ZPĚT

Dětská strava na talíři

Potřebují spoustu energie, aby mohly poznávat svět, učit se, běhat, hrát si... zkrátka být spokojené. Navíc určitě chcete, aby vaše děti byly také zdravé, takže si čas od času položíte otázku: Co víc bych pro ně mohla udělat? Nemám jim třeba upravit jídelníček, smějí vůbec to, co jíme my, dospělí?

PTALI JSME SE: Jitky Ruskové, nutriční terapeutky z Poradenského centra Výživa dětí ()

„Když opominu kojence, batolata a děti se zjištěnými alergiemi, neexistuje potravina, kterou by děti v zásadě vůbec nesměly,“ konstatuje nutriční terapeutka z Poradenského centra Výživa dětí Jitka Rusková. „Nemusíte se bát dávat jim to, co jíte vy, jen dbejte na několik zásad,“ pokračuje. A my si shrňme, na co byste tedy měla při výběru jídel pro své ratolesti dávat pozor. Vždyť přece chcete, aby vstřebávaly zásady zdravého životního stylu, protože také v jídle platí: Co se v mládí naučíš…

PRAVIDELNĚ, PROSÍM

Jestliže vy jídlo šidíte a dostanete se němu vlastně až večer, u dětí je třeba dbát na to, aby skutečně dostávaly pět až šest jídel denně, v rozmezí zhruba tří hodin. Tím kromě jiného zamezíte tomu, aby se přejídaly (k čemuž mají sklony děti šidící hlavně snídaně a dopolední svačiny) nebo aby si jejich tělo při nárazovém stravování ukládalo zbytečné zásoby. Začít den by tedy měly vydatnou snídaní, jež by měla tvořit 20–25 procent energetického příjmu a zahrnovat všechny základní živiny (tipy na vhodné snídaně i ostatní denní jídla najdete na www.vyzivadeti.cz).

SVAČINA BY NEBYLA?

Nezapomínejte ani na dopolední svačiny. Děti bez nich rychle ztrácejí pozornost, což je u nich zvláště ve školním věku nežádoucí. „V poslední době je téma školních svačin aktuální. Nedávný průzkum totiž ukázal, že 23 procent dětí v šestých třídách vůbec nesvačí. A když, bývají to sladkosti, uzeniny, zkrátka potraviny nevhodné!“ varuje nutriční terapeutka Jitka Rusková. I proto se Poradenské centrum Výživa dětí zapojilo do projektu Happy Snack, zastřešujícího speciální svačinové automaty rozmístěné v 500 školách, jež dětem nabízejí zdravé svačiny. Ty navíc rodiče můžou předem navolit z domova přes internet a mít tak kontrolu nad tím, co jejich děti během výuky jedí.

OD OBĚDA DO VEČEŘE

V poledne se musíte spolehnout na školní jídelny, ale na jejich obranu je třeba podotknout, že dostávají přesná nutriční doporučení, jimž přizpůsobují skladbu jídelníčku. Každopádně je oběd neméně důležitým jídlem, protože završuje příjem energie za první půlku dne, který by v tuto chvíli měl činit už asi 60 procent. Odpoledne je pak třeba zase myslet na svačinu a nakonec je tu večeře, u níž se konečně schází celá rodina. A pokud to tak není, rychle tento zvyk zaveďte. Pro děti je důležité mít čas, kdy si s vámi můžou povídat a zároveň se opět pokud možno zdravě najíst. Což zase prospěje pro změnu i vám, rodičům.

BIOTRENDY, VEGETARIÁNI A JINÉ „ZÁHADY“

„Nebylo prokázáno, že by biopotraviny byly jednoznačně prospěšnější, obsahovaly více minerálních látek nebo vitaminů. A vezmeme-li v úvahu například bioklobásy, ty přece nemají se zdravou stravou nic společného. Biopotraviny jsou také dražší než produkty konvenčního zemědělství, což často vede k tomu, že rodiče utratí spoustu peněz, aby dali dítěti do školy jedno biojablko, místo toho, aby mu nakoupili ovoce a zeleninu na celý den,“ říká Jitka Rusková. A co vegetariánství a jiné alternativy? Obecně vzato – děti by se měly časem (nejdříve okolo 12. roku) samy rozhodnout, zda maso vyloučit chtějí, nebo ne. Nemluvě o tom, že dětský organismus prostě potřebuje živočišné bílkoviny k vývoji.

MASO: BÍLÉ I ČERVENÉ

Už jsme si řekli, že ho z dětského jídelníčku není dobré vyřazovat. Kromě bílkovin obsahuje také tzv. esenciální aminokyseliny, látky, které tělo potřebuje pro obnovu tkání a v případě dětí také růst. A jestliže jsou esenciální, nedokáže si je vyrobit a musí je přijímat z potravy, tedy právě masa. V něm jsou navíc ještě důležité minerály (železo, fosfor, zinek, hořčík) nebo vitaminy skupiny B, vitamin A a D. „Jak se často uvádí, nejvhodnější je maso drůbeží, protože je snadno stravitelné. Nicméně neobsahuje dostatek všech vyjmenovaných látek, a proto je pro děti vhodné zařadit občas i tmavé druhy masa – ideálně libové hovězí nebo telecí,“ shrnuje Jitka Rusková. Samostatnou kapitolou jsou pak ryby, jež zásobují tělo hlavně omega-3 nenasycenými esenciálními mastnými kyselinami (o nich se dozvíte více na str. 56).

VITAMINY A SPOL.

Nejspolehlivější zásobárnou vitaminů a minerálních látek je ovoce a zelenina. A stejně jako dospělí by je děti měly jíst pětkrát denně. Jenže ne v tak velkých porcích – jestliže sobě odměříme porci v podobě hrsti, pak pro děti musíme vzít zase tu jejich. „Malé děti mají omezenou kapacitu žaludku a třeba klasickou porci salátu by ani nesnědly. Nemluvě o tom, že právě v případě malých dětí platí, že by u nich na rozdíl od dětí starších a dospělých mělo převažovat ovoce nad zeleninou,“ říká nutriční terapeutka. A když už jsme u těch vitaminů, nejvíce potřebují děti vitamin C (asi 70–100 mg denně).

BEZ MLÉKA TO NEJDE

Vápník, to je oč tu běží. A bez mléka a mléčných výrobků by ho děti měly nedostatek. Proto je třeba zařazovat výše zmíněné do jídelníčku několikrát denně. A v tomto případě zapomenout na pojmy nízkotučný, odstředěné. Raději volte polotučné a čas od času se nebojte dovolit zdravým a štíhlým dětem třeba i smetanový jogurt. Řešíte otázku vhodnosti kravského mléka? Neodpoví-li vám na ni článek na str. 48, pak vám možná pomůže konstatování Jitky Ruskové: „Netrpí-li dítě alergií na bílkovinu kravského mléka, není třeba hledat náhradu.“

PEČIVO SPÍŠE BÍLÉ...

Zvláště malé děti by neměly jíst vůbec, zařazovat ho do jídelníčku je doporučováno až u dětí starších. Zatímco my dospělí bychom měli sníst denně asi 25–30 gramů vlákniny, dětský organismus by si s takovým množstvím neuměl ani poradit. Světlé pečivo sice spadá do potravin s vysokým glykemickým indexem, ale postupem času ho přece za celozrnné v dětském jídelníčku vyměníte. Tak bez obav…

PITNÝ REŽIM

Diskutovaná kapitola u dospělých, stejně důležitá u dětí. Jen se nic nesmí přehánět. Vy máte vypít okolo 2,5 litru denně, jenže pro vaše děti by to bylo moc. Naštěstí existuje způsob, jak spočítat potřebu tekutin u dítěte v závislosti na jeho věku, který opět najdete na stránkách www.vyzivadeti.cz.

4.6.2009 10:37 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.