ZPĚT

Restaurace? Žádný problém!

Máte pocit, že mimo domov na vás číhá pokušení, kterému nemůžete odolat, a proto raději zůstáváte sedět doma? To už dávno nemusíte.

Ve většině restaurací se i při nejpřísnější dietě bez problémů naobědváte, aniž by vaše snažení dostalo na frak. Záleží jen na vás, co si vyberete.

Nabídka českých restaurací je mimořádně pestrá. Nejlepší volbou pro zdravý oběd je bezesporu stále zeleninový salát. Ten najdeme už skutečně na každém jídelním lístku. Jen pozor na skryté tuky v podobě „lahodných“ majonézových dresinků nebo smažených krutonků. Ale nikde není napsáno, že pokud jste v restauraci, musíte jíst jen salát, i když se nám to snaží namluvit někteří hollywoodští scenáristé. Scéna z populárního Sexu ve městě, kde Carrie řeší s přítelkyněmi své problémy s panem Božským nad talíři přetékajícími listím (opravdu jsem na nich nic jiného nezahlédla), mě ujistila, že celebrity za Atlantikem prostě nic jiného nejedí, a proto se mohou tak lehce vznášet na přetenkých jehlových podpatcích v šatech velikosti 34. Zkuste ale denně obědvat listový salát! I když slupnete dva, budete za hodinu v kanceláři prohrabávat šuplík, zdali tam nenajdete nějakou zapomenutou sušenku.

NIC NENÍ ZAKÁZANÉ

Zkrátka nejlepší je k zelenině přidat nějakou bílkovinu. Správná cesta vede někde mezi českou klasikou a zmiňovanou scénou. Podle nejnovějších průzkumů obezitologů bychom si totiž neměli nic odepírat. Jedině tak máme šanci udržet si vyrovnaný příjem kalorií a neztratit úsměv na tváři. Takže pokud nedokážete odolat svíčkové na smetaně, která číhá na první stránce jídelního lístku, klidně si ji dejte, ale jen dětskou porci.

DO PRÁCE BEZ HLADU

Doporučovanou fintou je oběd bez přílohy, tedy té obvyklé. Zapomeňte na hranolky, krokety, ale také na rýži a brambory. A když máte opravdu velký hlad, alespoň polovinu jí nechte na talíři. Vyberte si maso podle chuti (není nad rybu nebo drůbež) a požádejte o dvojitou zeleninovou oblohu. Pokud nebudete sedět v nálevně třetí cenové skupiny, vaše přání bude pravděpodobně ochotně vyslyšeno. A slibuji – hlad mít nebudete a po obědě hravě vplujete zpět do pracovních povinností.

TANEC BEZ ALKOHOLU

Vybrat si nápoj k obědu není až tak složité, většinou už automaticky volíme stolní vody nebo mírně šumivé minerálky, které spolehlivě zaženou žízeň. Opatrně už s pivem, jeden půllitr totiž představuje nežádoucích 800 kJ. Tvrdý alkohol je další známá kalorická bomba. Jeho konzumaci se proto ve větší míře také raději vyhněte.

HAMBURGERY A DALŠÍ

Po tlaku, který na mezinárodní řetězce fastfoodových restaurací vyvinuly světové zdravotnické organizace v souvislosti s alarmujícím nárůstem obezity, zejména mezi malými Evropany a Američany, najdeme relativně „vhodná“ jídla i na jejich jídelníčcích. Například zeleninové saláty doplněné sýrem nebo kuřetem (to bývá však smažené, většinou i „trojobalu“ – takže pozor na kalorie), ovocné saláty a místo sladkých limonád kvalitní minerální vody a džusy. Nebo zmenšené porce oblíbených nezdravých laskomin. Takže pokud vás děti nebo kamarádky zatáhnou právě sem, nemusíte se děsit. Ale zkuste vybírat z těch vhodnějších variant.

PROFESIONÁLNÍ DIETA

Konečně je to tady. Existuje totiž podnik, kde menu nesestavuje jen šéfkuchař, ale také přední čeští odborníci na zdravou výživu. Nutricare restaurant je zcela nový koncept restaurace zaměřený na nové trendy ve zdravém stravování. Můžete posedět v příjemném, moderním a nekuřáckém prostředí a dát si chutné a přitom nutričně vyvážené pokrmy. Pro další informace se podívejte se na internetové stránky www.nutricare.cz Víte, že… Zeleninový salát s kuřecím masem ideální představuje oběd. Zasytí vás a dodá vám potřebné bílkoviny.

JAK ZVLÁDNOUT SVÉ CHUTĚ

Obědvat či večeřet v restauraci patří k životního stylu většiny z nás. V restauracích se můžete nejen dobře a zdravě najíst, ale i posedět v příjemném prostředí nebo ochutnat jídla, která si doma běžně nepřipravujete.

1. Chodíte-li pořád do stejné restaurace, měli byste si již předem rozmyslet, co si objednáte, než vaši vůli oslabí vůně linoucí se z talířů ostatních návštěvníků. Pokud nejste rozhodnuti, co si dáte, nedívejte se raději ani na jídelní lístek a objednejte si rovnou nízkoenergetické jídlo nebo si nechte poradit od číšníka.

2. Objednejte si jako první, abyste se nenechali zlákat nevhodnými objednávkami svých spolustolovníků. Už před příchodem do restaurace se rozhodněte, zda si dáte dezert nebo ne. Pokud ano, místo přílohy volte zeleninu.

3. Když číšník dlouho nejde, nekraťte si dobu ujídáním chleba, který je připraven v košíku. Neznamená to, že byste neměli jíst chléb nikdy, ale neměli byste ho jíst jen proto, že ho vidíte.

4. Dejte pozor na skryté jouly v podobě různých kečupů, tatarských omáček, dresinků apod.

5. Nesnažte se sníst vše, co vám naloží na talíř. Neříkejte si: „Když jsem to zaplatil, tak to sním. Proč platit za to, abych byl nemocný?“ Pokud víte, že porce jsou nadměrné, dejte si klidně porci dětskou nebo jedno jídlo pro dva. Nestyďte se nechat si zbytek jídla zabalit, je to lepší, než se nacpat a mít na sebe vztek.

6. Moučník byste si měli vzít jen tehdy, pokud byla porce oběda tak malá, že jste ještě vyhladovělí, nebo máte-li ho ve svém energetickém plánu. Je výborné, jestliže si jako moučník zvolíte čerstvé ovoce, ovocný salát apod.

Tip: Ve vybraných restauracích můžete setkat s programem Gustino. Do něho se zapojují restaurace nabízející pokrmy zdravé výživy. Více se o programu dozvíte na

26.1.2009 13:24 | Alena Němečková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.