ZPĚT

Vodní pohotovost

Ať už si budete užívat letní radovánky u jihočeského rybníka, nebo na mořské pláži, nezapomínejte svým vlasům i pleti dopřát správnou dávku hydratace.

Když je léto v plné síle, nemyslíme moc na to, co udělá slunce s vlasy a koupání s pletí. Jednoduše chceme odpočívat. Jenže sucho, vítr a UV záření můžou naši krásu nenápadně připravit o dostatek vody. Připravili jsme proto pro vás letní manuál, s jehož pomocí podpoříte hydrataci a minimalizujete škody, které by vysoké letní teploty mohly napáchat na vašem vzhledu.

Zaměřeno na vlasy

Ve velkém horku teplo z našich vlasů často vytvoří zplihlou slámu. Problémy způsobuje i chlorovaná voda v bazénu, vítr na pláži a kvůli UV paprskům vlasy ztrácejí celistvost a sílu. Nejdřív se v nich vytvoří mikroskopické trhlinky a původně pevné vlasové vlákno se snadno ulomí. Z takto poškozených vlasových vláken se pak lehce vytratí i barvivo. „Za nedostatkem hydratace stojí ztráta lipidů, které jsou jednou z nejdůležitějších stavebních součástí vlasového vlákna,“ vysvětluje kadeřník vlasové značky TIGI Martin Loužecký. „Z vlasů se lipidy ztrácejí v podstatě v průběhu celého života, ale my tomu ještě přispíváme tím, že hřívu nechráníme před UV zářením,“ dodává.

VLASOVÁ POHOTOVOST

Chránit vlasy před vysušením sluníčkem není složité. Stačí si nasadit klobouk nebo si umotat z hedvábného šálu turban. Když ale teplota stoupá ke 30 stupňům a chcete skočit do moře, může být tahle bariéra nespolehlivá.
Použijte proto vhodnou kosmetiku a držte se několika základních pravidel:

1. Než vyrazíte na dovolenou k vodě, nechte si zastřihnout konečky. 2. Vyzkoušejte nový princip barvení vlasů, při kterém se používá mikroolejová technologie bez amoniaku. Vaše hříva získá lesk a intenzivní hydrataci.

3. Po každém koupání ve slané nebo chlorované vodě si vlasy umyjte. Na citlivou, suchou a svědící pokožku hlavy používejte jemný šampon bez parabenů a silikonů. Chrání vlasy před vysušujícími a dráždivými účinky.

4. Nešetřete kondicionérem. Měl by obsahovat hydratační látky, například palmový nebo olivový olej, které obnovují vysušené a lámavé části vlasů. Uhladí i jejich povrch.

5. Před koupáním v bazénu vlasy namočte čistou vodou. Díky tomu už neabsorbují tolik chemie z bazénu.

6. Barva ve vlasech vydrží pomocí šamponu s tekutým keratinem, který plní funkci velmi podobnou vlasovým lipidům (tukům). Skvělou ochranou je i lak na vlasy s UV filtrem.

7. Na vlasy bez lesku použijte olejové elixíry, které vlasy zacelí a uchrání od krepatého vzhledu. Olej můžete vetřít do vlasů před mytím nebo jej pro intenzivnější péči smíchat se šamponem.

Zaměřeno na obličej

Při cestách na dovolenou se často pohybujeme v místech s klimatizací.
Vlhkost vzduchu v kabině letadla je však pouhých 8 %, což je velmi málo v porovnání s klimatizovanou kanceláří, kde je vlhkost 20 %. Pokud chcete předejít tomu, že vaše pleť bude z nedostatku hydratace svědit a pnout, dopřejte si bylinkové čaje, neperlivou vodu nebo ovocné šťávy. Do jídelníčku zařaďte i ovoce a zeleninu, čímž obohatíte pleť nejen o vodu, ale i vitaminy. „Dostatečný příjem vody zajišťuje správný tlak v podkožní tukové tkáni, což se vždy projeví pevnou a pružnou pokožkou,“ potvrzuje kosmetička Lucie Drajková.

Navíc zlepšuje tonus jednotlivých obličejových svalů, a tím mizí celková ochablost. „Hydratace spočívá v zajištění optimálního podílu vody v pokožce, zejména v její rohové vrstvě, která je rozložená na povrchu pleti. V hlubší vrstvě ji však krémy příliš ovlivnit nemůžeme,“ dodává kosmetička.

VODNÍ DOPING POKOŽCE

1. Už ráno připravte pokožku nasucho pomocí denního hydratačního krému s kyselinou hyaluronovou nebo s extraktem z okurek.

2. Spolehněte se na lehčí složení kosmetiky – tekuté fluidy nebo krémové gely.

3. Naučte se používat termální vody (koupíte je v lékárnách). Jsou dobré nejen na osvěžení, ale obsahují i vzácné koncentrace minerálních solí a stopových prvků. Po hodině působení je pleť až o 32 % více hydratovaná.

4. Pleť čistěte micelární hydratující vodou. V létě je vzduch naplněný mnohem více volnými radikály. Osvěží vás, snadno se díky ní odlíčíte a pleť bude příjemně vláčná a zklidněná.

5. U zralé pleti vyzkoušejte hydratující přípravek s epidermálními růstovými faktory společně s vitaminem C, které zamezují ztrátě vlhkosti a pomáhají zvětšovat objem a množství kožních buněk.

6. Vyhněte se kosmetice, která vysušuje, jako je pudr nebo pudrový make-up.

Zaměřeno na tělo

Teplé počasí nás vybízí, abychom šli s „kůží na trh“. Jenže naše původně hebká pokožka postupně hrubne, úbytkem hydratace je čím dál citlivější, šupinatí a svědí. Více se potíme, aby se tělo ochladilo, jenže pot smývá ochrannou tukovou vrstvu. UV záření s polétavým prachem a dalšími volnými radikály vyvolává změny, které jsou mikroskopicky identické se změnami v kůži při popáleninách prvního stupně, což je zarudnutí a mírná bolestivost.

PRAVIDLA HEBKOSTI

1. Dehydratovaná kůže může být zvláště v některých místech těla, jako jsou paty, popraskaná. Dopřejte proto unaveným chodidlům příjemnou vodní lázeň a pak je promažte bambuckým máslem, které obsahuje vitaminy A, D, F a vitamin E pro dokonalou regeneraci.

2. Suchou a podrážděnou pokožku ošetřujte přípravky, které obsahují složky jak zvlhčující, pro hydrataci – kyselinu hyaluronovou nebo glycerin, tak mastnější, tzv. emoliencia, která ochraňují bariéru kůže – skvalen, bambucké máslo či rostlinné oleje, jež vracejí pokožce smytou tukovou vrstvu.

3. Po dlouhém dni u moře nebo bazénu tělo vždy osprchujte od soli nebo chloru, které vaši pokožku dráždí.

4. Dermatoložka Monika Arenbergerová doporučuje zapamatovat si pravidlo tří minut.
To využívá zvlhčené kožní bariéry po koupeli, která je lépe propustná pro následnou hydratační péči tělového mléka. „Aplikované hydratační krémy nebo mléka díky tomu nejenže zabraňují odpařování vody, ale dokážou nahradit úbytek přirozených lipidů a zlepšit tak soudržnost mezi kožními buňkami,“ radí Arenbergerová. Po osprchování se jen lehce osušte a hned vetřete tělové mléko. Celé mazání byste měla stihnout do tří minut.


Článek vyšel v časopise Dieta 7-8/2014.

26.8.2014 1:01 | Františka Těšínská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.