ZPĚT

Pocukrovaný test

Není cukr jako cukr. Víte, jaký je rozdíl mezi cukrem a sacharidem? A které ovoce obsahuje nejvíce sacharidů, přestože není nejsladší? Otestujte si své znalosti o sladké chuti, které jen málokdo z nás dokáže odolat.

1a) Fruktóza se vyskytuje především v ovoci a medu. Na rozdíl od glukózy má poměrně nízký glykemický index, takže po ní nedostanete tak rychle opět hlad. Přítomnost fruktózy v krvi nestimuluje buňky slinivky břišní k sekreci inzulinu, je proto vhodnější i pro diabetiky. Podle expertů má fruktóza vliv na průběh látkové výměny v těle. Při nadměrné konzumaci nápojů slazených právě fruktózou rostou zásoby tělesného tuku, který se neumí odbourávat běžným způsobem.

2d) Klasický bílý cukr, kterým si nejčastěji sladíme kávu, čaj apod., se vyrábí z cukrové řepy nebo cukrové třtiny. Odborný název pro bílý cukr je sacharóza. Během rafi nace se při výrobě zbaví téměř všech prospěšných látek, proto tělu neposkytuje kromě energetické hodnoty vlastně nic.

3a) Pečená brambora se salsou obsahuje na rozdíl od ostatních možností komplexní sacharidy, které se uvolňují do krve postupně, a pocit sytosti vám tak po ní vydrží déle. Obsahuje také množství vitaminů, minerálů a vlákniny.

4c) Pokud si připravíte ovesnou kaši doma a pouze z vloček, mléka a čerstvého ovoce, nebude obsahovat dokonce žádný přidaný cukr. I v případě, že si ji osladíte medem nebo javorovým sirupem, bude to stále lepší varianta než zmrzlina, kompot nebo sladký jogurt. Díky vláknině a nízkému glykemickému indexu nebudete už za půl hodiny pošilhávat po tabulce čokolády.

5c) Aspartam je umělé sladidlo, které nemá téměř žádnou energetickou hodnotu.

sladí 100x více než cukr. ale látku fenylalanin, proto vhodné pro fenylketonuriky.

6b) Pojem „prázdné kalorie“, popř. „prázdné kilojouly“, označuje potraviny nebo jídla, která kromě energetické hodnoty obsahují jen minimum tělu prospěšných látek – vitaminů, minerálů, vlákniny apod. Typickým příkladem „prázdných kalorií“ jsou třeba sušenky, bonbony nebo chipsy.

7c) Asi budete překvapeni, ale nejvyšší energetickou hodnotu má nevinně se tvářící jablečný štrúdl. Ve 100 g obsahuje až 1997 kJ, a dokonce téměř 30 g tuku. To je dvakrát více než v jedné tatrance a dokonce třikrát více než ve zmrzlinovém poháru.

8d) Nadměrný příjem cukru může být příčinou mnoha zdravotních problémů. Kromě hyperaktivity (zvláště u dětí), cukrovky a nadváhy bývá dáván do souvislosti i se vznikem žlučových kamenů a samozřejmě zubním kazem. Někteří výživoví poradci jsou ale i proti totálnímu zřeknutí se cukru. Obávají se, že takovýto zcela radikální zásah do hluboce zakořeněných jídelních návyků může vyvolat poruchy stravování, např. bulimii.

9b) I když co se týče chuti, je bezkonkurenčně nejsladší hroznové víno, nejvíce sacharidů obsahuje banán. Je to až 23 g ve 100 g plodu, což je skoro stejné množství, jaké najdete v jednom rohlíku. Chcete-li hubnout, banánům se vyhněte, a pokud si je nedokážete odepřít, jezte je dopoledne a pouze jednou začas.

15.9.2009 11:49 | aktualizováno 15.12.2009 15:40 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.