ZPĚT

13 šokujících faktů o výživě

Tušili jste, že kombinace fazolí a toastu se vyrovná masu, káva vás může připravit o cenné minerály a fíky či datle na vás zapůsobí jako prášky na spaní? Odhalte spolu s námi některé méně známé poznatky o jídle.

1. OTESTUJTE LESNÍ PLODY

Červené a tmavě modré lesní plody obsahují spoustu antioxidantů, a proto je zařaďte do svého každodenního jídelníčku. Stačí přidat hrst malin a borůvek do každé snídaně. Nejdříve s nimi proveďte ale malý test – když je jemně stisknete mezi prsty, měly by pustit barvu na konečky vašich prstů. Jestli se to nestane, pravděpodobně nejsou dostatečně čerstvé a nemají v sobě dostatek antioxidantů. V tom případě je příště zkuste nakoupit jinde, anebo si pořiďte sáček mražených lesních plodů.

2. SLADKÝ SPÁNEK DÍKY KROCANÍMU MASU

Potraviny, které obsahují tryptofan, vám pomůžou ke zdravému spánku. Tryptofan se totiž v lidském těle mění mimo jiné i v melatonin, který reguluje vaše vnitřní hodiny. Ty dávají vašemu tělu signál, že nastal čas jít na kutě. Máte-li problémy s „počítáním oveček“, zkuste mlsat datle, fíky a banány a z masa dávejte přednost krocanímu.

3. OVOCE A ZELENINU DÁVKUJTE CHYTŘE

Ideální porci vitaminů a antioxidantů získáte z osmi porcí ovoce a zeleniny denně – tento fakt je dnes už chronicky známý. Ne každý už ale ví, že pouze tři porce by měly být ovocné. V opačném případě můžete trpět nadýmáním. Navíc se vaše hladina krevního cukru vychýlí z rovnováhy a vy se můžete začít cítit fyzicky slabě. Ten správný mix zeleniny můžete namíchat prostě a jednoduše tak, že zkombinujete různě barevné druhy. Tak dostanete na talíř nejrůznější vitaminy a minerály, aniž byste museli studovat nutriční tabulky.

4. ZÁZRAČNÝ KONOPNÝ OLEJ

Hledáte superpotravinu, která má léčebné účinky na vaše tělo a zároveň je univerzální? Pořiďte si konopný olej. Je nabitý proteiny, vlákninou a dokonale vyváženými prospěšnými kyselinami. A aby toho nebylo málo, má v sobě i vitaminy a minerály. Navíc nemá výraznou chuť, takže si ho můžete ráno přidat do cereálií a odpoledne na sendvič.

5. KUŘE NEMUSÍ BÝT ZDRAVĚJŠÍ NEŽ HOVĚZÍ

Také podléháte iluzi, že když si objednáte kuřecí steak namísto červeného masa, automaticky tím děláte něco pro své zdraví? To nemusí být vždy pravda. Poslední výzkumy ukazují, že kuřecí maso má někdy stejný obsah tuků jako maso hovězí. Kuřata mohou být navíc krmena hormony, které pak můžou rozhodit vaši vlastní hormonální rovnováhu. Proto věnujte pozornost tomu, jak kvalitní maso kupujete a zaměřte se na biovýrobky.

6. „CUKR“ MŮŽE PROSPĚT VAŠIM ZUBŮM

Ne, teď není řeč o bílém třtinovém cukru. Víte, že existuje alternativní sladidlo xylitol, vyráběné z břízy a ovoce? Oproti klasickému cukru má tu příznivou vlastnost, že nejenže neškodí zubům, ale dokonce předchází vzniku zubního kazu. Navíc má zhruba stejnou sladivost, ale skoro o polovinu menší energetickou hodnotu. Snad jeho jedinou drobnou nevýhodou je fakt, že při vyšších dávkách může mít projímavý efekt.

7. FAZOLE + TOAST = MASO

Není důležité jen to, jaké potraviny jíte, ale i jak je dáváte dohromady. Fazole a toast je ideální kombinace, která obsahuje spoustu vlákniny. Když jíte tyto dvě potraviny odděleně, dodají vám aminokyseliny, ale jen jejich vzájemné spojení vyprodukuje protein. Když si tedy do svačinového toastu přidáte lístek salátu, plátek rajčete a pár fazolí, bude to mít pro vaše tělo velmi podobný efekt, jako byste posvačili plátek masa.

8. UMLČTE DĚTI JÍDLEM

Připadají vám vaše ratolesti odpoledne otrávené a bez nálady? Možná za tím nejsou jejich rozmary, ale spíš nízká hladina cukru. Studenti jedí naposledy v poledne a kolem třetí, kdy se dostanou domů, můžou být už vyhladovělí, aniž si to uvědomují. Ideální energetickou svačinkou může být například rýžový chlebíček s ořechovým máslem.

9. ROZMIXOVANÁ ČOKOLÁDA OŠÁLÍ SMYSLY

Tmavá čokoláda obsahuje antioxidanty, ale to neznamená, že si jí můžete denně dopřát beztrestně celou tabulku! Zkuste své chuťové buňky trochu obelstít. Rozmixujte čokoládovou tyčinku s ořechy a semeny a směs pak rozdělte na hromádky. Sníte jen několik kousků čokolády, ale budete mít pocit, jako byste si dali pořádný čokoládový nášup.

10. VEGETARIÁNSTVÍ NENÍ VŠE

Máte pocit, že je vegetariánská dieta samospasitelná? Chyba lávky. Vegetariáni nemusejí jíst nutně zdravější stravu než jedlíci masa. Obzvlášť v případě, že do svého jídelníčku zařazují velké množství sýrů. Budete-li jíst několikrát týdně kvalitní maso a ryby, uděláte pro své zdraví více než někteří vegetariáni.

11. JÍDLO JAKO LÉK PROTI MENSTRUAČNÍM KŘEČÍM

Fytoestrogeny vybalancují vaše vlastní estrogeny, takže když zvýšíte jejich přísun, zmírníte své menstruační potíže. Jejich nejlepším zdrojem je sója, obzvlášť ve formě tempehu. Jestli vám nechutná, rozmixujte ho do ochuceného koktejlu, nebo si do jídla přidejte lněný olej či cizrnu.

12. CHYTRÝ DIETNÍ PLÁN

Do detoxikačních diet se pouštějte jen v případě, že jste stoprocentně zdraví, jinak by vám mohly uškodit. Při redukčních dietách se snažte vybalancovat poměr proteinů a sacharidů. Pětkrát denně si dejte něco k jídlu, a pokaždé si na talíř naložte zdroj proteinu zhruba o velikosti vaší dlaně, ať už rostlinného nebo živočišného původu. A zapamatujte si zlaté pravidlo, že bez dvou litrů vody denně a spousty rozpustné vlákniny ještě nikdo nikdy nezhubl.

13. KÁVA PŘI JÍDLE JE TABU

Pít během jídla je zlozvyk, tekutina totiž ředí žaludeční kyseliny zodpovědné za trávicí proces. Absolutně byste se měli vyvarovat čaje a kávy. Kofein totiž zabraňuje absorpci minerálů obsažených v jídle. Dáváte si kávu hned, jak položíte příbor do prázdného talíře? Ani to není ideální, s šálkem kávy byste měli počkat několik hodin po jídle. Další možností je dopřát si ho zhruba půl hodiny předtím, než se pustíte do jídla.

6.1.2009 10:52 | aktualizováno 21.12.2009 15:23 | Ilona Laužanská,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.