ZPĚT

Hodný i zlý cholesterol

Můžete se cítit zdraví jako řípa a zatím mít závažný zdravotní problém. Vysoká hladina cholesterolu se totiž na první pohled nepozná a odhalí ji pouze krevní testy. Přitom vysoký cholesterol je velmi rizikový pro zdraví srdce a celý cévní systém.

Mnoho z nás vůbec neví, jak vysokou hladinu cholesterolu má, a přehlíží tak jeden ze zdravotních rizikových faktorů. Přitom test na cholesterol vám může provést každý lékař, nebo si ho můžete nechat změřit v některých z Floraporaden zdarma. Zvýšený cholesterol mohou mít dokonce i děti, a to nejen z dědičných dispozic, ale i kvůli nevhodné stravě. Mezi faktory násobící pravděpodobnost, že máte zvýšenou hladinu cholesterolu, patří: cukrovka, nadváha nebo obezita, věk přes 40 let, jídelníček obsahující mnoho potravin živočišného původu, kouření, malo pohybu a pak zmíněná dědičnost.

Hodný a zlý cholesterol

Ovšem není cholesterol jako cholesterol. V lidském těle se vyskytuje „zlý“ LDL cholesterol a „hodný“ HDL cholesterol. V souvislosti s cholesterolem se mluví většinou o LDL cholesterolu, který způsobuje usazování nadbytečného tuku v cévách, což může časem vyústit až k ucpání. Proces kornatění tepen se nazývá ateroskleróza. Usazování tuku v cévách je nebezpečné především kvůli tomu, že může způsobit až infarkt nebo mrtvici. Hladinu LDL cholesterolu zvyšují především nasycené mastné kyseliny obsažené v živočišných tucích a pak transnenasycené mastné kyseliny, které se vyskytují hlavně v sušenkách, levných čokoládách, margarínech, zmrzlinách a pečivu. Naopak vícenenasycené mastné kyseliny z rostlinných tuků jeho hladinu snižují. „Hodný“ cholesterol HDL plní funkci uklízeče – odstraňuje cholesterol z cév do jater. Při normální hladině cholesterolu je HDL cholesterolu přibližně 4x méně než „zlého“. Platí, že čím více HDL cholesterolu, tím lépe, a obráceně, čím méně LDL cholesterolu, tím lépe.

Skrytý nepřítel

Hladinu cholesterolu lze vyšetřit pouze krevními testy. Vysoký cholesterol můžete mít, i když jste štíhlí jako proutek, denně sportujete a nemáte žádné zdravotní potíže. Vysoký cholesterol zkrátka sami nepoznáte. Právě proto je vhodné nechat si cholesterol vyšetřit každý rok preventivně. Celková hladina cholesterolu by u dětí do 15 let neměla převyšovat 4,4 mmol/l a u dospělých 5,0 mmol/l. Při hodnotě vyšší než 8,0 mmol/l je vhodné začít s odbornou léčbou a užíváním léků. Ještě důležitější než hodnota samotného celkového cholesterolu je množství a poměr LDL a HDL. Člověk s celkovým cholesterolem v normě může mít zvýšené riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, pokud má příliš nízkou hladinu HDL cholesterolu nebo „jen“ příliš vysokou hladinu LDL cholesterolu. Doporučované hodnoty: LDL cholesterol 1,2 mmol/l

Co škodí a co ne

Vajíčka nebo přesněji žloutek, který byl ještě nedávno pro osoby s vysokým cholesterolem na indexu zakázaných potravin, je opět povolen. Nejnovější výzkumy totiž ukázaly, že dospělý a zdravý člověk může jíst až jedno vajíčko denně, aniž by se musel obávat následků pro zdraví. Ve žloutku je totiž obsažen také lecitin, který snižuje vstřebávání cholesterolu. Mnohem nebezpečnější než samotný cholesterol v potravinách jsou nasycené tuky a transnenasycené mastné kyseliny, které hladinu LDL cholesterolu v krvi zvyšují. Nejvíce škodlivé jsou prokazatelně z tohoto důvodu živočišné tuky (především ztužené), vnitřnosti, tučná masa, slanina a uzeniny, tučné mléčné výrobky a levné cukrovinky.

Jak na něj vyzrát

Kromě lecitinu existují i další látky, které snižují hladinu cholesterolu. Jsou to tzv. rostlinné steroly - přírodní látky, které se svojí strukturou podobají cholesterolu. Zabraňují ale jeho vstřebávání ze střeva do krve. Místo toho se cholesterol z těla vyloučí. Rostlinné steroly se v malém množství přirozeně vyskytují v naší stravě, např. v rostlinných olejích, obilovinách, ovoci či zelenině. Abyste pomocí nich dosáhli snížení hladiny cholesterolu, museli byste denně sníst 425 rajčat nebo 210 mrkví či 83 pomerančů nebo 11 šálků arašídů. Protože ani jedna varianta není v silách běžného člověka, doporučuje se jíst potraviny obohacené o steroly. Na českém trhu to jsou např. rostlinný tuk, jogurty nebo mléko. Máte-li zvýšenou hladinu cholesterolu, neměla by ve vašem jídelníčku chybět ani vláknina, a to jak rozpustná, tak i nerozpustná. Dokonce i alkohol (v mírné míře) pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Tento příznivý efekt má především víno. Potvrdilo se, že střídmé pití vína zvyšuje „hodný“ cholesterol, a snižuje další faktory, které vedou k ucpávání cév, a tedy nebezpečí vzniku infarktu.

Škatulata, hejbejte se

Svému srdci a cévám můžete pomoci i pohybem. Ukázalo se, že i mírný pohyb, jako je chůze při frekvenci 3 hodiny týdně, snižuje riziko infarktu o 30–40 %, při četnějším pohybu ještě více. Vysoký cholesterol je velmi často spojen i s obezitou, proto pokud se váha upraví, klesne většinou i cholesterol. Jestli jste dočetli až sem, určitě je vám jasné, že vysoký cholesterol je sice nebezpečný, ale zároveň dobře ovlivnitelný zdravotní problém. —-

10 zásad pro:

BOJ S CHOLESTEROLEM

1. Snižte spotřebu tučného masa a uzenin, vyvarujte se vnitřností. Používejte rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin.

2. Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, zařaďte do stravy rostlinný tuk obohacený rostlinnými steroly.

3. Dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům.

4. Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu (500 g denně).

5. Vybírejte si celozrnné výrobky (pečivo, ale také např. celozrnné těstoviny či neloupanou rýži), cereálie a luštěniny, které obsahují vlákninu.

6. Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby – nejlépe 2krát týdně (vhodné jsou např. losos, makrela, sardinky).

7. Dbejte na přiměřený tělesný pohyb (minimálně půl hodiny alespoň 4krát týdně, nebo nejlépe každý den, například svižná chůze či kolo jsou vhodné pro každého).

8. Omezte spotřebu cukru, a tedy konzumaci sladkostí, moučníků, cukrářských výrobků a bílého pečiva.

9. Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.

10. Naučte se zvládat stresové situace – jinak škodíte sami sobě!


Jak vysoký máte cholesterol a zda je nutné to řešit, se dozvíte ze zdravotních testů u lékaře, nebo můžete zajít do tzv. Floraporadny. (Zdroj: )

16.2.2009 13:12 | PAVLA MAŘÍKOVÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.