FITweb

Reklama

ZPĚT

Mléko 100x jinak

I když na něj někteří mají kontroverzní názory, většina odborníků se shoduje v tom, že mléko a mléčné výrobky (především kysané) do zdravého jídelníčku neodmyslitelně patří.

Nejrozšířenější a také nejvíce diskutované je mléko kravské. Co všechno je o něm dobré vědět? Třeba to, že jeden litr kravského mléka vám může nabídnout asi 1200 mg vápníku. I když je kromě něj obsažený také v sardinkách a řadě potravin rostlinného původu (ořechy, mák, luštěniny, zelenina), patří mléko a mléčné výrobky k nejvýznamnějším zdrojům tohoto prvku. Z mléka je také velmi dobře vstřebatelný, protože v něm chybějí látky, které využitelnost vápníku komplikují. Na druhou stranu je třeba říct, že tělo je schopné vstřebat jen malou část vápníku, již z potravin přijme. V dětství je to zhruba 50 %, v dospělosti pak už jen 20 %. I když si mnoho lidí myslí opak, je množství vápníku naprosto nezávislé na obsahu tuku v mléce. Je tedy jedno, zda budete jíst nízkotučné, nebo plnotučné jogurty (pozor ale na smetanové, v nichž je samozřejmě vysoké množství tuku a zároveň nižší obsah vápníku!).

Pro děti polotučné

Kromě již vychváleného vápníku je mléko bohaté na vitaminy rozpustné v tucích, zejména na vitamin A a D, dále pak na E a K. V tomto případě ovšem platí, že více těchto vitaminů obsahuje mléko plnotučné. Pokud máte problém s váhou nebo vysokou hladinu cholesterolu, vybírejte i přesto mléko maximálně polotučné, ideálně nízkotučné. Uvedené vitaminy snadno doplníte z jiných potravin bez nadbytečného příjmu kalorií. U dětí se doporučuje mléko polotučné a mléčné výrobky s obsahem do 3 % tuku. Na rozdíl od nás dospělých „přebytečnou“ energii, kterou mají oproti nízkotučným, děti snadno spálí a tuky navíc potřebují pro svůj vývoj.

Zakysané mléčné výrobky

Mléko nemůžete ani vidět? Nevadí, jezte mléčné výrobky nebo sýry.Nejzdravější jsou tzv. zakysané mléčné výrobky, protože fermentačním procesem dojde ke zlepšení stravitelnosti obsažené bílkoviny i vitaminů. Mnohem lépe se z nich vstřebává také železo, vápník a fosfor a působí kladně na střevní mikroflóru. Ze žaludku odchází rychleji než klasické sladké mléko, a hodí se tedy i pro ty, jimž jinak trávení samotného mléka dělá problémy. Mezi zakysané mléčné výrobky patří jogurty, kefíry, acidofilní mléka, zákysy a podmáslí. Každý z nich má trochu odlišný postup výroby, a tedy i chuť.

Alergie na mléko

Konzumace mléka však může způsobovat i nežádoucí projevy organismu, a to nejen u dětí, ale i dospělých. Rozlišujeme dva základní: alergii na mléčnou bílkovinu (kasein, laktoglobulin) a laktózovou intoleranci. Rozdíl mezi nimi je v příčinách: alergie na bílkovinu mléka se u dětí začíná projevovat většinou již s přikrmováním či po ukončení kojení, ovšem může to být i kdykoli později. Jedná se o „klasickou“ potravinovou alergii, většinou v podobě alergické reakce na bílkovinu kravského mléka, projevující se nejčastěji ekzémem. Avšak nejen potíže s alergickými reakcemi stojí za tím, že není pro děti v prvních měsících života kravské mléko vhodné. Pro kojence je také hůře stravitelné, má vyšší obsah minerálních látek a bílkovin, což značně zatěžuje jejich ledviny. Každopádně když zjistíte, že vaše dítě má alergii na kravské mléko, je možné podávat například mléko kozí či ovčí (a třeba i rýžové), nevhodné je snad jen „mléko“ sójové. Sója je totiž také silný alergen!

Laktózová intolerance

Oproti zmiňované alergii je laktózová intolerance (oba názvy bývají často zaměňovány) onemocnění, při němž ve střevě chybí enzym laktáza, nutný pro štěpení mléčného cukru – laktózy. Vzhledem k tomu, že se jedná o metabolickou poruchu, je to problém celoživotní, i když s věkem může dojít k mírnému zlepšení. Laktózová intolerance bývá nejčastěji 1. stupně, kdy není snášeno pouze mléko. V takovém případě mohou nemocní nahradit mléko kysanými mléčnými výrobky (v nichž už je laktóza naštěpena) či sójovým „mlékem“, které laktózu neobsahuje. Absolutně nevhodné je v tomto případě mléko kozí či ovčí, neboť obě laktózu obsahují, a mohou tudíž působit stejné potíže jako mléko kravské.


KRAVSKÉ NENÍ JEDINÉ!

Nedokážete-li se donutit pít klasické kravské mléko, ještě je tu spousta dalších variant: ŽIVOČIŠNÉ kozí, ovčí ROSTLINNÉ sójové (pozor na alergii!), rýžové, ovesné, kokosové, mandlové

Komu by určitě nemělo mléko ani mléčné výrobky v jídelníčku chybět:

* dětem
* mladým lidem
* těhotným a kojícím ženám
* sportovcům
* lidem držícím redukční dietu
* ženám v přechodu
* lidem s rizikem osteoporózy

11.6.2009 16:20 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.