FITweb

Reklama

ZPĚT

SVÁTEČNÍ OSLAVY: zn. Bez rizika

Dá se nebezpečnými vodami svátečních tabulí, rodinných návštěv a oslav proplout bez následků? Samozřejmě dá. jak to udělat, aby vaše děti mlsaly zdravě, vy jste si mohli dopřát skleničku vína a ráno vás nebolela hlava ani žaludek? Stačí dodržet pár jednoduchých pravidel.

Vánoční oslavy začínají často už před Vánocemi. Do práce se přinese trocha cukroví na ochutnání, musí se stihnout setkání s přáteli, napéct cukroví, vánočky, nakoupit dost jídla a pití… A pak následují dny lenošení, oslav a návštěv u příbuzných či přátel, přičemž každý hostitel se snaží svou návštěvu co nejvíce uctít. A co teprve silvestr a jeho oslavy i tradice! Jak si svátky užít, a nezničit si zdraví i celoroční péči o figuru?

KVALITA

V mnoha oblastech, a u jídla dvojnásob, platí, že není důležitá kvantita, ale kvalita. Investujte do čerstvých a kvalitních potravin, co můžete koupit v biokvalitě, to si dopřejte.

NEPLÁCEJTE

I když sváteční dny k tomu svádí a na stolech vždy najdete hned několik různých typů jídla, nesnažte se ochutnat všechno. Zaprvé si nakonec nic nevychutnáte, protože jedna chuť bude přebíjet druhou, a zadruhé si spolehlivě zničíte žaludek a celé zažívání. A nezapomeňte, že ochutnávat znamená vzít si opravdu jen kousek, ne spořádat celý talíř.

NAJEZTE SE

Před oslavou mimo domov se najezte. Než odejdete z domu, dejte si něco menšího, ale sytého k jídlu, s plným žaludkem vás nebudou prohýbající se stoly tolik lákat. Dejte si například trochu kuřecího salátu.

PROBIOTIKA

Nezapomínejte na ně a denně si dopřejte kysaný mléčný nápoj nebo třeba jogurt. Probiotika velmi pozitivně ovlivňují trávení, což zejména o Vánocích budete docela potřebovat. Stejně tak nezapomínejte na vlákninu. Prakticky v žádném tradičním vánočním jídle jí zrovna moc nenajdete, proto myslete na její příjem. NARUŠTE TRADICE Tradice jsou sice krásná věc, ale tradiční česká jídla nejsou pro linii rozhodně to pravé. O bramborovém salátu a smaženém kaprovi se snad ani není třeba bavit, ale co dál – pečená husa na svatého Štěpána, koláče, záviny a nakonec, alespoň v některých krajích, novoroční vařené koleno s čočkou? Prasátko pro štěstí si opatřete třeba tak, že si dáte kousek šunky.

KDYŽ JSTE HOSTITEL

V takovém případě máte velkou výhodu, že můžete jídlo udělat podle sebe a ještě se prezentovat jako průkopník a novátor. Jednohubky nedělejte na rohlíku, ale na kousku zeleniny, místo uzenin použijte pršut nebo uzenou rybu. Své udělají i nápadité ovocné minišpízy. Pomazánky nedělejte z majonézy, ale z tvarohu či jogurtu. Vynikající je například rozhuda – tvaroh se solí, jarní cibulkou a kmínem.

A CO PITÍ?

Především nezapomínejte na pitný režim. Pamatujte na to, že denně byste měli vypít alespoň 2 l tekutin. Pijte vodu, bylinkové a ovocné čaje, s mírou si můžete dopřát zředěný džus, ovšem kvalitní.

A ALKOHOL?

Úplně byste se měli vyvarovat tvrdého alkoholu. Například 1 dl vaječného koňaku má 1400 kJ, velká becherovka má 1200 kJ, gin s tonikem má dokonce 1750 kJ. Nejlépe z toho vychází víno, ovšem pozor – bílé, a ne šumivé. Šumivá vína mají v průměru kolem 400 kJ ve 2 dl, jejich problémem je ale vysoký glykemický index. Suché bílé víno má oproti tomu jen 220 kJ ve dvou deci. Ideální ale je popíjet vinný střik – zaprvé se sníží GI takového nápoje a zadruhé vypijete mnohem méně alkoholu. —-

JAK SLAVIT S DĚTMI? U DĚTÍ PLATÍ DVOJNÁSOB

– žádné plácání. Děti sice téměř nelze uhlídat, ale pokuste se o to. Snažte se v dosahu jejich rukou nechávat jen omezené množství jídla, ať už jde o cukroví, nebo chlebíčky. Speciálně cukroví není třeba moc. Jako sladkosti nabídněte dětem kousky ovoce namočené do čokolády a vychlazené – nahradí jak cukroví, tak čokoládové kolekce.

ZABAVTE JE – i jídlem. Když si dáte práci s nápaditým aranžováním, půjde to lépe. Například z kiwi, banánu a mandarinek se dá udělat dinosaurus, půlka kiwi a pár oříšků pomůže vyrobit ježka, z jablka a sušeného ovoce uděláte snadno panáčka nebo panenku. Když se děti zabaví zkoumáním ovoce, nebudou mít čas pátrat po nezdravostech.

JDĚTE JIM PŘÍKLADEM – Když nechcete, aby se vaše ratolesti cpaly, necpěte se vy. Ukažte jim, že v jídle je nutné dodržet míru. Pečte celozrnně. Neznamená to, že vanilkové rohlíčky nebo vosí hnízda najednou budou celozrnná. Existuje ale spousta receptů na zajímavé vánoční cukroví, které je zdravé – jáhlové kuličky, vločkové sušenky, datlové nebo fíkové řezy…

ZLATÉ PRAVIDLO ZNÍ – nikdy ne před jídlem. Chystáte-li jídlo, nedovolte dětem žádné předkrmy v podobě čokolád, vánoček a cukroví.

POHYB – pro vás i pro děti by to mělo být zákonem: Vánoce nejsou na koukání na pohádky, ale také na procházky, výlety, sáňkování a vůbec běhání venku. Prospěje to vaší náladě, vztahům a jen tak mimochodem i zažívání, figuře a pleti.

18.12.2008 14:54 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.