ZPĚT

Je sůl nad zlato?

Bez ní by to asi nešlo. Sůl je totiž cenným zdrojem minerálů. Může, ale také pozlobit, a tak je důležité hlídat, jak moc soli za den skonzumujeme a hlavně jakou sůl vlastně používáme.

Představte si jednu čajovou lžičku plnou bílého prášku. Přesně tolik soli do sebe můžete dostat za jeden jediný den, aniž by to škodilo vašemu tělu. Doporučená denní dávka soli totiž činí 6 gramů, tedy zhruba jednu čajovou lžičku. Ještě 8 gramů je relativně rozumná dávka soli, se kterou si náš organismus poradí. Podle výzkumů ale průměrný obyvatel západní Evropy mnohdy zkonzumuje přes 10 gramů soli denně, přičemž existuje i řada lidí, kteří doporučenou denní dávku přesahují až desetinásobně. Výsledkem může být vysoký krevní tlak, který výrazně zvyšuje riziko mrtvice a srdečních chorob. Ve vyspělých zemích, kde si lidé dopřávají sůl v hojné míře, je vysoký tlak běžný, zatímco ve státech, jejichž obyvatelé nejsou zvyklí jídla příliš dosolovat, znají problémy s krevním tlakem víceméně jen z odborné literatury. Navíc když svůj organismus věčně zásobujete koňskými dávkami soli, může docházet i ke zhoršení dalších chorob - za všechny jmenujme například osteoporózu či některá onemocnění ledvin.

SŮL A DIETA

Pokud se snažíte o snížení tělesné váhy, slánka není zrovna vaším nejlepším přítelem. Nadbytečná sůl na sebe totiž váže vodu, která vám v konečném efektu může přidat až dvě kila váhy. Navíc může způsobovat nadýmání, které rozhodně nepřispívá ke štíhlé linii. Dalším nezanedbatelným argumentem proti nadměrnému solení je fakt, že lidé s nadváhou mívají většinou sklon k vyššímu tlaku. A vášeň pro slané jídlo tlak ještě zvyšuje. Držíte-li běžnou redukční dietu, vlastně už děláte něco pro snížení svého tlaku. Nízkotučné mléčné výrobky, ovoce, zelenina, cereálie, to vše obsahuje i jídelníček pro ty, kteří potřebují tlak držet pod kontrolou. Jediný rozdíl mezi oběma dietami spočívá v omezeném přísunu soli. Pokud tedy při hubnutí omezíte i solení, uděláte tím mnohem více pro své zdraví, než kdybyste vesele solili dál.

SKRYTÁ SŮL

´Sůl nejíme jen přímo, ale v neposlední řadě se do našeho těla dostává i prostřednictvím řady kulinářských lahůdek. Následující pokrmy raději vypusťte ze svého každodenního jídelníčku, jsou totiž solí doslova prošpikované. Na černou listinu patří ančovičky, slanina, sójová omáčka, nasolené či uzené ryby a maso, oříšky, salámy, olivy a samozřejmě chipsy. U některých jídel musíte postupovat opatrně, někdy se v nich totiž skrývá spousta soli, zatímco jindy je její obsah v normě. Sem patří některé sýry (zejména tavené a plísňové), balené sendviče, párky, cereálie, omáčky na těstoviny, polévky a instantní jídla. Při jednom namátkovém testu bylo zjištěno, že jedna porce předvařeného kuřete s pilafem v sobě měla 5 g soli, tedy takřka celodenní porci. Proto studujte etikety na obalech. Pokud je na nich uveden pouze obsah sodíku, vypočítejte si obsah soli sami. Vynásobte obsah sodíku číslem 2,5 a zjistíte, kolik soli se s tím kterým pokrmem dostane do vašeho těla. Je-li výsledkem číslo vyšší než 1,5 g na 100 g, buďte na pozoru.

CHUŤ I BEZ SLÁNKY

Raději šetřete dochucovadly, jako je například majonéza, kečup nebo dresinky. Místo klasické soli si pořiďte sůl bylinkovou či se sníženým obsahem sodíku. Některé omáčky mohou v jedné porci přesáhnout množství soli, které v sobě skrývá hamburger s hranolky. V čínských a indických restauracích dávejte zase přednost neochucené rýži před ochucenou. Právě v ní se totiž často skrývá notná dávka soli. Další „slanou bombou“ z exotické kuchyně je sójová omáčka. Můžete ji nahradit chilli, limetkovým džusem či česnekem. Pořiďte si mlýnek a jídlo ochucujte čerstvým, jemně namletým kuličkovým pepřem, který výrazně chutná a navíc obohatí váš požitek z jídla svým výrazným aromatem. Stejnou službu vám prokážou čerstvé bylinky. Například kopr dodá říz rybímu masu a rozmarýn jehněčímu. Zvykněte si také na čerstvé ovoce, luštěniny, ořechy a zeleninu. Nemusí se (s výjimkou luštěnin) solit a navíc v sobě mají spoustu draslíku, který snižuje krevní tlak. Zeleninu zpracovávejte chytře. Namísto zeleninového salátu se zálivkou, která se většinou neobejde bez soli, si připravte jednoduchou oblohu bez ochucení. Sůl skladujte v uzavřené kuchyni, mimo jídelní stůl. Nebude vás to tak pokoušet, abyste svůj organismus neustále zahlcovali kvanty bílého prášku. Pořiďte si kvalitní slánku s jemnými otvory, které vám pomůžou sůl opatrně dávkovat. A v první řadě navždy opusťte zlozvyk solení jídla ještě předtím, než ho ochutnáte.

DETOXIKAČNÍ KÚRA

Určitě už se vám to někdy stalo. Poručili jste si k obědu své oblíbené jídlo, ale protože na stole nebyl couvert, museli jste zamilovanou lahůdku spořádat bez obvyklé dávky soli. Jídlo vám ale najednou připadalo mdlé a nezajímavé, prostě jako by to nebylo ono. Jakmile se totiž rozhodnete snížit příjem soli, zpočátku se vám zdá, že vše, co jíte, postrádá ten správný šmrnc. Může za to fakt, že se během zvýšeného přísunu soli na vašem jazyku otupily receptory citlivé na sodík. Když ale vydržíte solný půst dodržovat nejméně tři týdny, vše se vrátí do starých kolejí a chuťové buňky se začnou chovat jinak. Najednou si mnohem lépe uvědomíte původní chuť jídel a sůl už pro vás nebude alfou a omegou stolování.


TAJEMSTVÍ SOLI

Sůl je anorganická sloučenina chloru a sodíku. Už staří Číňané znali na čtyřicet druhů soli. Římští vojáci zase dostávali část mzdy v podobě bílých krystalků. Z historie známe až 14 000 nejrůznějších způsobů jejího využití, hlavně v potravinářském a chemickém průmyslu. Je spojena i s některými lidovými zvyky, ne nadarmo se u nás sypala děvčátkům do peřinky sůl, aby byla zdravá, a návštěvy se vítaly právě chlebem a solí.

SŮL, ZDRAVÍ A KRÁSA

To, že sůl má své místo nejen v kuchyni, ale také při léčení nejrůznějších zdravotních komplikací či zkrášlovacích procedurách je všeobecně známá věc.

KRÁSA:

V kosmetice se sůl stala synonymem pro koupelové směsi a peelingy.
* Chladná slaná voda vás zbaví únavy a příjemně osvěží.
* Voňavá solná lázeň zbaví vaše nohy otoků, dokáže změkčit zrohovatělou kůži na chodidlech.
* Smíchejte mořskou sůl a med, naneste jako masku na obličej a nechte asi 10 minut působit.

ZDRAVÍ:

O blahodárných účincích soli vědí jak naše babičky, tak moderní lékaři.
* Ač to bude znít divně, směs soli s olivovým olejem dokáže hojit drobné popáleniny.
* Při silné rýmě slaná voda skvěle uvolní vaše dutiny.
* Vodou s mořskou solí potírejte bolavé koutky nebo drobné vyrážky.

27.8.2008 13:38 | aktualizováno 21.12.2009 15:37 | Ilona Laužanská a Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.