ZPĚT

Maso bez masa

Potřebujete bílkoviny, ale maso vás moc zatěžuje. Nebo například chcete být vegetariánka, ale bojíte se nedostatku bílkovin? Můžete si je dodat pomocí nejrůznějších náhražek masa. Ty jsou zdravé, dobré a dnes docela běžně k sehnání. Po čem se tedy podívat?

Seitan – je to rostlinná bílkovina z pšeničné mouky. Připravuje se tak, že z mouky se vymyje škrob, ten se vaří ve vodě s mořskými řasami, sójovou omáčkou, zeleninou a kořením. Masu se blíží chutí i strukturou. A vlastně i uplatněním – můžete z něj připravit řízky, sekanou, ale třeba i guláš. Obsahuje velké množství kvalitní bílkoviny i cenné minerály a vitamíny. Seitan lze tedy upravovat stejně jako maso, ale doba úpravy je kratší. V obchodech se zdravou výživou lze koupit seitan - natural, seitanové karbenátky, řízky, nebo seitan zavařený ve sklenicích.

Tempeh – jde o tradiční indonéské jídlo, sýr prorostlý bílou plísní. Tempeh můžete marinovat nebo smažit. Přidává se do polévek, špaget, dá se ale jíst i jako hlavní jídlo. Bíloý tempeh se musí tepelně upravit, pokud si koupíte uzený nebo smažený tempeh, můžete ho jíst i studený. Tempeh obsahuje vitaminy skupiny B včetně vitaminu B 12. Čím je bělejší, tím víc tohoto vitaminu obsahuje.

Tofu – natural, uzené, marinované…Také tofu pochází z Dáného východu. Vyrábí se ze sojového mléka a dá se využít ve studené i teplé kuchyni. Můžete ho například přidat k nudlím a spolu s oříšky z něj udělat vynikající asijské jídlo. Dá se ale i opékat vcelku nebo například použít do salátu. Někdo ho jí i jen tak nebo dokonce nasladko. Místo masa ho můžete jíst díky vysokému obsahu bílkovin.

Šmakoun – i slavného Šmakouna můžete využít jako alternativu masa. Jeho výhodou je, že je de facto bez chuti, dá se tedy kombinovat prakticky se vším. Můžete ho přidat do salátu, aby byl sytější, můžete ho upéct, smažit v trojobalu, udělat ho s omáčkou. Fantazii se meze nekladou. Kde s v něm vzaly bílkoviny? Jde vlastně jen o vaječné bílky, které neobsahují cholesterol, jsou energeticky téměř zanedbatelné a obsahují bílkoviny. Proto se také Šmakoun doporučuje i při redukčních dietách.

Vybrali jste si? Je z čeho, a to dokonce i pro zaryté milovníky masa, ono občas neuškodí si jídelníček trochu odlehčit a poznat zase něco nového. A pokud se neobejdete bez guláše, ani s těmito náhražkami se ho nemusíte vzdát.

27.5.2008 1:00 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.