FITweb

Reklama

ZPĚT

Černé oko a spol.

Bílé, červené nebo strakaté, všechny chutnají skvěle, ať už si je připravíte v pálivé omáčce, nebo je přidáte do zeleninového salátu. Fazole lze připravit na rozmanité způsoby a neměly by rozhodně chybět v žádném dietním jídelníčku.

Zatímco štíhlé, dlouhé fazolové lusky se řadí mezi zeleninu, suché fazole patří mezi luštěniny. Nejčastěji mají ledvinovitý tvar, najdete je v jídelníčku snad každé národní kuchyně, jsou tak rozšířené a oblíbené, že se po celém světě dokonce pěstuje na 500 nejrůznějších fazolových odrůd. U nás jsme si je zvykli spojovat především s pikantní mexickou kuchyní.

ZDRAVÍ POD SLUPKOU

Fazole jsou sice na rozměry docela malé, ale obsahem látek prospěšných pro zdraví patří mezi velikány. Obsahují totiž široké spektrum vitaminů, minerálů a dalších účinných látek. Najdete v nich vitamin C, vitaminy skupiny B, jsou významným zdrojem draslíku (1310 mg na 100 g), nechybí v nich ani železo, mangan a vápník a také důležité bílkoviny i nukleové kyseliny, které lidský organismus potřebuje pro svou celkovou regeneraci a omlazení buněk. Fazole jsou doporučovány při řadě zdravotních obtíží, jako je onemocnění srdečně-cévního systému, močového měchýře, dokonce dokážou uklidnit pocuchané nervy a unavenému organismu dodají energii. Vhodné jsou i pro ty, kteří potřebují snížit hladinu cukru v krvi. Stejně tak jsou ceněné pro vysoké množství vlákniny (až 21 g/100 g), která pozitivně snižuje hladinu cholesterolu v krvi a ovlivňuje činnost žaludku i střev. Reguluje trávení, zbavuje střeva usazených jedů a tuků a napomáhá předcházet nepříjemné a zdraví nebezpečné zácpě. Konzumace fazolí přispívá ke snížení rizika vzniku nádorového onemocnění, např. slinivky, tlustého střeva. Také rostlinné fytoestrogeny, které se ve fazolích vyskytují, potlačují aktivitu rakovinotvorných látek. Je známo, že ženy z karibských oblastí a Mexika, které jedí fazole až 6krát týdně, jsou rakovinou prsu postiženy mnohem méně než ty, které fazole opomíjejí. Jestliže patříte mezi zastánce syrové stravy, pak na lusky i samotné fazole budete muset zapomenout. Ty totiž v čerstvém stavu konzumovat rozhodně nelze. Syrové totiž obsahují kyselinu šťavelovou a jedovatou látku phasin, která narušuje činnost střev, a tak je třeba ji varem eliminovat. Ještě před vařením je třeba fazole dobře propláchnout pod tekoucí studenou vodou a poté namočit do studené vody, alespoň na čtyři, pět hodin, ale klidně i více (nejlépe přes noc). Pak vodu slijte, přelijte je opět novou vodou. Během namáčení se z nich tak alespoň částečně vyloučí cukry, které mnohdy způsobují po požití fazolí nepříjemné nadýmání. A teprve pak dejte vařit. Doba vaření fazolí se pohybuje kolem hodiny a půl, pokud se vám nechce tak dlouho čekat, použijte k jejich úpravě tlakový hrnec. S ním se vám doba vaření podstatně zkrátí. Tip: Fazole někdy vyvolávají nadýmání, proti kterému může pomoci přídavek bazalky, česneku, máty, majoránky, kmínu nebo šalvěje při přípravě nebo do hotového pokrmu. Chcete vědět víc? Máte fazole rádi a chcete se seznámit se dalšími zajímavými recepty? Spoustu nevšedních tipů na předkrmy, polévky a samozřejmě i hlavní jídla najdete v barevné kuchařce autorky Lenky Požárové s názvem Což takhle dát si… fazole. Sami si tak budete moci pochutnat třeba na Fazolích ovčí babičky nebo si doma zkuste pro změnu připravit Rudochův rýžový kotlík.

DRUHY FAZOLÍ

Nejrozšířenějšími druhy jsou fazole bílé a červené, ale k dostání jsou také další druhy – fazole strakaté, hnědé ale i černé. Zatímco v běžných ochodech s potravinami je výběr většinou zúžen pouze na fazole červené a bílé, v prodejnách se zdravou výživou či s bioprodukty je nabídka fazolí rozhodně pestřejší, a tak stojí za to takové obchody určitě navštívit a ochutnat i něco nového.

FAZOLE MUNGO

Mezi nejmenší fazole patří zelené mungo (neboli vigna zlatá), které u nás dobře známe v podobě klíčků nebo výhonků mungo. Ty jsou velmi šťavnaté a křupavé. Koupit si můžete samozřejmě i nenaklíčené fazole mungo, takže si z nich klíčky nebo výhonky snadno sami vypěstujete. Fazole mungo jsou bohaté na vitaminy, minerály, stopové prvky i vlákninu a výborně se hodí při hubnutí, protože mají velmi nízkou energetickou hodnotu (100 g mungo obsahuje 1020 kJ). Klíčky mungo se nejčastěji přidávají do zeleninových salátů, výhonky se uplatní nejen v salátech, ale také v řadě jídel asijské kuchyně.

FAZOLE ADZUKI

Jsou považovány za královny fazolí. Mají tmavě červenou až hnědou barvu. Po uvaření vynikají sladkou chutí (setkat se můžete i s názorem, že mají ořechovou chuť). Jsou vhodné na přípravu polévek, pomazánek, kaší i salátů. V asijské kuchyni se používají také do mouky, koláčů a pokrmů z rýže. 100 g fazolí adzuki obsahuje 1430 kJ.

BÍLÉ FAZOLE

Odrůdy bílých fazolí mají tenčí slupku, vybrat si můžete buď drobné, nebo i větší, sušené, předvařené a konzervované. Jsou vynikající zejména do lehčích jídel, především do polévek a pomazánek, ale dobře se dají kombinovat i s ostatními druhy zeleniny do salátů. 100 g bílých fazolí obsahuje průměrně 1470 kJ.

FAZOLE PINTO

Mezi méně známé druhy fazolí patří pinto. Mají světlejší, červeno-hnědou barvu. Jsou hodně moučné a dobře zasytí. Výborné jsou z nich pomazánky.

FAZOLE ČERNÉ OKO

K dostání jsou v prodejnách se zdravou výživou. Možná je znáte pod názvem vigna čínská. Zrníčka jsou drobnější, mají krémovou barvu s typickou černou tečkou. Kromě řady vitaminů a minerálních látek jsou bohaté na kyselinu listovou. Hodit se vám budou do polévek, zeleninových jídel i jako příloha k masu.

STRAKATÉ FAZOLE

Běžně k dostání jsou také strakaté fazole. Mají silnější slupku, připravují se jako přísada do zeleninových salátů nebo jako příloha k masu. Existuje tedy řada možností, jak fazolí v kuchyni využít: připravit z nich můžete polévky, pestré zeleninové saláty, mohou posloužit také jako přílohy k masu, a dokonce z nich lze přichystat i zapečený pokrm. 100 g strakatých fazolí obsahuje průměrně 1470 kJ.

ČERVENÉ FAZOLE

Jsou poměrně hodně hutné, vydatné, moučnaté, jejich slupka je silnější. Nejlépe se hodí jako součást hlavních jídel, skvěle se kombinují s rajčatovou omáčkou a pálivým kořením – mletou paprikou nebo kajenským pepřem. Proslulé mexické chilli con carne se bez nich neobejde. 100 g červených fazolí obsahuje průměrně 1386 kJ.

Tip: Jak si doma naklíčíte fazole mungo? Dvě lžíce mungo fazolí propláchněte ve vodě, dejte je do litrové zavařovací sklenice, zalijte půl litrem vody, nechte přikryté gázou nebo papírovým ubrouskem stát přes noc, ráno slijte, propláchněte (potřebují proplachovat několikrát denně). Semena musejí být stále vlhká a za tři dny vyklíčí.

26.1.2009 13:25 | Jana Knaislová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.