ZPĚT

Žijte déle a šťastněji

Chcete jednou obklopeni pravnoučaty sfoukávat narozeninový dort se stovkou svíček? Tady je pár originálních tipů, jak se dožít co nejvyššího věku. Tušili jste, že svůj život můžete prodloužit odpoledním šlofíkem, bouřlivou salvou smíchu nebo díky mořským řasám?

SOLTE MOŘSKÝMI ŘASAMI

Když snížíte svůj příjem soli o třetinu, přidáte k délce svého života až sedm let. Můžete ji nahradit kelpem v prášku. To je mořská řasa se slanou příchutí, která obsahuje málo sodíku. Zároveň z ní načerpáte řadu minerálů a vitaminů a až desetkrát více jodu než z jodizované soli. Právě jod zabraňuje tomu, aby se do našeho těla trávicím traktem vstřebávalo radioaktivní stroncium. Zabijete tak dvě mouchy jednou ranou - zmenšíte příjem soli a zároveň se budete preventivně bránit před vznikem rakoviny.

BUĎTE HRAVÍ

Zdravý sexuální apetit je velice prospěšný pro vaši psychiku i tělo. Když se budete věnovat postelovým hrátkám 350krát za rok, budete žít o osm let déle. Nemáte čas ani energii na tak intenzivní milostný život? Nahraďte kvantitu kvalitou. Nedávná studie dokázala, že ženy, které mají kvalitní sex, jsou mnohem zdravější než ty, které se sice milují často, ale necítí se při tom dobře.

NEDÁVEJTE OVOCE DO LEDNIČKY

Italové žijí v průměru o dva roky déle než národy ze středu a severu Evropy. Ze středomořské stravy totiž přijímají mnohem větší množství antioxidantu, který zabraňuje vzniku rakoviny -lykopenu. Když budete skladovat ovoce a zeleninu mimo ledničku, zabráníte tomu, aby v nich chlad zničil lykopen. Melouny uchovávané při pokojové teplotě mají až o 28 % lykopenu více než ty, které leží v ledničce. Totéž platí například i pro broskve či banány.

VYMĚŇTE HAMBURGER ZA TOFU

Když budete jíst maso maximálně třikrát týdně, zvýšíte délku svého života až o 13 %. To proto, že živočišné bílkoviny umožnují karcinogenům, aby provázaly svou DNA s vašimi buňkami. Nenapadá vás, jak nahradit šunku a vaši oblíbenou svíčkovou? Inspiraci hledejte v orientální kuchyni. Výrazné koření a nápaditě upravená zelenina umlčí váš hlad po pořádné flákotě masa.

NEZANEDBÁVEJTE DUCHOVNO

náboženství může ovlivnit délku a kvalitu vašeho života. Ti, kteří nalezli útočiště ve víře, žijí o sedm let déle. To proto, že nábožensky založení lidé se lépe vyrovnávají s negativními emocemi, jako je strach, pocit viny a žalu. Pokud vás žádné náboženství neoslovilo, věnujte se duchovnímu cvičení - meditaci. Ta totiž zlepšuje fungování imunitního systému a mozku a také pomáhá potlačovat pocity nadměrného hladu.

PROSPĚTE SE DORŮŽOVA

Studie dokazují, že krátký šlofík odpoledne snižuje riziko srdečních onemocnění až o 34 %, a to dokonce i v případech, kdy se na kutě dostanete jen o víkendech. Právě proto se španělské ženy dožívají o tři roky vyššího věku než my. Potřeba nočního spánku je individuální a pohybuje se mezi šesti až osmi hodinami denně. Pokud si nejste jistí, za jak dlouho se cítíte dostatečně vyspalí a odpočinutí, odhodlejte se během dovolené k menšímu testu. Několik dní spěte o něco méně, než jste zvyklí, například pět hodin, a pozorujte, nakolik odpočatí se cítíte během dne. Pak postupně dobu spánku prodlužujte a hledejte svou ideální míru.

PROLÉVEJTE SI HRDLO ČAJEM

Pijáci čaje žijí až o pět let déle než ti, kteří čaji neholdují. Patrně proto, že mají dostatek antioxidantů. Nechávejte svůj čaj vylouhovat čtyři minuty, to je totiž ideální čas, aby měl na váš organismus co nejpříznivější účinky. A nepřidávejte si do něj mléko, které by část antioxidantů zlikvidovalo. A nezapomínejte, že jemně nahořklý zelený čaj je ještě zdravější než čaj černý. Pokud vám jeho chuť svírá hrdlo, pořiďte si směs čaje ochucenou mátou či jasmínem.

NEBUĎTE WORKOHOLIK

Trávíte v práci 51 hodin týdně či více? Tím zvyšujete riziko vysokého krevního tlaku o čtvrtinu a připravujete se o tři roky života. Méně než 39 hodin za týden je nejzdravější pracovní režim. Když nebudete workoholikem, budete mít víc volného času na přípravu zdravých jídel a sportování, což se také odrazí na délce vašeho života.

POSLOUCHEJTE V AUTĚ POMALOU HUDBU

Nejrozšířenější příčinou úmrtí Evropanů pod pětačtyřicet let je dopravní nehoda. Pokud za volantem posloucháte skladbu s rychlostí vyšší než 120 bpm (počet úderů za vteřinu), zdvojnásobujete tím riziko, že havarujete. Pouštějte si v autě raději pomalejší melodie mezi a budete jezdit bezpečněji.

ZRYCHLETE SVÉ REFLEXY

Dobré refl exy signalizují, že máte zdravý mozek. To je synonymem dlouhověkého života. Nevědomky je trénujete při každém sportu, ale můžete je zlepšit i speciálním jednoduchým cvičením. Požádejte některého člena své rodiny, aby po vás házel měkkým míčkem na líný tenis, a snažte se uhnout. Jakmile se vytrénujete, zkuste totéž s jedním zakrytým okem.

NEBOJTE SE BÍLÉHO PLÁŠTĚ

Využívejte možnosti nechat se preventivně vyšetřit svým lékařem a nebojte se ani návštěvy u specialistů. Věděli jste například, že i váš oční lékař může při kontrole odhalit první příznaky cukrovky, mozkového nádoru či vysokého tlaku? Rozpozná je z nervů na očním pozadí. Pravidelné kontroly a včasná léčba nemocí mohou znamenat až 12 let navíc.

PŘESTĚHUJTE SE NA VENKOV

Vesničané se dožívají o osm let více než obyvatelé měst, obzvláště těch velkých. Všudypřítomný stres, znečištěný vzduch a hektický životní styl udělají své. Ideálním místem pro život je horská víska. Pobývání ve vysokých zeměpisných šířkách totiž posiluje vaše srdce. Pokud vám práce nedovolí uprchnout před hlukem velkoměsta, dopřávejte si alespoň pravidelně dlouhou dovolenou na horách.

TÍPNĚTE POSLEDNÍ CIGARETU

Propadli jste nikotinové vášni? Pokaždé, kdy si cigaretu odepřete, získáte 11 minut života navíc. Zbavit se tohoto zlozvyku jednou provždy by znamenalo, že se dožijete o pět let vyššího věku. Je alarmující, že právě kouření je v Evropské unii nejčastější příčinou úmrtí, které lze zabránit.

MLUVTE O SVÝCH POCITECH

Obyvatelé řeckého ostrova Symi mají ve zvyku hovořit o svých pocitech velmi otevřeně. Díky tomu se dožívají ještě vyššího věku než ostatní obyvatelé Středomoří, které je proslulé zdravým životním stylem. Zkuste je následovat a neduste v sobě svoje radosti ani trápení. Jakmile začnete o svých problémech mluvit nahlas, přestanou vás zevnitř užírat. Zkuste se svými přáteli nejdříve promluvit si o některých menších starostech. Uvidíte, kteří z nich vás dokážou pozorně vyslechnout a podpořit. Těm se pak můžete bez obav svěřit se všemi splíny své duše.

PŘÁTELTE SE SE ZUBNÍ NITÍ

Péče o chrup je mnohem důležitější, než se většina lidí domnívá. Když si budete pravidelně čistit mezizubní prostory, zbavíte se bakterií, které zapříčiňují vznik srdečních chorob. Nemáte energii ani čas na to, abyste se večer hned po čištění zubů potýkali se zubní nití v koupelně? Pak vězte, že tyto dvě bohulibé činnosti nemusejí nutně následovat hned po sobě. Svůj chrup si můžete čistit nití například odpoledne u televize.

NAJDĚTE SI NOVÉ PŘÁTELE

Dobré přátelství znamená až deset let života navíc. Jestliže jste už ztratili kontakt se spolužáky ze školy a s kamarády z dětství, pokuste se nové vztahy navázat na jazykovém kurzu či na cvičení. Snažte se být otevření hned od začátku a bavit se na běžná každodenní témata, která vás spojují. Psychologové však doporučují dodržovat „pravidlo tří“. Kdo třikrát odmítne schůzku, nemá o přátelství opravdový zájem.

LEČTE SE SMÍCHEM

Smích pomáhá snižovat hladinu stresu, takže smíškové žijí o sedm let déle než ostatní. Ne nadarmo se o něm někdy mluví jako o vnitřním joggingu, který procvičuje bránici, břišní svaly, srdce a dýchací systém. Deset minut salv smíchu se prý vyrovná půl hodině aerobiku. Smích je navíc přírodním anestetikem, které vám výrazně může pomoci snášet bolesti i bez pomoci prášků. Když se vydržíte řehtat deset minut, po dvě hodiny budete bolest vnímat mnohem slaběji. Jak se trénovat v této hojivé emoci? Masírujte své břišní svaly, už tím dosáhnete uvolnění.

PŘIJÍMEJTE MÉNĚ NEŽ 2000 KALORIÍ DENNĚ

Japonci, kteří obývají ostrov Okinawa, se dožívají o šest let vyššího věku než Evropané z vyspělých zemí. Konzumují totiž o 40 % méně kalorií. Když přijímáme až příliš mnoho kalorií, vpouštíme do svého těla volné radikály. Ideální je denní příjem kolem 1900 kalorií. Ne nadarmo už naši předkové hlásali „jez do polosyta“ a obžerství považovali za hřích. V dnešní době jsme na to k vlastní škodě už zapomněli. To, že je nadváha, obzvláště v oblasti pasu, rizikovým faktorem pro zdraví, určitě dobře víte. Máte-li nadváhu, pak platí, že každý kilogram, který zhubnete, znamená dva měsíce života navíc.

3 POTRAVINY PRO DLOUHOVĚKOST OŘECHY

- kdo je má v lásce, bude žít o dva roky déle než ten, kdo místo nich uzobává chipsy. Oříšky se totiž co do obsahu antioxidantů mohou směle měřit s borůvkami.

ČERVENÉ VÍNO - ti, kteří ho popíjejí, stárnou o něco pomaleji než ostatní. Obsahuje totiž resveratrol, který prodlužuje život buněk o 80 %.

OLIVOVÝ OLEJ - je symbolem středomořské stravy, která je nejzdravější v Evropě. Obsahuje látky, které chrání hned před dvěma nebezpečnými chorobami - před kardiovaskulárními nemocemi i před rakovinou.

4.2.2009 10:37 | ILONA LAUŽANSKÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.