ZPĚT

Jak se promlsat VÁNOCEMI

Téměř každá žena prý během vánoc něco málo přibere. Dieta si pro vás ale připravila malý dárek. 10 špičkových českých odborníků na výživu či dietu vám poradí, jak si o vánocích dopřát to, co máte rádi, a přitom nepřibrat.

Vánoční svátky jsou pro nás nejen synonymem pohádek, dárků a lenošení, ale hlavně dobrého a tradičního českého jídla. Smažený kapr, bramborový salát, cukroví, poháry, jednohubky. To všechno se nám hromadí na stole a my většinou nedokážeme odolat. Jenže pokud se od Štědrého dne do silvestra budeme celou dobu pouze cpát kalorickým jídlem, máme zaděláno nejen na problémy se zažíváním, ale také na pěkných pár faldíků navíc. Jak tedy o Vánocích jíst a nepřibrat? Nebudeme vás nutit jíst dušeného kapra, ani vám nezakážeme cukroví. Čeští dietologové pro vás mají rady nad zlato.

1. 5x DENNĚ I O VÁNOCÍCH


Václava Kunová, dietoložka, : Alibi v podobě vysušeného řízku nic neřeší. Můj tip je nedržet například na Štědrý den celodenní půst zakončený opulentní večeří, ale setrvat u pěti menších porcích jídla.

2. ZKUSTE VÁNOČKU BEZ MÁSLA


Pavel Suchánek, dietolog, IKEM, : Snídaně bývá v mnoha českých rodinách ve znamení vánočky. Čistá vánočka, připravená z vajíčka, tuku, mouky, vody a přiměřeného množství cukru, není tou největší kalorickou bombou. Tu si připravíme v případě, že si vánočku „vylepšíme“ rozinkami, čokoládou, oříšky apod. Navíc si rádi vánočku docukrujeme a namažeme máslem, čímž z relativně netučné snídaně (8–10 g tuku na 100 g) získáme „slušný“ energetický základ na celý den. Vedle klasické vánočky si ale můžeme při použití celozrnné mouky či kombinace celozrnné a klasické mouky připravit i její zdravější a přitom stále chutnou alternativu. Energetickou hodnotu vánočky snížíme při použití menšího množství cukru do těsta a místo másla na závěr si ji můžeme namazat zavařeninou.

3. 1/2 KG NAVÍC NEVADÍ


Zdeňka Sládečková, psycholožka, Poradila bych, abychom si řekli, že o Vánocích sníme od každého druhu potravy 2–3 kousky – tak nebudeme strádat, oproti ostatním příbuzným. Nadále dodržujeme pravidla zdravé výživy. Zároveň je dobré dopředu počítat s případným půlkilem navíc, ale pak si stanovit například týden na to, abychom ho opět shodili. ==== 4. JEZTE A SPORTUJTE ====

Dita Pichlerová, obezitoložka, Kromě osvědčených tipů, jako je bramborový salát s jogurtem nebo dokonce bez ničeho, navrhuji především vše vysportovat – prostě počítám s vyšším příjmem, tak si zvýším výdej.

5. PODLÉHEJTE ROZUMNĚ


Iva Málková, www.istob.cz: Opusťte v předvánočním a vánočním období tzv. černobílé myšlení – buď a nebo. Po prvním ve vašich očích selhání si neříkejte, teď už je to jedno, začnu hubnout od nového roku. Pokuste se vánočním pokušením prostě a jednoduše podlehnout. Ovšem s rozumem a mírou. Vězte, že první sousta vychutnáte, ale další už jsou jen setrvačnost. ==== 6. NELENOŠTE ====

Kateřina Cajthamlová, lékařka internistka, psychoterapeutka: Vánoce jsou svátky klidu a pospolitosti, nikoli svátky obžerství. Chceme-li si udržet postavu i o svátcích, je třeba to, co jindy – vybrat si potravu pro nás vhodnou (oříšky a ovoce místo cukroví, rybu na grilu místo smaženého řízku, přílohový „vylehčený“ bramborový salát bez uzenin, bez majonézy a třeba s nízkotučným jogurtem a rostlinným olejem), nekonzumovat mnoho alkoholu, nepřejídat se na noc a nevyspávat celé dopoledne u televize.

==== 7. ZELENINA MÍSTO PEČIVA ====
Monika Divišová, výživová poradkyně, : Například jednohubky není třeba dělat z pečiva, ale ze zeleniny – poslouží okurka nebo kolečka mrkve či ředkvičky. Cukroví udělejte polovinu, zbytek nahraďte ořechy a sušeným ovocem. ==== 8. JEN 3 KOUSKY DENNĚ ====
Petra Šrámková, obezitoložka, : Kousek cukroví má asi 400 kJ, dovolte si jen tři kousky denně. Ať je „poctivé“, ale víc ho nejezte.

==== 9. KYSELÉ VÁM POMŮŽE ====
Petr Havlíček, výživový poradce, : Kyselé v kombinaci se sladkým úžasně snižuje glykemický index. Díky tomu budete přijímat méně kalorií. ==== 10. PEČTE A VAŘTE KVALITNĚ ====

Iva Belasová, výživová poradkyně, : **Používejte kvalitní nádobí. Nebude potřeba tolik tuku a jídlo se nebude připalovat. Zkuste letos třeba i netradiční úpravu přírodního kapra (bez trojobalu), kterého můžete upravit na kvalitním nádobí s minimem tuku nebo grilovat, péci v troubě.

17.12.2008 14:27 | Jana Přikrylová a Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.