ZPĚT

Průvodce světem nízkých kalorií

Držíte dietu, snažíte se shodit svá nadbytečná kila a při nákupu potravin dáváte přednost potravinám nízkokalorickým, nízkotučným nebo se sníženým obsahem tuku či cukru?

Víte však, co takové označení u potravin vlastně znamená?

PRO VÁŠ DOKONALÝ PŘEHLED O TOM, CO U POTRAVIN ZNAMENÁ OZNAČENÍ NÍZKOKALORICKÉ ČI NÍZKOTUČNÉ, JSME PŘIPRAVILI TOHOTO MINIPRŮVODCE.

„LIGHT“ POTRAVINY

(setkat se můžete i s názvem dietetické potraviny) jsou v poslední době velmi oblíbené, ať už to jsou sýry, jogurty, majonézy, limonády, pomazánky, ale i zmrzliny. Ale pozor! I u takových potravin byste si měla hlídat jejich energetickou hodnotu, protože úplně bez kalorií pochopitelně nejsou. Označení „light“ obvykle mívají ty výrobky, u nichž je sníženo množství určité složky (cukru, soli, tuku, cholesterolu). Nejčastěji se s takovým označením lze setkat u jogurtů, u nichž bývá snížené množství tuku. Jenže takový „odlehčený“ jogurt má sice méně kalorií, ale také méně zasytí, a můžete tak častěji sáhnout po jiném kaloricky vydatnějším soustu. Proto obezitologové příliš nedoporučují při redukci hmotnosti konzumovat často jogurty a další podobné potraviny s téměř nulovým obsahem tuku, ale spíše dávají přednost mléčným výrobkům, jež obsahují kolem 2,5 % tuku na 100 g výrobku a organismus lépe zasytí.

NÍZKOTUČNÝ - u potravin by měl být obsah tuku do 3 g/100 g výrobku, u tekutin je to maximálně 0,5 g/100 ml

BEZ KALORIÍ - pro potraviny platí maximálně 42 kJ (10 kcal)/100 g, u nápojů je to méně než 17 kJ (4 kcal)/ 100 ml

SNÍŽENÝ PODÍL TUKŮ - minimálně o 40 % méně tuku, než je u normálního výrobku

BEZ TUKU - uvádí se do 0,5 g tuku/100 g (100 ml) výrobku

SNÍŽENÝ OBSAH CUKRU - znamená, že potravina obsahuje méně než 5 g cukru/100 g (100 ml)

SNÍŽENÝ OBSAH KALORIÍ - minimálně o 40 % méně kalorií, než je u obvyklého výrobku

SNÍŽENÝ OBSAH CHOLESTEROLU - pro potraviny platí množství do 20 mg/100 g výrobku, v případě „tekuté“ konzistence do 10 mg/100 ml

NÍZKOKALORICKÝ - potraviny smějí mít do 168 kJ (40 kcal)/100 g výrobku, u nápojů a polévek se počítá nejvýše 84 kJ (20 kcal)/100 ml


Tip: Při výběru mléčných výrobků pečlivě sledujte obsah tuku. Na tuky „chudší“ jogurt si oslaď te čerstvým ovocem.

26.1.2009 13:36 | Jana Knaislová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.