ZPĚT

Ze zahrádky

Nekoukejte, sklízejte a vařte. zelenina je totiž jako stvořená pro dietu. Zasytí, dodá vám vitaminy a není téměř vůbec kalorická. O obsahu vitaminů a minerálů nemluvě. Navíc letní jídelníček by měl být zeleninou nabitý.

Moje prababička Helena byla takový malý zahradnický poklad. Na svojí zahrádce totiž dokázala vypěstovat skoro všechno, na co si vzpomenete. Její zelenina byla vyhlášená široko daleko a pro okurky, rajčata či mladou cibulku si k nám na vesnici jezdili i lidé z města.

Na své zahradnické úspěchy byla babička náležitě pyšná. Nutno dodat, že zelenina neobsahovala žádná umělá hnojiva a dnes bychom ji mohli skoro nazvat biozeleninou. Díky babičce dodnes miluju hlávkový salát, chleba s rajčetem nebo nakládané okurky. V jejím jídelníčku totiž zelenina nechyběla. I když nikdy nedržela žádnou dietu a nebyl to zrovna drobeček, dožila se opravdu vysokého věku a mě naučila zeleninu vlastně jíst. Zkuste to i vy.


KVĚTÁK

Ve 100 g 120 kJ Pochází ze Středního východu, u nás se mu daří zvláště na jihu Moravy. Ač se to možná nezdá, květák obsahuje velké množství vitaminu C a pokud jej konzumujeme v syrovém stavu, je schopen nám dodat denní dávku tohoto vitaminu. Mezi další blahodárné látky patří vitamin B12, B5, ale také měď, zinek a sulforan, který působí protinádorově. Květák odvodňuje organismus a podporuje hubnutí. Skvěle se hodí k redukční dietě. —-

PAPRIKA

Ve 100 g 65 kJ (zelená), 121 kJ (červená)

Pochází ze Střední Ameriky a Mexika. Původně se v Evropě používala pouze jako koření, teprve později byly vypěstovány druhy, které se dnes konzumují. Zelená paprika má 2x více vitaminu C než pomeranče, červená dokonce 3x více, obsahuje také draslík, hořčík, jod, železo a zinek, ale rovněž alkaloid kapsaicin, díky kterému působí tato zelenina blahodárně na žaludeční a střevní sliznice a posiluje obranyschopnost organismu. Paprika též podporuje chuť k jídlu, posiluje srdce a krevní oběh a je prevencí proti migrénám.


OKURKY

Ve 100 g 67 kJ (salátové), 88 kJ (sterilované) Pocházejí z východní Indie. Známé jsou okurky salátové neboli dlouhé, které konzumujeme zvláště v syrovém stavu, a nakládačky čili krátké, které se většinou sterilují. Obsahují 95 % vody, draslík, železo a hořčík, jsou skvělou potravinou pro žlučník, játra a ledviny. Díky obsahu fl uoru a křemíku také blahodárně působí na vlasy a nehty. Na základě vysokého obsahu vody patří okurky opět k méně kalorickým druhům zeleniny, navíc jsou v létě velmi osvěžující. —-

RAJSKÉ JABLKO

Ve 100 g 84 kJ

Pochází ze Střední a Jižní Ameriky. Pěstuje se po celém světě jako zelenina, ale jistou dobu se vedly spory, zda nejde spíše o ovoce. Rajčata se konzumují většinou čerstvá a používají se do salátů či k různým zeleninovým oblohám, mají však využití také v teplé kuchyni, a to při přípravě různých polévek či omáček, výrobě kečupů a dokonce i marmelád. Obsahují vitamin C a B, kyselinu listovou a lykopen, což je skvělý antioxidant. Jsou velmi vhodná při dietě a hubnutí, protože mají jen minimální množství kalorií. Rajče je také snad jediná zelenina, které vaření prospívá.


LILEK

Ve 100 g 163 kJ Pochází z východní Indie a později také z Balkánu. Je velmi výživný, čerstvá šťáva z lilku má antibiotické účinky, čerstvé plody zase snižují cholesterol v krvi. Blahodárné jsou také jeho účinky na játra a ekzémy. Navíc čistí krev, je vhodný jako dietní jídlo při žaludečních či střevních chorobách. Jedna z velmi chutných a zdravých úprav může být 24 hodin marinovaný baklažán naložený do octa, soli, sekaného česneku a pepře, ale může se konzumovat také dušený, pečený či vařený. Pro svou jemně kořeněnou chuť je vyhledáván zvláště labužníky, v Orientu je považován za afrodiziakum. —-

FAZOLOVÉ LUSKY

Ve 100 g 144 kJ

Pocházejí ze Střední a Jižní Ameriky a z Mexika. Na světě existuje přes 100 odrůd fazolí. Zelené lusky jsou vlastně nezralou variantou fazolí, které ovšem zvláště v letní kuchyni mají velké uplatnění. Čerstvé fazolové lusky nelze konzumovat, musejí se uvařit, dusit, případně restovat či zapéct. Fazole obecně jsou pro tělo zdrojem energie a vitality, zásobují tělo jak sacharidy, tak bílkovinami, ale také minerálními látkami a stopovými prvky. Dají se koupit i sterilované, nicméně skutečně lahodné jsou ty čerstvé.


CUKETA

Ve 100 g 77 kJ

Pochází z Mexika a Střední Ameriky a je známá už 7000 let. Je to všestranně využitelná zelenina, je chutná, lehká a hlavně dietní. Obsahuje 91 % vody, vlákninu, karoteny a hořčík. Vyplavuje z těla nadbytečnou vodu a soli, příznivě ovlivňuje srdce, funkci ledvin, zvyšuje výkonnost mozku a stav bílkovin, odstraňuje zácpu a je vhodná také pro diabetiky a lidi, kteří chtějí snížit svou hmotnost. Konzumuje se většinou v teplém stavu - zpracovává se tedy sterilizací, dušením, vařením či pečením. Dá se ale například i grilovat nebo plnit.


Tip : Pozor na syrový bláznů, jak se mu dříve lilek neboli jablko říkalo, ten se jíst nemá. Jinak se ale fantazii meze nekladou.

28.1.2009 13:41 | Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.