FITweb

Reklama

ZPĚT

Jděte na to s raketou!

Na počátku byl badminton. Právě z něj se vyvinuly další raketové sporty, které dnes slaví velký úspěch. Ať již hrajete tenis, badminton, squash nebo ricochet, provozujete správný druh pohybové aktivity, která posiluje srdeční činnost, ale také rozvíjí vaši koordinaci a spaluje tuky.

BADMINTON

Spálené kalorie: 480 kcal za hodinu

Co procvičujete: Možná se budete divit, ale badminton patří k velmi rychlým raketovým sportům. Rozhodně ho nepovažujte za jakýsi líný tenis. Stejně jako v jiných raketových sportech musíte často zastavovat a zase se rozbíhat, takže při častém hraní poměrně trpí vaše klouby. Při badmintonu jsou na jedné polovině těla (strana hrající paže) svaly zapojovány častěji než na druhé, a tak dochází k jednostrannému zatížení těla. Proto nezapomínejte na dostatečné protažení a kompenzační cvičení. Nejvíce zabrat dostává čtyřhlavý sval stehenní, přední sval holenní, trojhlavý sval lýtkový a velký sval hýžďový. Zároveň zapojujete zádové svaly a svaly na rukou.

Princip hry: Pinkat si můžete jen tak venku s přáteli, nebo si zajít zahrát do haly. Ke hře potřebujete rakety na badminton a speciální míček. Ty nejkvalitnější jsou vyrobeny z pravého husího peří. Míčky s horšími letovými vlastnostmi jsou plastové, těšit vás ale může jejich delší trvanlivost. Hra se zahajuje podáním, při kterém hráč stojí v obdélníku pro podání (při sudém počtu jeho bodů v pravém, při lichém počtu v levém). Míček musíte odpálit spodem do protilehlého obdélníku. Musíte dávat pozor, aby vám míček nespadl do sítě nebo mimo pole soupeře. Pokud vám míček dopadne přímo na čáru nebo dáte tzv. prasátko, hodnotí se tyto míče jako platné. Povoleno je i podání s „prasátkem“, kdy se míček dotkne sítě a skončí na straně soupeře. Za každý dobrý míček dostáváte bod. Hraje se na dva vítězné sety do 21 bodů.

Historie: Badminton patří mezi nejstarší sporty na světě. Touto hrou si krátili čas už v 7. století Číňané. Na principu odbíjení opeřeného míčku se hrálo také v Japonsku a v Koreji. Mimo asijský kontinent se badmintonu podobné hry provozovaly mezi indiány Severní, Střední i Jižní Ameriky a dokonce i ve středověké Evropě. Dějiny moderního badmintonu se začaly psát hrou nazývanou jako poona, pojmenovanou podle indického města Puna, kde ji okolo roku 1850 „objevili“ britští vojáci. Ti hru přivezli do Anglie, kde o deset let později získala své současné jméno.


TENIS

Spálené kalorie: 480 kcal za hodinu Co procvičujete: Při rychlých startech za míčkem natrénujete rychlost a zároveň koordinaci. Pozor ale na klouby, které neustálým zastavováním a rozbíháním trpí. Při poskakování po kurtu a běhání za míčkem samozřejmě procvičíte ještě i nohy a zadek a posílíte srdeční činnost. Při tenise krásně vytvarujete a posílíte záda, ramena, bicepsy a tricepsy. Princip hry: Při tomto sportu nemusíte hledět na rozmary počasí. Dá se hrát jak venku, tak vevnitř v krytých halách. Přizpůsobit se musíte jen rozdílnému povrchu. Každý z nich umožňuje jinou rychlost a výšku odrazu míče, a tím i mění styl hry. Třemi nejběžnějšími typy jsou antuka, tvrdý povrch a tráva. Míček je vždy žlutý a beze švů. Hra se zahajuje podáním od základní čáry. Míček musí dopadnout v případě, že se podává zprava, do levého soupeřova pole pro podání. Při zkaženém podání máte možnost druhého pokusu. Změna podání nastává při získání hry pro jednoho z hráčů. Získáli hráč bod, je stav 15:0; získá-li druhý, je stav 30:0; získá-li třetí, je stav 40:0; získá-li čtvrtý bod, vyhrává hru. Zápas se hraje nejčastěji na dvě vítězné sady. Historie: Roku 1592 byla v Paříži zaznamenána pravidla francouzské hry paume. Angličan Walter Clopton Wingfield se nechal těmito pravidly inspirovat, aby si roku 1875 nechal patentovat hru zvanou tenis. V červenci roku 1877 se ve Wimbledonu konalo první mistrovství. Z tenisu se vyvinulo několik podobných sportů hraných zejména pod střechou na speciálním kurtu, např. squash nebo ricochet. —-

SQUASH

Spálené kalorie: 880 kcal za hodinu

Jaké svaly procvičujete: Pokud potřebujete v krátkém čase nabrat fyzičku, je pro vás squash vynikajícím řešením. Jde o sport, který výrazně posiluje srdeční činnost a zlepšuje koordinaci. Protáhnete si u něj prakticky všechny svaly. Nejvíce zabrat ale dostanou hýžďové a mezilopatkové svaly a svaly na nohou. Obzvlášť u tohoto sportu je důležité myslet na protažení. Víc než u jiných sportů hrozí v důsledku rychlých výpadů riziko utržení šlachy nebo podobný úraz. Během krátkého časového úseku je možné vydat velké množství energie. Ideální je, když si chcete vyčistit hlavu od svých problémů.

Princip hry: Squash si můžete zahrát pouze v kryté hale se speciálním kurtem na squash. Zadní stěna kurtu bývá většinou průhledná. Raketa pro squash je trošku větší a těžší než raketa pro badminton, ale je menší a lehčí než raketa na tenis. Záležet si dejte i na výběru míčku. Ty se rozeznávají podle odskoku či odrazu od stěny. Tento odraz reprezentuje barevná tečka na míčku. Začínající hráči používají nejčastěji míček s modrou nebo červenou tečkou, protože se velmi dobře odráží a odskakuje. Velmi málo skáče míček s jednou nebo dvěma žlutými tečkami. Kromě patřičného vybavení, jako je raketa a míček, potřebujete ještě sálové boty. Zápas se hraje na 3 až 5 vítězných setů. Set získá hráč, který dosáhne jako první 11 bodů beze ztrát s tím, že hráč, který chce vyhrát, musí mít o 2 body více než protihráč. Body může získat pouze podávající hráč. Pokud vyhraje úder přijímající hráč, získává právo podání (tzv. hra na ztráty). Samotná hra začíná podáním, které se provádí z malého čtverce na hřišti.

Hráč, který podává poprvé (v setu nebo po ztrátě), si může vybrat, zda se bude podávat z levé nebo pravé strany. Pokud však podává vícekrát v řadě, musí strany střídat. Na rozdíl od tenisu máte na podání pouze jeden pokus. Míček (pokud ho neodpálí přijímající volejem) musí po odrazu z přední stěny dopadnout do většího protilehlého obdélníku, než stojí podávající. Než míček dopadne, může se odrazit i od boční stěny. Při hře se míček může libovolně odrážet od stěn s jakýmkoli počtem dotyků. Může však jenom jednou dopadnout na zem. Jedním ze základních pravidel je, že míček se musí vždy dotknout přední stěny a nezáleží na tom, jestli se dotkne nejprve boční či zadní nebo jenom přední stěny.

Historie: Na počátku 19. století se objevila jiná varianta již tehdy dobře známé hry tenisu. Postarali se o to chovanci ve věznici Fleet v Londýně, když si svůj pobyt za mřížemi krátili údery míčku pomocí rakety o zeď a vymysleli tak hru „rackets“ („rakety“). Tato hra se rozšířila na některé anglické školy. Kolem roku 1830 se na anglické škole Harrow skupina studentů nemohla dostat na vytížený tenisový kurt. Proto začali trénovat s míčkem z indické gumy údery o stěny a objevili, že se míček od stěn neodráží, ale při dopadu na stěnu se „rozplácne“.


RICOCHET

Spálené kalorie: 880 kcal za hodinu

Jaké svaly procvičujete: Ricochet je tréninkem pro celé tělo, zrychlí činnost srdce a krevního oběhu. Podporuje pohyblivost, současně šetří klouby a zlepšuje reflexy. Pohyb paží nevychází hlavně z ramenního kloubu jako při tenise. Je to kratší sekavý pohyb za doprovodu rotace trupu s vytočením nohou do stran.

Princip hry: U tohoto sportu se také vypravte se sálovými botami na speciální kurt na ricochet. Vybavení na ricochet a squash není stejné. Raketa na ricochet je menší a lehčí. Míč na ricochet má stejné rozměry, je ovšem vyroben z rozdílného materiálu. Míčky jsou děleny podle odskoku či odrazu od stěny barevně. Začátečníci používají nejčastěji červený míček, protože se hodně odráží a odskakuje.

Hra samotná začíná podáním, které se provádí ze čtverce na polovině hřiště, odkud má hráč podávat. Míček musí po odrazu od přední stěny dopadnout do vyznačeného obdélníku na soupeřově straně kurtu. Předtím se může odrazit od boční stěny. V ricochetu nemáte možnost druhého podání, při chybě získává ihned bod soupeř. Zápas se hraje na 3 vítězné sety. Set získá hráč, který dosáhne jako první 15 bodů, a to minimálně s dvoubodovým rozdílem. Pokud se nedaří set dohrát, vyhrává hráč, který první dosáhne 21 bodů. Body můžou získat oba hráči bez ohledu na to, kdo podává. Pokud hráč udělá chybu při podání, získává protihráč bod. Základní pravidlo je, že míček musí dopadnout na zem – předtím se ovšem může odrážet ode všech stěn, včetně té zadní, a také od stropu.

Historie: Historie ricochetu je velmi krátká. Sport byl vytvořen v Kanadě na konci 80. let 20. století jako kombinace squashe a racketballu – populární hry v USA.

27.1.2009 13:39 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.