ZPĚT

Rafinované podzimní hubnutí

Udržovat v létě svůdné křivky jde poměrně snadno. Sluníčko přímo vybízí k pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu a co se týká jídla, není nad osvěžující šťavnatý salát. S podzimem se chuťě i zvyklosti mění. Málokomu se chce vyrazit v plískanici sportovat, a také v kuchyni volíme spíše hutnější a kaloričtější jídla. Jak dát sbohem pomalému přibírání, odlehčit jídelníček a přitom si udržovat svou štíhlou postavu? Máme pro vás pár tipů

.

CHLÉB NÁŠ KAŽDODENNÍ

Patříte k lidem, kteří stále snídají bílé pečivo? Zkuste jej nahradit celozrnným. Nejenže vás zasytí menší porce, ale celozrnné pečivo je i mnohem zdravější. Proč? Protože bílé pečivo se vyrábí z bílé mouky. Ta se mele z vnitřní části obilných zrníček, kdežto celozrnná mouka se mele z celých zrníček i z jejich vnějších částí, které jsou bohaté na vlákninu, vitaminy, minerální látky i esenciální mastné kyseliny. Celozrnné pečivo má nižší glykemický index a působí preventivně proti zažívacím problémům, zvýšenému cholesterolu, cukrovce či rakovině žaludku.

ZAHŘEJTE SE

Stejně jako u jídla i u pití platí, že v chladném období mají přijít ke slovu teplé nápoje, minimálně pokojové teploty. Ale dopřát si můžete i horké ovocné a bylinkové čaje nebo odvary. Ideální pro zdraví a mimochodem i pro trávení a linii je například odvar ze zázvoru. Vynikající je také orientální nápoj s názvem Dáta Masala. To je povařená směs speciálního koření (koupíte v čajovnách nebo speciálních obchodech s čajem) smíchaná s mlékem a medem. Je nádherně hřejivá, zasytí a dodá energii. Ani v případě nápojů se nebojte experimentovat. Například s kořením – vyzkoušejte klasickou skořici či hřebíček, které podporují trávení, ale třeba i chilli, mimochodem oblíbené ochucovadlo například čokolády.

TEPLO JDE PŘES ŽALUDEK

S ohledem na podzimní a nastávající zimní období naše další rada zní: jezte spíše teplá, zahřívající jídla. Inspirovat se můžete ájurvédou, v které mimo jiné naleznete i rozdělení potravin na horké a studené. Abyste se zahřáli a vyzbrojili se proti vlhku a chladu, zařazujte často do svého jídelníčku následující potraviny: fenykl, pórek, křen, mrkev, brambory, cibuli, pohanku, oves, hrozny, piniová semínka, vlašské ořechy, úhoře, pstruhy, kuře, lososa, garnáty, ančovičky, tuňáka, bazalku, kopr, ocet, zázvor, česnek, oregano, hořčici, rozmarýn, tymián, vanilku.

POZOR NA „LEŽÁKY“

Jestli chcete opravdu odlehčit, potom se snažte s mírou používat potraviny, které jsou hůř stravitelné a dlouhý čas nám „leží“ v žaludku. Vy sami jistě víte, jaké potraviny hůř zažíváte a umíte se jim tedy vyhnout. Všeobecně se doporučuje omezit různé omáčky, mastná a smažená jídla, uzeniny, tvrdé sýry i červené maso. Když už si je přece jen chcete dát, tak jejich konzumaci naplánujte na oběd. Určitě je nejezte večer.

LEHOUNKÉ NA TALÍŘI

Naopak, co nejčastěji jezte lehké potraviny. Všeobecně platí, co je dietní, je i lehké. Mezi nejlehčí potraviny patří obiloviny, zelenina anebo třeba rýže basmati. Neznamená to však, že je budete jíst jen tak bez cukrů a tuků. Dbejte na to, abyste volili tu zdravější alternativu a nezapomínali na pestrou a vyváženou stravu.

OVOCE JEZTE SAMOSTATNĚ

Ovoce je sice cenným zdrojem vitaminů, ale také je bohaté na cukry, takže by se to s ním nemělo zase tolik přehánět. Teď na podzim zkuste žít tak trochu makrobioticky a postaru – užívejte si ty druhy ovoce, které rostou v našich krajích, a nedávejte takové sumy za exotické ovoce, i když i to je samozřejmě dobré. Ovšem i tak běžné ovoce, jako je jablko, dokáže divy. Říká se například, že jedno jablko denně je vynikající prevence proti rakovině.

K dispozici jsou také sladké hrušky a hroznové víno, které dozrává právě na podzim. Pozor ale na sušené ovoce, je to sice rozhodně lepší než sladkosti, ale je to bohatý zdroj energie. K ovoci nezapomeňte po vzoru našich předků přidat ořechy, kterých teď bude záplava. Ale opět – všeho s mírou – ořechy jsou totiž tučné.

SLAĎTE RAFINOVANĚ

Dalším základním pravidlem odlehčeného jídelníčku je minimalizace nebo raději úplné odstranění bílého cukru. Můžete jej nahradit třtinovým cukrem i medem. Sice jde pořád o sladkosti a kaloricky vydatné záležitosti, ale rozhodně jsou zdravější. Bílý cukr je také sladký, ale to je jeho jediná „pozitivní“ vlastnost. Zajímavou náhražkou za cukr je javorový sirup. Pro ozvláštnění a sladkou chuť můžete také zkusit melasu, přezdívanou „černý zázrak“. Ta vzniká jako vedlejší produkt při výrobě cukru a je skutečně velmi bohatá na přírodní minerály – vápník, hořčík, železo, zinek atd. Například v perníku, jablečném závinu nebo dokonce jako součást pálivých pokrmů je prostě nedostižná.

JÍDLO SI NAČASUJTE

Že se má jíst pětkrát denně, to už dnes ví skoro každý. Věnujte ale pozornost tomu, v kolik jíte. Pokud třeba vstáváte hodně brzo, nastartujte metabolismus například zředěným džusem nebo vodou s citronem, a teprve tak za hodinku si dejte větší snídani. Jinak by vám mohlo být těžko. Totéž platí večer. Pokud chcete klidně a dobře spát, najezte se naposledy přibližně dvě až tři hodiny před usnutím a jezte jen lehčí jídla. Zbytek guláše v deset a ulehnutí v jedenáct vám zajistí pocit tíhy a špatné spaní. Kromě toho se vám takové jídlo velmi rychle uloží přesně tam, kam nechcete – do tukových zásob. Takže večer hlavně kuře, ryby, zeleninu nebo například jogurty. Zaprvé se vám bude lépe spát a zadruhé to je přesně ten typ večeří, které pomáhají hubnout.

HLAVNĚ ZDRAVÉ TUKY

Možná z vlastní zkušenosti víte, že zatímco v létě nemáte zase tolik hlad ani chuť na teplá jídla, na podzim a v zimě vás chytají chutě na těžší jídla a sníte toho i víc. Možná je to podvědomou snahou se zahřát a připravit se na zimu. Této touze nepodléhejte. Raději si trochu suplujte léto a dovolenou a dál setrvávejte u zdravé stravy, díky které budou převládat ryby, zelenina, celozrnné výrobky atd. V žádném případě nevylučujte tuky, ale držte se těch zdravých, tedy především rostlinných a rybího tuku. I když se vám to může zdát paradoxní, budete mít víc energie a proti zimě se rozhodně ochráníte lépe.

DBEJTE NA TO, JAK VAŘÍTE

Spoustu z nás někdy přepadne chuť na nějaký ten smažený hřích. Právě na podzim a v zimě se jim ale vyhněte ještě větším obloukem. Nejen kvůli kalorické vydatnosti a přepáleným tukům, ale také proto, že smažená brokolice prostě není zdravé jídlo – smažení spolehlivě zničí všechny vitaminy a jiné prospěšné látky, takže argument, že je to sice smažené, ale zelenina, neobstojí. Právě v zimě potřebujete vitaminů ještě víc, tak připravujte jídlo tak, aby v něm vitaminy zůstaly. Vařte v páře, co nejkratší dobu, grilujte nebo pečte v římském hrnci nebo pečicích fóliích. Budete potřebovat minimum tuku i méně času.

17.12.2008 14:27 | Alexandra Paulovičová, Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.