ZPĚT

Nad slunce jasnější

Chraňte se proti slunečnímu záření ve městě, u vody i na horách. Poradíme vám, jak se vyhnout nepříjemnostem v podobě bolavých puchýřků a zbytečných vrásek.

Hřeje nás, dodává našemu tělu důležitý vitamin D a také nás nabíjí pozitivní energií. Když svítí slunce, mnohem ochotněji vyskočíme z postele, s větší energií se pouštíme do sportování, chceme být hezčí, a jak potvrzují průzkumy, také hubenější. Na druhé straně čím dál častěji slyšíme varování dermatologů. Slunce totiž může být příčinou zhoubných nádorů a také má vliv na předčasné stárnutí pokožky a my někdy ve jménu současných módních vzorů vystavujeme nepřipravenou pokožku slunečnímu záření i na úkor toho, že se spálíme až do bolestivých puchýřů. Co s tím? Ze všeho nejlepší je v tomto případě střední cesta. Jen je potřeba vědět, jak po ní jít.

Víte, že…

…vitamin D3, který potřebujeme pro zdravé kosti, „nachytáme“ už během desetiminutové procházky po ulici? Abyste získala potřebnou dávku, stačí chvilka přímého slunečního světla dopadajícího na ruce a obličej a není potřeba se kvůli tomu opalovat celý den.

JAK SI UŽÍT SLUNCE U MOŘE

Patříte mezi vodomily, kteří si dovolenou bez skotačení v mořských vlnách nedovedou představit? Čím vyšší ochranu budete používat, tím lépe. SPF neboli sluneční ochranný faktor znamená násobek doby pobytu na slunci, než vaše kůže zčervená. Maximální ochrana je 50+, což u moře znamená tu nejvyšší ochranu. Jestli je vaše pokožka čokoládová i bez slunce, chraňte se jím alespoň zpočátku. Nezapomínejte ani na klobouk nebo kšiltovku z hustě tkané látky, zvlášť v subtropech a tropech. Do výbavy rozhodně patří i kvalitní sluneční brýle. Před polednem je ale vždycky lepší odejít z pláže a odpočinout si až do 15. hodiny.

ČEMU SE VYHNOUT

První relax na lehátku uprostřed pláže bez jakékoli ochrany je považován za velký hazard. Kůže ukrytá půl roku pod oblečením není na tento vpád slunečního záření absolutně připravená. Naše vlastní pigmentové barvivo (melanin), které je pro tělo přirozenou ochranou, zatím „spí“, a než jej paprsky slunce probudí a vytáhnou na povrch, aby vás chránilo, je důležité chránit se tou nejvyšší možnou ochranou, ať už v podobě slunečních filtrů v opalovacích přípravcích, nebo pod oblečením. Rozhodně dopřejte kůži čas, aby si zvykla na slunce. Některé moderní přípravky v sobě už mají zabudovány aktivátory zhnědnutí, které urychlí „posun“ melaninu k povrchu pokožky, přesto na svou přirozenou ochranu příliš nespoléhejte a hlavně v jižních zemích vsaďte na ochranu kvalitních UV filtrů.

KDYŽ SE SPÁLÍM

Spálení kůže se podle dermatoložky Moniky Arenbergerové dělí do tří stupňů. „Při prvním kůže zčervená a je bolestivá. V tu chvíli je dobré na kůži aplikovat chladicí emulze s antioxidanty nebo bepanthenem. Při druhém stupni se vytvářejí puchýře a při třetím tkáň odumírá. V obou případech je už dobré navštívit lékaře.“ Od celkových příznaků, jako je zimnice, teplota nebo bolest hlavy, spolehlivě pomůže jedna tableta acylpyrinu.

Víte, že…

…novou klinickou jednotkou popisovanou jak v dermatologii, tak psychiatrii, je tanorexie? Jedná se o chorobnou závislost na zhnědnutí kůže a strach z vyblednutí. Nejčastěji jí trpí mladé ženy, které pravidelně navštěvují solárium.

JAK SI UŽÍT SLUNCE VE MĚSTĚ

Patříte mezi městské typy, nejraději vyrážíte za neopakovatelným kouzlem staveb a touláte se po zákoutích historických památek? I tak můžete narazit. Před přímým žárem nás ve městě sice mohou chránit budovy, a dokonce i smog, ale v letních měsících, zvlášť uprostřed poledne, kdy je nejvyšší síla UV záření, se můžete nečekaně spálit.

JAK SE CHRÁNIT

Nejjednodušší radou je dopřát si – stejně jako jižní národy – polední siestu. Natáhněte si nohy a klidně na chvíli usněte někde v chládku pod slunečníkem. Prospějete tak nejen svému zdraví, ale i pleti. Za novým dobrodružstvím se vydejte až kolem 15. hodiny, kdy už paprsky nedopadají na vaši hlavu a ramena kolmo. Vyvarujte se také dlouhého sezení za sklem auta nebo v restauraci. I tam vás totiž nebezpečné záření dostihne. Při krátkých pochůzkách během pracovního dne si ve městě vystačíte s ochranou krémů, které mají ochranný faktor 15 nebo 25. Dnes je již obsahuje většina přípravků v péči o pleť, včetně make-upů nebo módních BB a CC krémů. Navíc jsou většinou nadupané hydratací a dalšími důležitými složkami, díky nimž zkrásníte.

NA CO POZOR

Na dovolené vám však ochrana s faktorem do 25 nemusí stačit, a proto hledejte raději opalovací krémy, které mají ochranu vyšší s SPF 30 nebo 50+. Hlavně lidé s velmi světlou pletí musejí hledět na vyšší odblokování ostrého záření. Tento fototyp (tzv. keltský typ) se nikdy neopálí, ale kůže mu zčervená už po deseti minutách, snadno se spálí a patří mezi nejrizikovější skupinu pro vznik nádorů. Tito lidé mají většinou modré nebo zelené oči, rusé nebo blond vlasy. Většina Čechů patří mezi typy II a III, což znamená, že se mohou aspoň lehce opálit.

Víte, že…

…dostatek tekutin je v parných dnech stejně důležitý jako UV faktor? Naše tělo se v horku snaží ochlazovat a tím regulovat svoji vnitřní teplotu pocením a odpařováním vody z povrchu pokožky. To je důvod, proč ke správnému fungování potřebujete mnohem více tekutin než v jiné dny. Popíjejte vodu po doušcích tak často, jak to zvládnete. Pokud se víc potíte, může se opalovací krém snadno setřít, proto vyhledávejte raději ty s označením voděodolné. Podrážděné a zčervenalé kůži na obličeji, ramenou i pažích ulevíte vrstvou zvlhčujícího čirého a chladivého gelu s aloe vera. Bude vám příjemnější než mastný a těžký krém, pod kterým se budete zaručeně potit.

JAK SI UŽÍT SLUNCE NA HORÁCH

Letní měsíce na horách využívají hlavně ti, kteří rádi vyrazí na kole nebo jsou nadšenými turisty. Stoupáme-li do hor, s každými 300 metry se zvyšuje intenzita ultrafialového záření o 4 %. Do hor si proto vždy vyjděte s tou nejvyšší ochranou SPF 50+. Než vyrazíte k vrcholkům, namažte si půl hodiny před odchodem nejen obličej, ale i dekolt, paže a zadní část krku krémem, aby se přípravek dobře vstřebal. Často zapomínáme na místa, jako je nos, pěšinka ve vlasech nebo uši, jež si pak můžeme velmi bolestivě spálit. Přibalte si proto do kapsy tyčinku, která má tu nejvyšší ochranu kvalitního filtru 50+, a průběžně tato místa mažte.

ZKUSTE TO BEZ VRÁSEK

Nejen u vody, ale i na horách má význam používat přípravek, který je voděodolný, protože vydrží, i když se zpotíte. Při spálení hrozí poškození kožních buněk, takže to moderní přípravky berou v potaz a používají systém biologické ochrany, který účinkuje v hlubších vrstvách pokožky, kde chrání kožní buňky před oxidačním stresem. Tím se zabraňuje chronickému poškození kůže vlivem UV záření a jejímu předčasnému stárnutí. „Předčasné stárnutí pleti má už svůj název – fotoaging,“ upozorňuje MUDr. Monika Golková z Anti-Aging Clinic (www. a2c.cz). Ti, kteří se vytrvale vystavují slunečním paprskům, vypadají mnohem dřív starší. Vrásčitou pokožku můžou mít už ve třiceti. Jako podpora ochranným UV filtrům na povrchu těla se doporučuje i vnitřní podpora. „Krémy s vysokým ochranným faktorem doplňte o stravu s obsahem vitaminu C (nejvyšší zdroj vitaminu C je v kiwi nebo v černém rybízu), o glykosaminoglykany, které jsou obsaženy nejen v přípravcích na klouby, ale třeba i v parmazánu nebo v rosolu, a nezapomeňte ani na organické mastné kyseliny, které jsou obsaženy v tučných rybách.“

Víte, že…

…ještě než vyrazíte na slunce, je třeba začít používat i antioxidanty? „Dobrý je Pycnogenol nebo L-lysin, který je základní stavební aminokyselinou pro kolagen a elastin, a tak udržuje pleť pevnou a pružnou. Umí také zamezit tvorbě oparů, které se v létě objevují na rtech i na pleti právě po nadměrném slunění,“ doporučuje Monika Golková.


Článek vyšel v časopise Dieta 6/2014.

7.8.2014 1:01 | Františka Těšínská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. inzenyr

    inzenyr Ajjajaj, to je zase vyctenych nesmyslu. :-) Vitamin D3 se tvori pri prijmu UVB zareni. To dopada na zemi pouze, pokud je slunce vice jak 50°nad obzorem. Takze ziskat vitamin D3 behem desetiminutove prochazky po meste je nesmysl, pokud neni splnena take podminka vysky slunce nad obzorem. Pricinou zhoubnych nadoru neni slunce, ale predevsim naprosto nevhodna strava a vetsina opalovacich kremu. Staci si prostudovat jake chemicke (rakovinotvorne) slozky opalovaci kremy obsahuji. To je takovy chemicky koktejl, ze je spis div, ze tu rakovinu nedostanete. Kuzi mate maximalne mazat oleji, ktere zaroven muzete bez problemu snizt. Nejlepsi jsou stabilni oleje, jako treba za studena lisovany kokosovy olej.

    Sobota 00:30

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.