ZPĚT

Nohy jako v bavlnce

Nemusíte mít nohy jako topmodelka, abyste je mohla bez starostí vystavit na odiv. Stačí na jejich vzhledu trochu zapracovat. Stačí si osvojit několik triků a vědět, jak odpoutat pozornost od toho, že nejsou štíhlé jako laňky, jak jim ulevit, aby nebolely a nenatékaly, zkrátka, aby vypadaly hezky a ladně. Pak můžete směle vyrazit do ruchu města v sexy páskových sandálech.

Pěstěný vzhled nohou, počínaje úpravou třísel, hladkou kůží a úhledně zastřiženými a upravenými nehty konče by se měl stát pro každou ženu samozřejmostí v průběhu celého roku, nejen v teplých měsících, kdy vás nesnesitelná horka k jejich odhalení přinutí.

BOTY VOLTE S ROZUMEM

Takový postoj k volbě vhodné obuvi ale není pro ženy vůbec snadná záležitost. Milujeme vysoké podpatky, protože v nich noha vypadá dokonale štíhlá, ale také víme, že po několika hodinách sevření do těsných střevíčků noha velmi trpí. Z lékařských zdrojů vyplývá, že příliš časté nošení vysokých podpatků stojí za třemi čtvrtinami zdravotních problémů nohou. Navíc kvůli nerovnoměrnému rozložení váhy na chodidla nemohou nohy dostatečně tlumit otřesy způsobené chůzí. Po páteři se tak, směrem nahoru, šíří napětí, které často stojí za bolestmi zad nebo hlavy. Příliš úzké špičky bot, do kterých se díky vysokým podpatkům při chůzi tlačí noha, navíc také často způsobují otlaky, po kterých se na namáhaných místech vytvoří jako ochrana mozoly a kuří oka. Jestli se ale i tak nehodláte podpatků vzdát nebo alespoň snížit frekvenci jejich nošení, vybírejte výšku podpatku maximálně od tří do pěti centimetrů. Jestli si chcete udržet pružné také svaly a šlachy, stačí, když budete pravidelně střídat obuv s vysokým a nízkým podpatkem. Pokud potřebujete uzavřené boty, např. kvůli sportu, volba by se určitě měla přizpůsobit materiálu, ze kterého je bota vyrobena (snažte se vyhnout umělým vláknům). Velkou službu vám prokážou také ortopedické vložky do bot.

LADNOST TVARU

Výsledky některých zkrášlujících kúr jsou otázkou pouhých několika minut (nanesení, působení, spláchnutí), většinu žen ale trápí ochablé svaly, nesymetrické proporce a samozřejmě nevítaná celulitida. Pokud chcete mít v létě nohy, které budou probouzet závist u žen a skryté touhy u mužů, je potřeba zpevnit na nich svaly a zbavit je zadržované vody. Proto byste se měla snažit každý den něco pro krásu svých nohou udělat, i kdyby to bylo jen dvacet dřepů po ránu a dvacet kvečeru. Ideální pro tvarování nohou jsou však aerobní sporty. Běh, jízda na kole, plavání, ale také například pilates či jóga, kterou často cvičí tanečníci, aby se jim netvořily viditelné svaly, ale naopak aby nohy měly krásně štíhlé proporce. Nohy působí opticky štíhleji, když jsou opálené. Krásný, lehce opálený, třpytivý závoj na nohou vám vytvoří různé samoopalovací krémy.

SHOĎTE NADBYTEČNÁ KILA

Nejenže se sama budete lépe cítit, ale uděláte také velkou službu svým nohám. Nadbytečná kila zatěžují kloubní spojení na nohou, kyčlemi počínaje přes kolena, kotníky, klouby u palců konče. Při nedostatku pohybu a sedavém zaměstnání, v horku a také při dlouhém stání se v nohou hromadí voda, která způsobuje otoky, ale také zhoršuje celulitidu. Nohám ulevíte, pokud je budete ponechávat co nejčastěji ve zvýšené poloze, pokud možno tak, aby chodidla byla umístěna v poloze vyšší než je vaše srdce nebo alespoň na úrovni boků. K odvodnění skvěle pomáhají také lymfatické masáže. Zlepšit proudění krve v cévách, a snížit tak možnost otékání nohou vám pomůže střídání koupele nohou v teplé a studené vodě (po dvou minutách alespoň po dobu čtvrt hodiny). Svým unaveným nohám můžete také dopřát masáž. Samozřejmě je důležité hlídat si pitný režim, čímž podpoříte odvádění zadržované vody z těla.

ZDRAVÍ PŘEDEVŠÍM

Pozor na nepříjemnosti, které mohou vaše nohy potkat na veřejných místech, kde se často a ráda procházíte naboso. Plísňová onemocnění nohou umějí pořádně potrápit, zejména pak v létě. Přijít s nimi do styku je přitom více než snadné. Prostředí tělocvičen a bazénů je pak jedním z těch nejrizikovějších, protože vlhké teplo je pro zárodky plísní ideální živnou půdou. Příznaky poznáte velmi snadno, kůže na chodidlech začne svědit, nejčastěji mezi čtvrtým a pátým prstem. Svědění přejde v bolest a vznikne zánět. Pokud nezahájíte léčbu včas, hrozí, že pokožka popraská a infekce se začne šířit po celé noze. Některá plísňová onemocnění jsou úporná a opravdu vehementně odporují všem klasickým způsobům léčby. Proto se raději svěřte do péče odborníka. Když plísně přetrvávají, je čas přemýšlet nad výměnou bot. V jejich stélce se totiž jejich zárodky mohou držet až dva roky. Plísním se ale dá dobře předcházet. Stačí nohy udržovat čisté, po umytí je dobře osušit a každý den je důkladně prohlížet. Na veřejných místech noste gumovou obuv a s nikým si nepůjčujte ručník ani boty.

KŘEČOVÉ ŽÍLY

Křečové žíly bývají nejčastěji dědičnou záležitostí. Každopádně dokážou velmi zkomplikovat život nemluvě o tom, že kazí i vzhled nohou. Chcete-li jim předejít, je důležité věnovat se nějakému pohybu. Cvičení nebo plavání jsou skvělé, protože posilují krevní oběh. Neměla byste ani sedět s nohou přes nohu a opírat si nohy o tvrdý okraj židle. V pravidelných intervalech během dne a hlavně večer si pokládejte nohy do zvýšené polohy. Do jídelníčku začleňte hlavně stravu s vysokým obsahem vlákniny, abyste předešla zácpě. Na povzbuzení střevní činnosti také skvěle působí džus z aloe vera. Křečové žíly se zhoršují v těhotenství. Pokud k jejich vzniku máte sklon, snažte se nepřibrat více než 13 kilogramů, abyste nevystavovala žíly nadměrné zátěži. Jezte více zeleniny, ovoce a obilnin, zvláště pohanku. Stravujte se víckrát denně po malých porcích. Lékaři při pravidelných kontrolách hlaste, zda vás nohy bolí a zda nemáte otoky. Také je nutné hlídat si pravidelný pitný režim a vyvarovat se kávy. Žíly se vám po porodu budou dávat dohromady asi rok. Teprve poté začněte problém řešit s lékaři. Zvlášť škodlivé je v tomto období stání na místě, takže je vždy lepší chodit, než stát. Vyšší letní teploty znamenají riziko také při cestování - např. tzv. „syndrom turistické třídy“ (vznik žilní trombózy při letech na větší vzdálenost). Pokud se nechcete pařit ve stahovacích punčochách, noste u sebe neustále přípravek s hepariny. Večer dopřejte svým nohám 10 minut v koupeli se speciální solí.

ROZMAZLUJTE JE

Jednou týdně dopřejte nohám pohodlí, které si plně zaslouží. Masírujte je zahřátým olejem smíchaným s několika kapkami esenciálního oleje z levandule, eukalyptu nebo máty peprné. Tím zbavíte nohy bolestí a uvolníte je. Na procvičení nohou je výborné chození naboso doma nebo ještě lépe po pláži. Vlhký písek procvičí prsty a zároveň zafunguje jako přírodní exfoliant odumřelé kůže. Pro nohy je chůze naboso nejpřirozenější, protože stimuluje velké množství nervových drah, které jsou zakončeny na chodidlech. Velmi účinná je také masáž chodidel pomocí kartáče. Masáž nohy dokonale prokrví a zároveň zbaví chodidla odumřelé zrohovatělé kůže. Pravidelná péče je základ zdravých a pěstěných nohou. Nohám byste měla dopřát také důkladnou pedikúru. Nezáleží příliš na tom, zda si zajdete do salonu, nebo ji zvládnete sama v pohodlí domova. Důležité je ten čas a péči nohám věnovat.

HLADKÉ JAKO SAMET

Hladké tělo bez chloupků patří dnes k čemusi, co by se dalo nazvat „kodex krásy ženy“. Způsobů jejich odstranění je dnes již řada. I zde máte možnost nechat si chloupky odstranit odborně (což se doporučuje zejména v citlivých oblastech třísel a podpaží) anebo sama. Zvolit můžete holicí strojky (mokrá varianta), jejichž výhodou je rychlost provedení, ale nevýhodou je frekvence, opakování. Epilace (suchá varianta), tedy odstranění chloupků i s kořínky, je poněkud bolestivější způsob, ale o to trvalejší. V porovnání s běžnou suchou epilací se při epilaci namokro snižuje možnost výskytu podrážděných míst až o polovinu a chloupky zvládnete odstranit rychleji. —-

DOMÁCÍ SALON KRÁSY

PRVNÍ KROK

Na pět minut namočte chodidla do vody s obsahem aromatické soli nebo oleje. Změklá a vlhká chodidla obruste pemzou. Pokud chcete použít speciální pilník na nohy, nohy nejdříve osušte.

Následně nehty správně zastřihněte a to do roviny, aby nehty nezarůstaly a vše ještě začistěte pilníkem. Do kůžičky kolem nehtů vmasírujte speciální olejíček. Pokud jej nemáte, vezměte si na pomoc olivový nebo dětský olej. Při masáži zároveň kůžičku jemně zatlačujte. Na závěr nohy ošetřete speciálním krémem na nohy. A pokud snesete po této proceduře na nohách v noci ponožky, uděláte jim velkou službu.

POSLEDNÍ TEČKA Každé nehty nalakováním jenom získají. Nemusíte používat lak výrazné barvy. Dobře vypadá i bezbarvý či jemný pastelový odstín. A velmi hezká je i francouzké lakování, tkeré je v posledních letech čím dál tím víc v módě i na nohou.

EXPRESNÍ PEDIKÚRA

Peeling je ideální způsob jak zjemnit a osvěžit chodidla. Osvěží a ošetří unavené nohy, zjemňuje a hydratuje chodidla. Jemná masáž na závěr dne skvěle povzbudí krevní oběh a nádherně uleví bolavým nohám.


SOS PRO VAŠE NOHY

BOLAVÉ NOHY: Do umývadla s teplou vodou přidejte 1 kapku mátového a 4 kapky levandulového oleje. Ponořte nohy na 10 minut do lázně, která zmenší otoky a pocit pálení.

PUCHÝŘE: Naneste pár kapek levandulového oleje na studený obklad nebo náplast a přiložte na puchýře a citlivá místa. Nechte působit nejméně 10 minut.

BOLESTIVÉ SVĚDĚNÍ: Vmasírujte tea tree olej mezi prsty nebo na popraskané paty.

POPRASKANÉ PATY: Uzavřete hluboké praskliny balzámem a nanášejte několikrát denně hydratační krém jako prevenci proti dalšímu praskání a krvácení.

KUŘÍ OKA: Zamezte dalšímu tlaku a přiložte náplast na kuří oka s kyselinou salicylovou. Nepoužívejte masti a roztoky, protože mohou pronikat do okolní zdravé pokožky a podráždit ji. Máte-li kuří oka nebo vás trápí zarůstající nehty, je návštěva profesionální pedikérky vhodná. O vaše nohy se postará odborně a na závěr vám dopřeje i velmi příjemnou masáž.


Tip: Fitcentra nabízejí Kneippovu koupel. Jde o to, že chodíte střídavě v horké a studené vodě, což povzbudí krevní oběh nohou.

17.10.2008 13:24 | Darja Zajícová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.