využít jenom některé ingredience podle toho, co vás momentálně trápí.

Zkuste třeba zeleninové šťávy (den/ ½ l):

šťáva z mrkve – posilní vás, bojuje proti vyčerpání a nespavosti. Blahodárně působí na pleť, zabraňuje tvorbě akné.

šťáva z mrkve a špenátu – pomáhá při nachlazení, rýmě, kašli, chřipce. Upravuje vysoký i nízký krevní tlak. Je vhodná při celkovém vyčerpání, při bolestech hlavy. Zabraňuje pálení žáhy a dokáže eliminovat páchnoucí dech.

šťáva z mrkve, špenátu a hlávkového salátu – blahodárně působí na pleť, zabraňuje tvorbě akné.

šťáva z mrkve, celeru, petržele, špenátu – tzv. draslíková šťáva – působí proti chřipce, melancholii, migréně, nespavosti, pozitivně ovlivňuje tlak.

šťáva z mrkve, červené řepy, okurky – působí proti rýmě, chřipce, nachlazení, pálení žáhy, nespavosti, upravuje krevní tlak.

šťáva z mrkvy, celere a ředkviček – pomůže odstranit nachlazení

šťáva z mrkve a celeru – výborný prostředek proti nervozitě

K nejznámějším propagátorům mimořádně kladného vlivu zeleninových a ovocných šťáv na lidský organismus patřil doktor N. W. Walker, který svou poslední knihu napsal ve svých 113 letech a dožil se neuvěřitelných 118 let. Jeho publikace si můžete volně stáhnout na stránkách www.sk2.goo.cz a užitečné informace naleznete i na stránkách www.odstavnovac.cz.

20.5.2008 10:20 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.