ZPĚT

8 důvodů proč nemůžete zhubnout

Tradiční doporučovanou cestou, jak se zbavit nadváhy, je zdravá a vyvážená dieta, dostatek pravidelného pohybu a především pevná vůle. Ukázalo se však, že to nestačí a je třeba hledat další ovlivňující faktory, které to jsou?

rt}}Tradiční doporučovanou cestou, jak se zbavit nadváhy, je zdravá a vyvážená dieta, dostatek pravidelného pohybu a především pevná vůle. Přesto některé studie ukázaly, že toto samo o sobě nestačí a je třeba hledat další faktory, které pomáhají kila navíc udržovat a jsou důvodem stále narůstající obezity. Které to jsou?

==== 1. SPÁNEK ==== Průměrná délka spánku klesla z devíti hodin na pouhých sedm, u některých lidí ještě méně. Pokud však tělu odepíráme dostatek spánku a odpočinku, stoupá hladina hormonů, které stimulují pocit hladu a chuti k jídlu. Ospalí lidé konzumují také více jídla z důvodu zahnání únavy. Určitě sami znáte, že když se vám chce v práci odpoledne spát, rádi sáhnete po něčem sladkém. Rozdíl mezi dostatkem a nedostatkem spánku může být jen dvě hodiny týdně. I ty ale organismu chybí. ŘEŠENÍ: Zkuste jít každý den o půl hodiny dříve do postele než obvykle. Uvidíte, že se budete ráno cítit mnohem lépe. Týdně tak naspíte o 3,5 hodiny více. ==== 2. LÉKY ====

Mnoho moderních léků má jako vedlejší efekt nabírání na váze. Může to být v důsledku ovlivňování hormonální hladiny, zvýšené chuti k jídlu, nebo naopak celkového utlumení. Rozkolísání váhy je velmi časté u hormonální antikoncepce, antidepresiv nebo kortikoidů.

ŘEŠENÍ: Pokud jste začali nedávno užívat nové léky a máte pocit, že přibíráte na váze, aniž byste výrazně změnili životní styl a stravování, poraďte se se svým lékařem o možné změně léků. Nejde-li to, upravte alespoň svůj jídelníček, snižte energetickou hodnotu jídel a více se hýbejte.

==== 3. GENETIKA ==== Jaký bude tvar těla, tloušťka kostí a předpoklad k nabírání tuku určují také genetické dispozice každého z nás. Ty bohužel ovlivnit nemůžeme. Pokud jsou oba rodiče obézní, je mnohem vyšší riziko, že i dítě podědí sklony k obezitě. Má-li maminka širokou pánev, bude s velkou pravděpodobností i dcera plnější v bocích a nikdy z ní nebude vychrtlá modelka. ŘEŠENÍ: Na genetiku však nelze svádět vše. Těžko ovlivníme postavení a mohutnost kostry, ale to neznamená, že musíme boj s nadváhou vzdát. Mnohem častěji než genetika je příčinou kil navíc nezdravý životní styl, který se od rodičů naučíme. Tučná kuchyně, žádný sport a trávení volna u televize. To jsou věci, se kterými můžeme začít bojovat hned teď. ==== 4. POKOJOVÁ TEPLOTA ====

Při vysokých, nebo naopak nízkých teplotách musí lidský organismus pracovat rychleji, aby dokázal tělo zchladit, nebo naopak zahřát. Proto máme v zimě větší chuť na výživnější jídla a v létě se snadněji hubne. V mnoha kancelářích jsou však dnes již klimatizace, které činí horké dny snesitelnými a v zimě si domovy a kanceláře naopak vytopíme radiátory. Tělo tak nemusí vynakládat žádnou nadbytečnou energii.

ŘEŠENÍ: Nemusíte otevírat okna dokořán a vypínat radiátory, když venku mrzne až praští. Raději se zkuste začít otužovat a choďte pravidelně do sauny. Tuk sice nevypotíte, ale zrychlíte metabolismus, pročistíte celý organismus a posílíte imunitu.

==== 5. VÝBĚR PARTNERA ==== Obézní lidé si vybírají také partnery s nadváhou. Nejenže se navzájem podporují v nesprávných návycích, ale nemají ani žádnou motivaci zhubnout, jako by tomu bylo v případě, pokud by jejich partner byl štíhlý. Často si tak nadváhu navzájem udržují. ŘEŠENÍ: Nemusíte hned měnit partnera v případě, že má také několik kilo navíc. Spíš se zkuste společně domluvit na ozdravění jídelníčku a najděte si společný sport. Co se zpočátku zdálo jako nevýhoda, v konečném důsledku se může obrátit ve váš prospěch - partneři, kteří společně hubnou, dosahují mnohem lepších výsledků, protože jeden druhého povzbuzuje a pomáhají si. ==== 6. MATČIN VĚK ====

Je prokázáno, že děti maminek, které rodily později, častěji trpí nadváhou. Je to dáno především tím, že starší maminky čtou více literatury, všechno bedlivě sledují a radí se s odborníky, takže jsou i úzkostlivější ve vztahu k dítěti. Mnohdy je překrmují, hlídají je, aby neběhalo, kojí déle než je doporučený rok atd. Předpoklady k obezitě se však vytvářejí právě v tomto věku, protože narůstá počet tukových buněk, které se pak již během života nemění. Pouze se zvyšuje nebo zmenšuje jejich objem.

ŘEŠENÍ: Vezměte si z toho příklad především pro svoje děti. Nenuťte je do jídla, pokud odmítnou sníst všechno na talíři. Dopřejte jim dostatek pohybu.

==== 7. STÁRNUTÍ ==== S tím, jak stárneme, dochází také k přirozenému zpomalování metabolismu, ale také zvyšování tukového podílu na úkor svalové hmoty. Co fungovalo ve dvaceti, už nebude tak rychle účinkovat ve čtyřiceti a snížit váhu bude stát mnohem více úsilí. Přesto i proti tomuto faktoru můžete bojovat. ŘEŠENÍ: Hlavní zásadou je udržet co největší množství svalové hmoty. To znamená cvičit, hýbat se a posilovat. Jen tak lze zajistit, že svaly nenahradí neforemný tuk. Metabolismus udržíte v chodu pravidelnou a zdravou stravou. Jíst můžete až 8x denně, ale jen v minimálních porcích a převahu by měla tvořit zelenina, bílé maso a celozrnné produkty. ==== 8. PROBLÉMY S JÁTRY ====

Častou příčinou (hlavně z pohledu alternativní medicíny) je špatná funkce jater. Játra totiž mimo jiné zajišťují také štěpení cukrů, tuků a bílkovin. Není-li jejich funkce úplně ideální, dochází k poruchám metabolismu a tím i k tloustnutí. Přesto mohou být krevní testy úplně v pořádku.

ŘEŠENÍ: Činnost jater je možné podpořit pomocí bylinného čaje (směs ostropestřce, kopřivy a měsíčku), vynechání alkoholu a kávy a celkovým pročištěním organismu.

—-

==== KDE MŮŽE BÝT TAKÉ „ZAKOPANÝ PES“ NADVÁHY ====

* Kolísání hladiny krevního cukru.
* Zadržování vody v těle.
* Časté opakování diet a jojo efekt.
* Individuální rozdíly v metabolismu, fyziologii a biochemii.
* Problémy s hladinou adrenalinu a kortizolu - častý stres.
* Problémy se štítnou žlázou.
* Kvasinkové onemocnění (kandidózy).
* Špatné trávení a zanesené střevo.

—-
Tip 1: Přestože mnoho z těchto faktorů nelze ovlivnit přímo, zbývá spousta prostoru pro to, co udělat můžeme. Vždy je co vylepšovat. Pokud jste se v některém z bodů, který může podporovat nabírání kil našli, nezoufejte a snažte se s tím v rámci možností něco udělat. Uvidíte, že váha půjde dolů mnohem snáze.

Tip 2:** Dejte si pozor na bezděčné jezení u televize. Na každé jídlo si udělejte čas a vychutnejte si v klidu každé sousto.

26.1.2009 13:34 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.