E15.cz Živě.cz MobilMania AutoRevue Maminka Recepty.cz Doupě Hledejceny Abecedazahrady
FinExpert ZEN DIGIarena Connect! VTM Orbion.cz SportRevue Lidé a Země F1Sport
AVmania Fitweb Dáma.cz
více

FITweb

Reklama

ZPĚT

Sláva saunám!

Už dlouhé měsíce jste neviděla sluníčko, necítila jeho blahodárné hřejivé dotyky a vaše tělo si stýská. Cítíte se unavená, vystresovaná a modlíte se, aby zima skončila co nejdřív. Než se ale dočkáte, můžete zajít do sauny. Ta funguje (skoro) na všechno...

Než jsem se před dvěma roky poprvé odhodlala jít do sauny, prošla jsem si mnohokrát stejným kolotočem otázek: jak bych mohla jen tak, nahá, mezi další neznámé naháče, necítit se u toho trapně a ještě relaxovat a uklidňovat se, že dělám něco pro své zdraví? Pak jsem jednou čekala na masáž a obsluha wellness centra mi doporučila zkrátit si čekání právě v sauně. Tělo se prý prohřeje, uvolní a já si masáž užiju daleko víc. A od té doby nedám na saunu dopustit (zatímco na masáže pořád chodím nepravidelně)…

Potěšení na bodu varu

Saunování miluje lidstvo už po celá staletí a vždycky při něm odpočívalo před náročnými úkoly. Kdysi to byla dobyvatelská tažení, dnes jsou to tažení za pracovními úspěchy a harmonií v soukromí. Každopádně má intenzivní nahřívání střídané s ochlazováním jediný cíl: dostat vás do pohody. Prospívá činnosti srdce, uvolňuje dýchací cesty, zmírňuje bolesti svalů a kloubů a v neposlední řadě se vám postará také o sametově hebkou pokožku. V sauně se samozřejmě řádně zapotíte, čímž organismus zbavíte řady škodlivin. A když si na ni uděláte čas jednou za týden, ideálně vpodvečer, za chvíli zjistíte, že stres zvládáte levou zadní, práce vám jde od ruky, v hlavě vám neleží zbytečné problémy a konečně se dokážete uvolnit i po tom nejnáročnějším dni.

Jak to tady chodí

Do sauny je skutečně nejlepší vstoupit nahá, aby vaše pokožka mohla dýchat, ale ve wellness centrech určitě dostanete prostěradlo, do kterého v pohodě schováte všechno, co nechcete nikomu ukazovat. Před vstupem do sauny je ideální se osprchovat a umýt mýdlem, abyste se zbavila povrchových nečistot a mohla se lépe potit. Vybavte se také dostatkem tekutin (během pocení přijdete až o půl litru vody), neslazených a neperlivých, a můžete začít. V klasické sauně najdete dřevěné lavice na několika stupních. Na těch nejnižších se pohybuje teplota kolem 80 stupňů Celsia, na nejvyšších dosahuje přibližně 100 stupňů. Sama musíte zvážit, na co při prvním saunování „máte“. Určitě si ho však rozmyslete v případě, že trpíte kardiovaskulárními potížemi nebo se léčíte se štítnou žlázou. Dobré pro vás nebude ani v případě, že jste hladová, nebo naopak přejedená, jste nastydlá či těsně po nemoci anebo nevyspalá, zkrátka příliš unavená. Nic z toho vám nebrání? Pak poprvé vstupte do sauny přibližně na patnáct minut. Sedněte si, v ideálním případě lehněte, na zmiňované dřevěné lavice, aby se tělo mohlo dostatečně uvolnit, klidně zavřete oči a vnímejte, jak se postupně celá uvolňujete a hlava vypíná. Chcete-li mít po sauně také dokonale krásnou pokožku, vezměte si do ní s sebou masážní žínku a po celou dobu pokožku důkladně prokrvujte. Původně se na to používaly březové větvičky, ale na ty už dneska natrefíte málokde. Patnáctiminutový interval možná bude poprvé příliš, proto když ucítíte, že něco není v pohodě, saunu opusťte a začněte s ochlazováním. Na rozjezd postačí sprcha, až se „otrkáte“, vyzkoušejte i bazének s ledovou vodou. Nikdy do něj ale neskákejte, všechno je lepší dělat postupně – to vaše tělo ocení daleko více než zbytečné šoky. Po ochlazení si odpočiňte v přilehlé odpočívárně a celý cyklus, až budete mít chuť, zase (celkem ještě dvakrát) zopakujte.

Co všechno vaše tělo zažije?

Vysoká teplota uvnitř sauny rozšiřuje podkožní cévy, tělo se potí, nervy zklidňují, svaly uvolňují, tvoří se ochranné látky proti nákazám. Srdce vám bude pravděpodobně bít trochu rychleji, ale to zvládnou regulovat právě rozšířené cévy a vysoký tlak samy stabilizují. Ochlazování pak zase všechno vrátí do původního stavu: tělesnou teplotu i tepovou frekvenci. Střídání tepla a chladu také povzbuzuje kožní buňky k regeneraci a pomáhá tělu vyplavovat známé hormony štěstí – endorfi ny. Vzduch v sauně je řidší, než jste zvyklá, vlastně by se dal svou kvalitou přirovnat ke vzduchu, jenž plíce dýchají v nadmořské výšce 2000 metrů. Tento fakt vás bude nutit dýchat intenzivněji, hlouběji, a právě to vám zvedne tepovou frekvenci a povzbudí činnost kardiovaskulárního systému. Tomu se říká spousta muziky za pouhých třikrát patnáct minut ležení.

Chcete to zkusit?

Pak už si jen musíte vybrat „svůj“ typ sauny. Před první návštěvou sauny si u svého lékaře raději zjistěte, zda netrpíte vysokým tlakem ani jiným závažným onemocněním! …doba jednotlivých relaxací mezi saunovacími cykly by se měla pohybovat kolem 20 minut, aby se tělo stihlo vrátit do klidového stavu?


TYPY SAUNY:

FINSKÁ SAUNA

To je ona, s dřevěnými lavicemi a kamny, která dobře utěsněnou místnost důkladně vyhřívají na zhruba 100 stupňů Celsia. Na nich bývají položené také nahřáté lávové kameny, jež se občas přelévají vodou, aby se lehce zvýšila vlhkost vzduchu. Ta je totiž velmi nízká (což umožňuje snadné odpařování vyššího množství potu), a i proto se finské sauně často říká sauna suchá. V některých wellness centrech při přelévání kamenů přidávají do vody éterické oleje, a tak se můžete rázem ocitnout v sauně eukalyptové, mátové, vonící po borovicích či jedlích. Jmenované vůně totiž blahodárně působí na dýchací ústrojí, zatímco třeba citrusové éterické oleje vám pomůžou zase intenzivněji relaxovat a uvolnit mysl.

PARNÍ SAUNA NEBOLI PARNÍ LÁZEŇ

Na rozdíl od předchozího typu je v ní v ideálním případě stoprocentní vlhkost, zato teploty se drží „při zemi“: na pouhých 45 stupních Celsia. Je určitě snesitelnější pro ty, kteří mají potíže s kardiovaskulárním systémem anebo se jim špatně dýchá v suchém saunovém vzduchu, jenž není nepodobný pouštnímu. Zvlášť příjemná je solná parní sauna, kdy je ve vyhřáté místnosti v podobě jemné mlhoviny rozprašován solný roztok. Ten pokožka vstřebává a lépe potom regeneruje. V solné páře si můžete dokonce pomoct od ekzémů, posílíte samozřejmě svou imunitu, obranyschopnost a dokonale potěšíte své plíce. Vydržet se v ní doporučuje okolo deseti až dvaceti minut a pak zase ochlazovat.

BIOSAUNA

Jednoduše řečeno jde o jakýsi kompromis mezi dvěma zmíněnými typy sauny. Teplota se tu drží na asi 60 stupních Celsia, vlhkost na 60 procentech. Opět je snesitelnější pro kardiaky a skvělá pro všechny, kteří mají potíže s dýchacími cestami. Často se také kombinuje s aromaterapií, takže můžete narazit na mátovou, eukalyptovou, ale třeba i bylinkami provoněnou biosaunu a po dobu 15 až 30 minut si užívat všechny její blahodárné účinky.

INFRASAUNA

Pokud netušíte, jak může vypadat, představte si kabinu prohřívanou infračerveným světlem, v níž se teplota pohybuje na 40 až 60 stupních Celsia. I přes nižší teplotu je v ní pocení intenzivnější, protože infračervené světlo proniká hlouběji do tkání – a proto ani není nutné cyklus saunování jako u klasické finské sauny opakovat. Stačí jedno prohřátí a vzápětí jedno zchlazení. Snadno si poradí s bolavými svaly, klouby, takže ji ocení především sportovci, ale kromě nich také lidé trpící revmatismem. A co je potěšující, díky působení v hlubších vrstvách tkáně vám pomůže bojovat s celulitidou!

23.2.2009 9:37 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.