ZPĚT

Sladké pokušení

Obliba sladké chuti je člověku vrozená. Již mateřské mléko má sladkou chuť. V historii byl prvním sladidlem med a již tisíc let před naším letopočtem vyráběli lidé cukr z cukrové třtiny.

CUKR JAKO LUXUS

Ve středověku byl v Evropě cukr luxusní lahůdkou. Poptávka po něm vedla ke snaze využít pro výrobu cukru domácí zdroje: javorovou, březovou nebo mrkvovou šťávu. V roce 1747 byl poprvé připraven cukr z řepy. Od roku 1850 nastal intenzivní rozvoj řepného cukrovarnictví. Po druhé světové válce spotřeba cukru ve světě značně stoupla. Z 13 kg průměrné spotřeby na osobu za rok v r. 1952 na současných 30–40 kg ročně ve státech západní Evropy. V 60. letech dochází k intenzivnímu výzkumu náhradních sladidel, zejména jako reakce na doporučení lékařů, kdy vysoká spotřeba cukru má nepříznivý vliv na zdravotní stav obyvatel – obezita, cukrovka, zubní kaz. Klasický rafinovaný cukr totiž obsahuje čistou sacharózu a je považován pouze za nositele tzv. prázdných kalorií, bez dalších pro organismus vhodných látek. Na rozdíl od medu, melasy či javorového sirupu, které obsahují kromě sacharidů i některé minerální látky a vitaminy.

MED

Sladká hmota, produkovaná včelami, z nektaru nebo medovice. Vytáčený med obsahuje v průměru kolem 15 % vody a 85 % sacharidů, dále dextriny, organické kyseliny, aminokyseliny, bílkoviny, peptidy, fermenty, rostlinné hormony, vitaminy, aromatické látky a kolem 1 % minerálních látek.

Ze sacharidů obvykle obsahuje 30–35 % glukózy a 35–42 % fruktózy. Med může v malém množství obsahovat i jiné cukry (sacharóza, maltóza). Med dělíme podle původu na 2 hlavní druhy – květový a medovicový.

* květový – též nektarový, příp. světlý med – je připravován z nektaru rostlin a stromů. Vyznačuje se velmi jemnou chutí a méně výrazným aroma. Bývá velmi světlý a po krystalizaci někdy téměř bílý.

* medovicový – nesprávně lesní, případně tmavý med je připravován z medovice, kterou včely získávají podobně jako mravenci od parazitů na stromech (různé mšice, puklice a další). Tuto sladkou šťávu zpracovávají stejně jako nektar. Výsledný produkt obsahuje více aromatických látek, a proto má medovicový med výraznější aroma. Tyto medy mají barvu od jantarové až po velmi tmavě hnědou.

MELASA

Třtinová melasa je vedlejší produkt výroby třtinového cukru. Cukrová třtina je víceletá rostlina, která se pěstuje v tropickém a subtropickém pásu, zejména na Kubě, v Indonésii, Indii, Brazílii, ale i v jižních státech USA nebo v Austrálii. Při výrobě cukru se zpracovávají stonky, které se podle staršího způsobu nařežou na menší kusy a vylisují nebo se modernějším způsobem protiproudně vyluhují vodou. K získané šťávě se přidá jistá část hašeného vápna, čímž jednak dojde k zastavení rozkladných procesů, jednak se ze šťávy vyloučí znečišťující látky, například bílkoviny nebo některé organické kyseliny, vyčeřená a zfiltrovaná šťáva se zahustí ve vakuu a po zchladnutí z ní vykrystalizuje surový třtinový cukr, muskováda, který se – obvykle odstředěním – oddělí od nekrystalizujícího podílu, jenž se označuje jako melasa. Melasa obsahuje např. vápník, železo, draslík, měď, fosfor, chrom, hořčík, vitaminy skupiny B, ze sacharidů fruktózu, glukózu a sacharózu, dále aminokyseliny, nenasycené mastné kyseliny, kyselinu fosforečnou, Vitagen inositol, Beta-glukan.

JAVOROVÝ SIRUP

Javorový sirup je přírodní sladidlo získané zahuštěním mízy cukerného javoru. Kromě sacharózy obsahuje vitaminy řady B, vápník, železo a stopová množství dalších minerálních látek. Javorový sirup se známkuje podle barvy, a tím i chuti. Čím světlejší barva, tím jemnější méně intenzivní vůně a chuť a tím dražší sirup. Grade A je velmi světlý jemný a luxusní sirup, vhodný jako dárek. Grade B je světlý javorový sirup, méně intenzivní javorové chuti. Grade C je nejoblíbenější mezi Evropany a má příjemnou javorovou chuť. Grade D je tmavý sirup vhodný na pečení a pro gastronomii.

SLAD

K doslazení pokrmů lze použít také slad. V prodejnách biopotravin nebo v oddělení zdravé výživy v supermarketu najdete například kukuřičný slad nebo sirup z pšeničného sladu. A jak se slad vyrábí? Sladování je proces, během kterého se při máčení a klíčení obilných zrn aktivují enzymy, které rozkládají škrob na zkvasitelné cukry; a slad je pak konečný produkt. Ječný slad známe z výroby piva a lihu, ale najdeme jej také v průmyslově vyráběných potravinách, jako jsou limonády, různé pečivo a cukrovinky. V pekárenství a cukrárenství se ale více používá slad pšeničný i slady jahelné, kukuřičné a další, a to ve formě sladových výtažků nebo sladové mouky. Slad totiž zvýrazňuje chuť a barvu potravin, zlepšuje například vlastnosti mouky. Opět v prodejnách se zdravou výživou najdeme mnoho dezertů, sušenek a dalších produktů, ve kterých je cukr nahrazen sladem.

POZOR NA KALORIE

Nicméně i u těchto potravin je třeba počítat s jejich energetickou hodnotou, cukru se velice přibližující. Z hlediska hubnutí a energetické hodnoty si jejich zařazením místo cukru příliš nepomůžeme. Např. med má ještě vyšší glykemický index než cukr. Všechny tyto potraviny je tedy při hubnutí třeba v jídelníčku omezit a započítávat je do celodenního příjmu energie.

ZAČAROVANÝ KRUH

Problém je, že právě sladkosti milujeme, a zároveň si je při hubnutí odpíráme. Tím se dostáváme do stresu, který zajídáme sladkým, a tak to jde stále dokola. Sladké je výborným a levným zdrojem energie, je snadno dostupné a mimořádně uspokojuje i naše chuťové buňky, stimuluje produkci endorfinů, které „vyrábějí“ dobrou náladu. Navíc je v psychologické nadstavbě spojováno s něčím příjemným, milým. Sladké funguje v mnoha rodinách i jako odměna. Dává se dětem za dobré chování nebo proto, aby od nich byl na chvíli pokoj, dospělí si ho dopřávají při řešení zátěžových situací či k umocnění pohody (četba knih, televize). Jak tedy sladké úspěšně omezit? Náš rámeček vám bude chytrou nápovědou.

CHYTRÁ VOLBA

Chyba by byla dělat si alibi konzumací rádoby nekalorických sušenek, takové bohužel neexistují. Nehledejte ani čokolády light, bez cukru apod., složení těchto čokolád je výhodnější pouze pro diabetiky, kdy místo řepného cukru je užita fruktóza, která tolik nevychyluje hladinu cukru v krvi, ale energeticky si mnoho nepomůžete. Naopak: často když ruka sahá po další sladkosti, namlouváme sami sobě, že konzumujeme přece sladkosti light, tak si jich můžeme dopřát větší množství. Budete-li mít nezvladatelnou chuť na sladké, dopřejte si občas malé množství kvalitní sladkosti, např. si užijte pár čtverečků kvalitní čokolády, nejlépe hořké s vysokým procentem kakaa (ta má nízký glykemický index) nebo si dopřejte jednu hezky zabalenou belgickou pralinku či malý luxusní dortík. Pokud ještě nejste „silní v kramflecích“, kupujte si menší balení. Místo 100g čokolády si kupte 20 malých nebo si hořkou čokoládu rozlámejte na čtverečky, dejte do mrazničky a vyndejte jen příslušné množství. Také sušenky si kupujte v menším balení. Občas si můžete dopřát kvalitní nízkoenergetickou bílkovinnou tyčinku. Můžete využít též bonbonů či žvýkaček slazených aspartamem. Chuť na sladké můžete ukojit i dobrým nápojem slazeným nekalorickým sladidlem či nízkokalorickým cappuccinem.

Tip : Chcete-li znát sladkostí, nutriční hodnoty vypočítá vám je e-kalkulačka na www.flora.cz.

OŠIĎTE CHUTĚ

Pokud řešíte závažné problémy sladkostmi, řešte v první řadě za pomoci odborníka samotný problém. Jestliže řešíte zvýšenou konzumací sladkého běžné denní stresové situace, použijte některé z následujících rad:

* Odstraňte sladkosti ze svého dosahu.

* Pokuste se pocit libosti ze sladkého nahradit jiným příjemným pocitem.

* Dodržujte pravidlo, že ve stavu nejvyššího rozrušení nebudete jíst sladké, případně si ho dopřejete až po poklesu napětí, které bude zákonitě fyziologicky klesat s časem i bez konzumace sladkého.

* Pokud jste milovníky sladkého, občas si ho plánovaně dopřejte, těšte se z něj, pomalu ho vychutnejte.

* Pokud množství sladkého přeženete, pokuste se vykompenzovat nadměrný energetický příjem pohybem.

* Snažte se hledat zdravější mlsání s nižším obsahem cukru, které vám chutná stejně.

Tip: Při dietě zapomeňte na slazenou kávu i čaj. Pokud máte kostky cukru doma, schovejte je pro návštěvy.

26.1.2009 13:17 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.