ZPĚT

VÍNO pro zdraví a chuť

Ať už jako sladké hrozny, perlivé víno, nebo sušené plody, víno se těší velké oblibě. Jak prospívá našemu zdraví?

HROZNY

Můžete si vybrat hrozny bílé nebo červené, s kuličkami drobnými nebo velkými. Svému zdraví prospějete tak i tak. Pokud rádi jíte hroznové víno, dodáváte tělu vitamin B a minerály, přičemž první v řadě je draslík. Zanedbatelný není ani přísun vody. A v neposlední řadě dostane vaše tělo v bobulích vína také důležité třísloviny. Ani tím ale výčet všech výhod hroznového vína nekončí. Za zmínku totiž rozhodně stojí také biofl avonoidy, antioxidanty s protirakovinnými účinky. Ty také posilují imunitní systém. Hroznové víno ale prospívá také žaludku, játrům a ledvinám, kromě toho prospěje pleti a je také zdatným bojovníkem proti celulitidě. Pomáhá totiž čistit organismus od škodlivin. Dáte-li si tedy denně ke svačině menší hrozen vína, prospějete celému tělu.

A CO CUKR?

Je třeba říci, že při shazování nadměrných kilogramů je třeba jíst hroznové víno s rozmyslem. Totéž platí pro diabetiky. Není třeba se mu vyhýbat, ale je nutné počítat s tím, že hroznové víno je relativně sladké. Kromě toho by si častou konzumaci hroznů měli rozmyslet lidé trpící migrénami – hrozny totiž obsahují polyfenoly a taniny, které mohou bolesti hlavy spustit.

DIETNÍ TIP:

140 gramů hroznového vína má 400 kJ, je to tedy ideální ovocná svačinka.

ZDRAVOTNÍ TIP:

Nezbavujte se slupek z bobulí vína. Obsahují totiž důležitou vlákninu.

PRAKTICKÝ TIP:

Jak poznáme, že víno je ještě v pořádku a můžeme ho jíst? Je dobré podívat se na tzv. třapinu, tedy to, na čem bobule drží. Pokud drží pevně a okolí třapiny není hnědé, je víno zralé a v pořádku. Jakmile se ale kolem třapiny začne dělat hnědé kolečko a bobule odpadá i při minimálním pohybu, nejezte je.

NÁPOJ

Nebudeme mluvit o sladkých limonádách z hroznů, na pořadu dne je totiž víno jako ušlechtilý alkohol. I když alkohol jako takový je samozřejmě ve zdravém životním stylu zakázán, u vína se dají dělat výjimky. Bílé víno jako součást střiku je dokonce odborníky například při hubnutí obecně bez problému tolerováno. Proč tomu tak je? Zaprvé bílé víno obsahuje minimum kalorií, rozhodně oproti jiným alkoholickým nápojům, a zadruhé obsahuje velmi cenné látky – třísloviny a tzv. resveratrol (toho je ale více v červeném vínu). Ten je významný hlavně pro své antioxidační a antibakteriální účinky. S trochou nadsázky se tak dá říct, že pití vína vám pomůže v boji s infekcemi a nádory. Nicméně právě u vína platí dvojnásob, že se nic nemá přehánět, stále totiž mluvíme o alkoholu. Pití vína, samozřejmě v umírněném množství, pomáhá rovněž v boji s LDL cholesterolem a pomáhá ucpávání arterií tromby. Právě pravidelná konzumace vína ostatně podle některých výzkumů stojí za zdravým kořínkem Francouzů a Italů, přestože jejich kuchyně rozhodně nevykazuje zase tolik známek zdravého životního stylu. Třísloviny obsažené ve víně totiž podporují trávení, flavonoidy zase chrání plicní tkáň, resveratrol vás údajně může dokonce ochránit před zápalem plic. A co víc, mírná konzumace vína zvyšuje plodnost.

JAK SE VÍNO DĚLÍ?

Pro nás laiky je patrně nejdůležitější dělení podle barvy. Pak rozlišujeme tři druhy vína: Bílé víno – vyrábí se z bílých, růžových, červených, nebo modrých hroznů révy vinné. Při jeho výrobě se rmut (narušené slupky hroznů) ihned lisují a získává se čistý mošt ke kvašení. Růžové víno – vyrábí se z modrých hroznů bez nakvašení. Červené víno – vyrábí se pouze z modrých hroznů, a to nakvašením nebo jejich tepelným zpracováním. Při jeho výrobě se rmut nechá několik dní kvasit. Slupky tak zůstávají v kontaktu s kvasící šťávou. Kvašení probíhá delší dobu a za vyšší teploty než u bílého vína. Víno ale můžeme dělit také podle obsahu cukru, a to by nás mělo zajímat opravdu hodně. Suché – maximálně 4 g zbytkového cukru na litr Polosuché – 4,1–12 g zbytkového cukru na litr Polosladké – 12,1–45 g zbytkového cukru na litr Sladké – minimální obsah je 45 g zbytkového cukru na litr —-

DIETNÍ TIP:

Víte, že vinný střik z bílého vína má nízký glykemický index? Sklenička samotného bílého vína už má střední GI, ale pozor na sekty, jejich GI je totiž vysoký.

ZDRAVOTNÍ TIP:

Červené víno obsahuje nejvíce tříslovin i resveratrolu. Říká se o něm, že jde „na krev“.

PRAKTICKÝ TIP:

Červené víno nikdy nechlaďte, naopak bílé víno by nemělo zůstat v teple. Důležitá je i tepelná stabilita, proto by se vína neměla skladovat například v kuchyni.


JAK STARÉ JSOU ČESKÉ VINICE?

Historie vinic v českých zemích se rozhodně nepočítá na desítky, dokonce ani na stovky let. Jejich tradice je totiž více než tisíciletá. Vinnou révu k nám patrně přinesli už staří Římané v době vlády Marka Aurelia. Přímo do Čech se pak réva dostala z Velké Moravy, o její šíření se postaraly mise sv. Cyrila a Metoděje. Vinnou velmocí je v Česku samozřejmě jižní Morava, v Čechách se réva pěstuje hlavně na Mělnicku, údajně zásluhou svaté Ludmily, ale kupodivu také v Praze. O absolutní rozmach českého vinařství se pak nepostaral nikdo jiný než Karel IV., pohromou naopak byly husitské války a později i válka třicetiletá. Na bohatou tradici se nicméně podařilo navázat, dokonce ji rozvinout do dnešních velmi úctyhodných měřítek. Zejména někteří moravští vinaři se tak dnes těší doslova světové oblibě a úctě.

28.1.2009 13:34 | Petra Lamschová,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.