FITweb

Reklama

ZPĚT

Zelený král na talíři

Konečně je tu doba sezonní zeleniny a ovoce. V květnu přichází na řadu král zeleniny – chřest. Nebojte se ho a zařaďte ho do svého menu. Prospějete tím své linii i zdraví.

Přemýšlíte o nějaké změně v jídelníčku? Výborně! Příroda vám jde na ruku a na trhy posílá doslova královskou zeleninu – chřest. Pokud jste dosud myslela, že to je lahůdka jen pro bohaté, vyvedeme vás z omylu. Chřest si můžete klidně dovolit a svůj rozpočet tím nijak nezatížíte.

Chřest pochází z Orientu, jeho nejstaršími doklady jsou 4500 let staré nástěnné malby v egyptské Sakkáře. Do Evropy se dostal přes Španělsko a dnes se mu docela dobře daří třeba i v Česku. Jeho českou velmocí jsou moravské Ivančice, které každoročně pořádají dokonce i slavnosti chřestu.

A ještě jedna zajímavost – víte, proč se tato zelenina jmenuje chřest? Toto slovo pochází ze staročeštiny a jeho písemný doklad je známý už z doby Karla IV. – chřest totiž patřil k rostlinám, které fungovaly jako ochrana před „chřastnutím“ stromu. Dnes ho můžete sehnat celoročně, ale pokud chcete opravdu lahůdkový chřest, ohlídejte si jeho sezonu, která trvá od poloviny dubna do konce června.

PROČ JE TAK ZDRAVÝ?

Chřest je z většiny tvořen vodou. Ve stogramové porci je 93 gramů vody. Je to také výborný zdroj bílkovin a vlákniny, ale pozor – obsahuje velmi málo sacharidů a tuků. Sto gramů této vynikající zeleniny má pouhých 22 kilokalorií, to je jen 94 kilojoulů. Zato ale dodají tělu vitaminy skupiny B, a to včetně kyseliny listové, vitamin C, beta-karoten a spoustu minerálů, například draslík, zinek, vápník, hořčík nebo železo. Vysoký obsah vody dělá z chřestu zeleninu, která je výborná jako doplněk pitného režimu. Vynikající je také obsažený draslík, většinou totiž přijímáme hodně sodíku a málo draslíku, přitom by to mělo být právě naopak. Draslík totiž působí jako prevence vysokého krevního tlaku. *

CHŘESTOVÝ KOLÁČ

INGREDIENCE: těsto: 200 g hladké mouky, 80 g másla 2 žloutky, 80 g zakysané smetany, 5 g soli náplň: 60 g sušené šunky, 20 g strouhaného parmazánu, 250 g bílého chřestu, 250 g zeleného chřestu, 200 ml smetany, 50 g strouhaného ementálu, sůl, pepř POSTUP: Mouku promícháme se změklým máslem, přidáme žloutky, zakysanou smetanu a sůl a zpracujeme. Hotové těsto necháme minimálně 2 hodiny odpočinout v chladu. Poté ho rozválíme na tenčí plát (2-3 mm), který vložíme do formiček nebo na plech. Na něj poklademe plátky šunky a nasypeme třetinu parmazánu. Očištěný chřest nakrájíme na plátky, promícháme se smetanou, parmazánem a ementálem, jemně osolíme, opepříme a navršíme do formiček. Pečeme ve vyhřáté troubě 15-20 minut při 180 °C. Koláč chutná nejlépe vlažný.

Tip: Chřest můžete i smažit, dusit nebo dokonce grilovat.

JAK NA NĚJ

Když připravujete chřest, nikdy ho nezapomeňte oloupat škrabkou na brambory. Loupejte vždy směrem od hlaviček a nebojte se zabrat, jinak vám dojem z jídla mohou pokazit vlákénka, která na chřestu zůstanou. Odřízněte také dřevnaté konce, jinak z chřestu nic mít nebudete. Zacházejte s ním ale jemně, snadno se láme.

CHŘESTOVO-ŠPENÁTOVÁ POLÉVKA

INGREDIENCE: 1 menší pórek (pouze bílá část), 5 dcl olivového oleje, 2 středně velké brambory, 1,2 l kuřecího vývaru, 1 svazek špenátových listů (čerstvých nebo mražených), 1,5 dcl smetany, sůl, bílý pepř, 200 g bílého chřestu, 50 g sýra gorgonzola

POSTUP: Pórek očistíme, nakrájíme na plátky a zpěníme na oleji. Přidáme oloupané a na kostky nakrájené brambory, zalijeme kuřecím vývarem, osolíme a rozvaříme doměkka. Poté přidáme polovinu spařených špenátových listů a rozmixujeme. Zjemníme smetanou a dochutíme solí a bílým pepřem. Nakonec opatrně vmícháme zbytek špenátových, na širší nudle pokrájených listů a doměkka uvařený, na špalíčky o velikosti asi 2 cm nakrájený chřest. Při podávání vložíme do každé porce na kostičky nakrájený sýr gorgonzola, ale můžeme přidat i osmaženou houstičku.

Tip: Chřest svažte, bude se vám lépe vyndávat z vody. Do ní ho vložte hlavičkami nahoru.

BRAMBOROVÝ SALÁT S CHŘESTEM

INGREDIENCE: 800 g brambor, 250 g bílého chřestu, 250 g zeleného chřestu, 1 malá cibulka, 40 g másla, 200 g holandské omáčky, 1 lžíce středně ostré hořčice, sůl, bílý pepř, 20 g petrželové natě, 120 g plátků anglické slaniny

POSTUP: Brambory uvaříme ve slupce, oloupeme a nakrájíme na plátky. Chřest očistíme, šikmými řezy nakrájíme na kousky velké asi 3 cm a uvaříme v osolené vodě (zhruba osm minut). Cibulku nakrájíme najemno, zpěníme na másle a přidáme do připravené základní holandské omáčky. Dochutíme hořčicí, solí, bílým pepřem a posekanou petrželovou natí a vše lehce promícháme. Při podávání doplníme plátky opečené slaniny. Tip: Bílý chřest se vaří asi dvanáct minut, fialový a zelený přibližně 10 minut. Rozhodující je ale síla stonků.

28.1.2009 13:43 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.