ZPĚT

Dieta v područí barev

Číňané věří v souvislosti mezi barvami a chutěmi. Zjistili, že ti, kteří mají rádi modrou barvu si svoje jídlo moc solí, lidé, kteří mají rádi zelenou, se rádi oddávají chuti na sladké a lidé, kteří mají rádi fialovou, dávají přednost horkým jídlům.

Ti, co mají v oblibě červenou barvu mají rádi i silné, zejména pikantní chutě. Něco na tom jistě bude. Barvy totiž mají mocný účinek. Některé aktivují, jiné utlumí. Dokážou změnit náladu, reakce i myšlenky. A to všechno dohromady souvisí i s dietními snahami. Barvy totiž můžou povzbudit chuť k jídlu, ale můžou ho na druhé straně i utlumit. Je dobré si proto rozmyslet v jakých barvách sladit kuchyni a jídelní kout či jídelnu. Třeba tmavě modrá kuchyňská linka chutě utlumuje, kdežto světle žlutá chuť na jídlo aktivuje. Podobně je to třeba s talíři. Na tmavomodrý talíř si nejspíš nebudete nakládat repete, kdežto s oranžovou soupravou svoje kalorie sotva uhlídáte.

Základní barvy a jejich potenciální působení na dietní snahy:

Červená barva - má stimulující účinek. Jestli potřebujete brzdit chuť k jídlu, tak se červenému kuchyňskému nádobí a doplňkům raději vyhněte, i když bez červené nemůžete žít, tak volte jenom velice decentní doplňky. Příliš mnoho barvy lásky a vášně totiž vyvolává netrpělivost a ta se zejména v kuchyni nevyplácí.

Zelená barva – barva přírody, naděje a rovnováhy má schopnost snížit únavu. Se zelenou se budete cítit svěže a v pohodě. Zejména svěže zelený odstín podpoří v aktivitě i v chuti do jídla. Na druhé straně však i to dietní jídlo, třeba zeleninový salát, na svěže zeleném talíři skvěle vynikne a chutná lépe.

Modrá barva – má na lidi příznivý účinek. Vyrovnává energetickou hladinu organismu a je barvou klidu. Tmavší odstíny mírně utlumují a proto snižují i intenzitu chuti na jídlo.

Žlutá barva – napomáhá organizmu ve vylučovaní jedovatých látek, regeneruje vyčerpané nervy a přivádí do dobré nálady. Avšak pozor, aby jste nebyli uvolnění natolik, že zapomenete na svoje dietní plány.

Oranžová barva –rozveseluje, aktivizuje a není tolik agresivní jako červená. Navzdory tomu není vhodná pro ty, kteří mají s hlídáním svých chutí problémy. Aby jsme však oranžové barvě nekřivdili, tak musíme vyzdvihnout její blahodárné účinky na trávící soustavu.

Fialová barva – všeobecně jde o barvu mystiky a má spíš utlumující účinky.

Růžová barva – jestli se chcete kuchyni vyhýbat, což s důvodů hrozící anorexie či bulimie nedoporučujeme, vyzdobte si ji v růžové. Ta má totiž na větších plochách stísňující vliv.

Bílá barva – je barvou čistoty, pořádku a neutrality. Jídlo má sice na bílém podkladu výraznější vzhled, avšak barva nevinnosti vás nesvádí ani k hladovce ani k přejídaní se.

Černá barva - na dlouhodobé servírovaní se černá barva nedoporučuje. Jídlo má být totiž i radostí a s černou barvou by se mohlo stát, že se o ní připravíte. Avšak, černá je taky barvou elegance a pompy, takže při slavnostní příležitosti by na ní mohli hezky vyniknout vaše oblíbené lehké specialitky.

12.6.2008 8:21 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.