ZPĚT

Co si kdo upeče...

Skoro by se dalo říct, že prosinec je měsíc pečení. ve všech domácnostech se zadělává, hněte, válí, vykrajuje, modeluje... jenže pečení – to nejsou jen vanilkové rohlíčky nebo vánočky.

Trouba je v permanenci po celý rok, a tak není od věci pečení trochu porozumět. Už staré české přísloví praví, že co si upečete, to si taky sníte. Někdy by ale bylo lepší to upečené nejíst. A nemusí to být jen tím, že jste maso, bábovku nebo třeba šunkofleky v troubě zapomněli tak nějak déle. Pečení sice může být velmi zdravé, ale stejně tak i škodlivé. Jak tedy péct pokud možno co nejzdravěji?

CO TO JE?

Především si povězme, co to vlastně pečení je. Definice praví, že pečení je technologická příprava pokrmů, při které působíme na potraviny horkým vzduchem a zčásti horkým tukem (asi 160–200 °C), přičemž rozeznáváme pečení v uzavřeném nebo otevřeném prostoru. Péct můžeme rovněž na přímém plameni (teplota stoupá až na 300 °C). Odlišit tedy můžeme několik způsobů pečení – klasické pečení v troubě, ale také gratinování, pečení v mikrovlnné troubě, pečení na roštu nebo na rožni a také na pánvi. Můžeme se setkat i s termínem pečení anglickým způsobem, a typickým představitelem tohoto stylu je třeba rostbíf – potravina se totiž napřed opeče na pánvi, aby se „zatáhla“, a pak ji teprve dopékáme v troubě. Teplota uvnitř masa přitom nesmí stoupnout nad 60 °C, maso musí uprostřed zůstat růžové.

JE TO ZDRAVÉ?

Jak kdy a jak co. Pečená ryba by byla skvělá, pokud ovšem v obavě ze suchosti masa a malé „vydatnosti“ pokrmu nepřidáte ještě nějaké to máslo nebo třeba slaninu. Pak smozřejmě sice dopřejete lahodné jídlo svým chuťovým pohárkům, ovšem dietní předsevzetí se rozplynou doztracena. Totéž platí pro králíka nebo třeba kuře či krůtu. U vepřového a hovězího masa už to s tou zdravostí není tak jednoduché, kromě toho nebývá ani tak snadné maso připravit. Například právě rostbíf patří k trochu náročnějším kouskům. Pokud máte rádi opečené brambory a nemastíte je, nemuselo by to být tak hrozné – problém je v tom, že budou vysušené a také stoupne jejich glykemický index. Na mramorovou bábovku můžeme v souvislosti se zdravým pečením skoro zapomenout. I tak ale můžete udělat hodně proto, abyste zbytečně nepřidávali jídlu kalorie a škodliviny.

JAK NA TO?

Hodně zajistíte už při přípravě. Tak například špikování špekem sice mnoha lidem moc chutná, ale o zdravém jídle si můžete nechat leda zdát. Totéž platí u sladkostí – rozhodně se naučte míchat klasickou a celozrnnou mouku nebo ubrat na cukru a tuku. Troubu si také vždy předehřejte, ať se vyhnete zbytečnému „sušení“ potraviny během zahřívání trouby. Samozřejmě hodně pomůže i to, v čem pečete. Počáteční investice do kvalitní trouby, která umí i horkovzdušné pečení, se vám brzy vrátí v podobě kvalitního jídla. Ostatně troubě byste měli věnovat i náležitou pozornost – tedy pravidelně ji mýt šetrnými prostředky, nedrhnout ji pískem a nenechat špínu stále znovu zapékat. Při pečení se ovšem neomezujte jen na plech nebo pekáček. Pečicí papír, který umožňuje péct bez tuku, by měl být samozřejmostí, zvláště teď před Vánocemi. Bábovky, dortíky či koláčky můžete péct v silikonových formách – ty by se měly pouze před prvním použitím vymazat olejem, to je ale všechno, pak už není třeba je ani vymazávat ani vysypávat. Pokud se pro ně ale rozhodnete, investujte více do kvalitní značky – bezejmenné formičky mohou uvolňovat škodlivé látky. Maso zkuste upéct ve speciální fólii, můžete buď zvolit hotové pečicí sáčky, nebo „rukáv“, z něhož si odstřihnete potřebný kus. V něm také nebudete potřebovat žádný tuk a maso se upeče krásně dokřehka. Když už ale tuk používáte, zkuste jídlo nepolévat, ale jen zastříkat. Maso ostatně nemusíte polévat tukem, postačí i voda. Hlavně ale pamatujte na to, že při pečení vždy uděláte dobře, když budete péct delší dobu, ale na nižší teplotu. Například sušenky nemusíte péct vůbec, stačí je vlastně doopravdy jenom sušit při nízké teplotě. —-

ŠPALDOVÉ LINECKÉ SUŠENKY

Ingredience: Základní těsto: 300 g špaldové celozrnné hladké mouky, 200 g rostlinného tuku, 100 g ječného sladu nebo rýžového sirupu, 1 strouhaná mrkev, 2 lžíce strouhaného kokosu, lžička zázvoru

Postup: Suroviny zpracujeme do těsta a necháme na hodinu odpočinout v lednici. Pak těsto rozválíme na plát silný maximálně 5 mm. Z něj vykrajujeme sušenky jakéhokoli tvaru. Pečeme v troubě při mírné teplotě (asi 150 °C) zhruba 15 minut.

6.1.2009 12:43 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.