ZPĚT

Obyčejné vaření

Slovo vaření se často zobecňuje na ten význam, zda umíte či neumíte připravovat jídlo. Vaření má však daleko lepší a hlavně zdravější význam. Patří totiž k nejdietnějším, nejzdravějším a téměř nejšetrnějším způsobům tepelné úpravy pokrmů.

VAŘENÍ 3X JINAK

Vaření je v podstatě docela jednoduchá činnost. Potraviny, které chcete tepelně upravit, ponoříte do vařící vody, necháte chvíli působit a je hotovo. To je ovšem řečeno velmi zjednodušeně. Způsobů, jak „vařit“, je totiž mnohem více.

BLANŠÍROVÁNÍ

je velmi krátké povaření, v podstatě surovina pouze „přejde“ varem. (Takto se upravuje například zelenina – brokolice, mrkev ap.) Během takovéto úpravy si potravina ponechá svou barvu a také značné množství vitaminů.

VAŘENÍ V PÁŘE

je jedna z nejšetrnějších tepelných úprav. Díky tomu, že se potraviny nelouhují ve vodě, nedochází u nich k znehodnocování vitaminů, minerálů a dalších cenných látek. Horká pára totiž respektuje přirozenou strukturu potraviny. Navíc k takovéto přípravě nepotřebujete žádný tuk. Vařit v páře můžete buď ve speciálních parních hrncích vhodných zvláště do menších kuchyní, nebo ve speciálních troubách, které mají funkci vaření v páře v nabídce.

VAŘENÍ VE VODĚ

je tepelná úprava, kdy potraviny ponoříme do vařící vody a vaříme po určitou dobu, např. dokud nezměknou. Při této variantě bohužel potraviny zbavíme všech prospěšných vitaminů a minerálů, avšak stále jde o úpravu šetrnou, která nezvyšuje energetickou hodnotu pokrmu kvůli tuku apod.

KLADY A ZÁPORY VAŘENÍ

Tepelnou úpravou (tedy vařením) můžeme některým potravinám uškodit. Jak už jsme se zmínili dříve, jednoduše zničíme většinu vitaminů, minerálů a cenných látek, které v nich byly obsaženy. Vaření ale může mít i kladné vlastnosti. Tak například z potravin, které jsou v syrovém stavu pro konzumaci nevhodné, vyrobíme jídlo, které bude našemu zdraví prospěšné. Jde třeba o syrové maso či vajíčka. Obzvláště bílkovinám tepelná úprava pomáhá, protože přispívá k jejich lepšímu trávení. Navíc při přípravě masa vařením vzniká v pokrmu nejméně škodlivých látek. Budeme-li mluvit o sacharidových potravinách, pak bychom si měli dávat pozor, protože čím déle je budeme vařit, tím větší bude jejich glykemický index, a tím pádem také větší energetická hodnota. Pokud to tedy jde, těstoviny, rýži či brambory raději nerozvařujte. První dvě jmenované vařte na skus, brambory nejlépe ve slupce. Existují i potraviny, u kterých je vaření nutné, a to jsou např. luštěniny. Ty se v podstatě v syrovém stavu téměř nedají konzumovat, dozrálé plody jsou příliš tvrdé. Vařením luštěnin se také zbavíte jedovaté látky, tzv. glykosidu.

Pokud budete vařit potraviny ve vroucí vodě, nad 100 stupňů Celsia, zbavíte je všech nežádoucích mikroorganismů. Přesto doporučujeme před vařením vše důkladně umýt a zbavit nečistot.


…moderní kuchyně upřednostňují hlavně vaření v páře? Proto jsou nyní na trhu k dostání nejen parní hrnce, ale také trouby.

16.2.2009 13:29 | PETRA LAMSCHOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.