ZPĚT

Céčka

Vitamin C toho umí spoustu: pomáhá při nachlazení, funguje jako antioxidant, podporuje tvorbu kolagenu i odolnost proti infekcím. Nemá rád kov, světlo, kyslík a vysoké teploty, takže chcete-li ho získat z potravin, nesmíte je dlouho vařit. A kde ho najdete nejvíc? V citrusech to rozhodně není.

PAPRIKY 140 mg vitaminu C/100 g

* pocházejí z Mexika
* je celkem jedno, jestli si vyberete červenou, zelenou, žlutou nebo třeba chilli, všechny vám nabídnou přibližně stejné množství vitaminu C
* kromě něj jsou bohaté na vlákninu, minerály (především draslík) a další vitaminy: A a P (ten chrání před předčasným kornatěním cév, zpevňuje jejich stěny)

ŠPENÁT 52 mg vitaminu C/100 g

* je zdrojem beta-karotenu, obsahuje vitaminy skupiny B, vápník, železo, draslík (reguluje krevní tlak) či kyselinu listovou
* lidová medicína ho doporučuje při vysokém tlaku, anemii a zácpě
* najdete v něm také karotenoidy -dokonce v třikrát větším množství než v mrkvi, takže skvěle funguje jako antioxidant

ZELÍ 50 mg vitaminu C/100 g

* obsahuje ho zhruba jako pomeranče, přičemž červené zelí má jeho hladinu o něco vyšší
* nabídne vám také draslík, vápník, fosfor a síru, železo či hořčík
* v něm přítomná celulóza působí jako projímadlo a reguluje průchodnost střev
* vylisovaná šťáva vám dokáže pomoct při pálení žáhy a zánětu žaludku
* detoxikuje
* co do obsahu vitaminu C je rozhodně nejlepší zelí kysané: stačí 200 g a pokryjete denní potřebu tohoto vitaminu

KŘEN 114 mg vitaminu C/100 g

* kořen křenu obsahuje bílkoviny, glycidy a řadu minerálních látek -draslík, sodík, hořčík, železo a vápník
* někdy se mu díky jeho všeléčivé schopnosti říká český ženšen
* usnadňuje odkašlávání, je mírně močopudný, proto se v lidovém léčitelství používá při zánětech močového měchýře i ledvin
* jeho palčivost způsobuje glykosid sinigrin, který vlivem působení enzymu myrozinu uvolňuje éterický olej - proto také v malých dávkách povzbuzuje chuť k jídlu

BROKOLICE 114 mg vitaminu C/100 g

* zrozená v Itálii a připravená dát vašemu tělu pořádnou dávku zdraví
* je cenná nejen díky vitaminu C, ale také obsahu vlákniny, beta-karotenu, vitaminu E a A, stejně jako draslíku, vápníku, hořčíku, železa, síry, zinku, niacinu či biotinu
* všechny tyto látky jsou považovány za účinné při prevenci rakoviny a díky vláknině samozřejmě upravuje zažívání
* jestli hledáte ideální přípravu, pak v páře anebo při tzv. blanšírování …pro nás jsou nejběžnějším zdrojem vitaminu C brambory? Neobsahují ho sice mnoho (asi 30 mg/100 g), ale jíme je tak často jako žádný jiný jeho zdroj.

ŠÍPEK 1250 mg vitaminu C/100 g

* nenápadné červené plody toho keře jsou skutečným překvapením: uvádí se, že jeden jediný obsahuje až 20x více vitaminu C než pomeranč!
* kromě něj šípky „vlastní“ vitaminy B1, B2, A, E, P a K a z minerálů hořčík, železo, vápník a draslík
* udělat si z nich můžete třeba sirup nebo zavařeninu, která je skvělá k drůbežímu masu i zvěřině
* osvědčenou klasikou je pak šípkový čaj, který vám může pomoct také při potížích močových cest a ledvin nebo problémech s krvetvorbou

PAPÁJA 82 mg vitaminu C/100 mg

* kráska z tropické Ameriky si cestu k českým chuťovým buňkám ještě hledá, ale určitě stojí za vyzkoušení
* plody váží až 2,5 kg, skvěle chutná samotná, v salátech a v marinádách se díky enzymům postará o křehkost masa
* vysoké množství provitaminu A příznivě ovlivňuje vitalitu buněk, chrání sliznice a zlepšuje zrak
* využívají se i listy a kmen, ze kterých se získává latex

KIWI 71 mg vitaminu C/100 g

* říká se mu také čínský angrešt, protože pochází z údolí řeky Jang-c‘-ťiang
* nejčastěji ho asi konzumujete syrové, v různých salátech, ale protože obsahuje enzymy, jež změkčují maso, nemusíte se ho bát přidávat také do marinád
* draslík, vápník, fosfor, hořčík - i tyto minerály v něm jsou v nezanedbatelném množství
* denní dávku vitaminu C pokryjí dva průměrně velké plody

ČERNÝ RYBÍZ 180 mg vitaminu C/100 g

* možná jste zvyklá přidávat ho do marmelád, děláte z něj domácí víno, každopádně ho používejte dál: kromě vitaminu C obsahuje také vitamin P, A, B1, E a K (má vliv na srážlivost krve)
* často se přidává do bonbonů proti nachlazení a bolesti v krku, v minulosti se jím dokonce léčila angína
* je také dobrým zdrojem fosforu, draslíku a vápníku
* v Rusku se džem z černého rybízu přidává do čaje jako lék na rýmu
* kromě plodů jsou ceněné i jeho listy: bývají součástí čajových směsí používaných při revmatických potížích, zánětu močového měchýře a žaludečních potížích

JAHODY 64 mg vitaminu C/100 g

* znali je už staří Římané
* nabídnou vám mimo jiné kyselinu listovou, beta-karoten, ze stopových prvků stojí za zmínku mangan (potřebný pro krvetvorbu, zdravé tkáně, výživu mozku a nervů, ale také pro krásu a zdraví naší kůže a vlasů, stimulaci a udržení sexuálního apetitu), fluor, fosfor, vápník a draslík (podporuje odvodňování těla, působí tak proti nadměrnému zadržování tekutin v těle, stimuluje detoxikaci organismu a upravuje krevní tlak)
* v léčitelství se využívají ke zlepšení látkové výměny, zmírňují bolesti při dně, artróze


Jak jsou na tom s obsahem vitaminu C citrusy? Citrony: 44 mg/100 g Grapefruity: 42 mg/100 g Mandarinky: 35 mg/100 g Pomeranče: 51 mg/100 g

3.4.2009 12:12 | JANA POTUŽNÍKOVÁ VE SPOLUPRÁCI PORADKYNÍ VĚROU KRÁLOVOU

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.