ZPĚT

Zobejte zrníčka

Víte, že obilí rozhodně není pouze pšenice nebo ječmen? A víte, že není dobré jen na umletí mouky a upečení chleba? Obilí nabízí celou škálu využití a vašemu zdraví prospěje víc, než byste si mysleli.

QUINOA

Pochází z Jižní Ameriky, kde tvořila hlavní složku stravy andských indiánů. Je ceněná hlavně díky své dobré nutriční hodnotě a také pro vysoký obsah bílkovin. Její výhodou je také to, že neobsahuje lepek, proto je vhodná v jídelníčku celiaků a při některých alergiích. Quinoa je dobrý zdroj některých vitaminů - thiaminu, ribofl avinu, kyseliny listové, beta-karotenu, alfa-tokoferolu i vitaminu C. Přitom není nijak náročná na přípravu a je také velmi chutná - má lehkou oříškovou chuť.

ŠPALDA

Špalda je druh rozpadavé pšenice. Byla pěstována v Evropě již před 8000 lety, pěstovali ji Egypťané, Keltové i Germáni. Později ustoupila šlechtěné pšenici. Také ze špaldy se vyrábí kávovina. Obsahuje vysoký podíl bílkovin (17 %), kvalitní tuk s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin (2,5 %), sacharidy (68 %), minerály (hořčík, vápník, draslík, fosfor, zinek) a vitaminy především skupiny B. Má vynikající oříškovou chuť, skvěle tak ozvláštní například .

JEČMEN

Po pšenici je u nás druhou nejrozšířenější obilovinou. Nejznámějším produktem jsou ječné kroupy a krupky, které se přidávají do polévek a dušených jídel. Jejich rafinací však dochází ke značné ztrátě vitaminů a vlákniny. Kromě běžných krup se produkují ječné celozrnné vločky, lupínky, ječná mouka se přidává do těstovin, knedlíků, zavářek, kroket, omáček, cukrářských výrobků, pudinků a krémů. Ječné zrno je především zdrojem sacharidů (75-85 %) a bílkovin (11-13 %), v menší míře pak tuků (2-3 %) a dalších látek. Důležitý je i obsah vitaminů (zejména skupiny B a E, kyselina pantotenová, listová, biotin) a minerálních látek, zvláště křemičitanů. Díky vysokému obsahu vitaminu B5 chrání před záněty kůže a zabraňuje šedivění vlasů.

OVES

Zvyšuje energetickou výkonnost organismu. Obsahuje složité cukry, které mají pro lidské tělo velký význam. Na rozdíl od cukru jednoduchého (řepný cukr) nezatěžují slinivku břišní ani jiné orgány. Sílu a energii dodává na delší dobu, proto jej do svého jídelníčku zařazují sportovci a lidí, kteří potřebují dostatek sil. Oves je lehce stravitelný. Velmi dobře působí proti průjmům. Dříve se podával také jako podpůrný lék při zánětech slinivky břišní.

POHANKA

Pohanka se řadí mezi pseudocereálie. Díky své vysoké výživové hodnotě je označována jako funkční potravina. Pohanka je ceněna pro vysoký obsah fl avonoidu rutinu a také pro vysokou biologickou hodnotu bílkovin a vysoký obsah vlákniny. Semeno pohanky obsahuje draslík, fosfor, vápník, železo, měď, mangan, zinek a selen, z vitaminů skupinu B, cholin a tokoferol. Protože neobsahuje lepek, je vhodná pro osoby trpící celiakií.

PŠENICE

V mnohých zemích včetně naší republiky je pšenice na prvním místě v pěstování. Je rozhodujícím zdrojem energie, sacharidů a rostlinných bílkovin, ale i významným dodavatelem některých minerálních látek (vápník, železo, fosfor) a vitaminů skupiny B, především thiaminu. Nejpodstatnější podíl pšenice tvoří sacharidy. Velmi cenné jsou také pšeničné klíčky. Ty obsahují všechny vitaminy skupiny B, vitaminy A, C, D a E. Olej z pšeničných klíčků má obzvlášť vysoký obsah vitaminu E, který má vlastnosti antioxidantů.

ŽITO

Díky nízké náročnosti na klimatické podmínky je nejvíce rozšířeno v zemích s mírným a chladným podnebím. Žitná mouka je základní složkou chleba, perníků a perníkových produktů. Pražená semena jsou prodávána jako tzv. žitovka nebo jsou základem tmavé kávoviny (melty). Nutriční hodnota žita je velmi vysoká. Obilky obsahují asi 70 % sacharidů, 9-15 % bílkovin, 1,5 % tuku, vlákninu a pestrou škálu minerálních látek (draslík, fosfor, železo, síru, fluor a další). V minulosti bylo žito ceněno i pro jeho příznivé léčebné účinky. Žitné otruby se používaly k obkladům. Proti horečce byl připravován nápoj z opražených kůrek žitného chleba zalitých vodou. Na záněty se přikládalo těsto ze žitné mouky a medu připravované na mírném ohni. Dnes je známo, že celozrnná žitná mouka blahodárně působí na činnost střev, proti zácpě, hemoroidům a nádorům.

KAMUT

Pochází z Egypta, kde byl znovu objeven v pyramidách - proto se mu říká pšenice faraonů. Má ořechovou příchuť, je lehce stravitelný, bohatý na nenasycené mastné kyseliny, selen, zinek a hořčík. Podle nejnovějších studií je kamut přijatelný i pro pacienty s celiakií.

28.1.2009 13:32 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.