FITweb

Reklama

ZPĚT

... I taková je sója

Hledáte zdravou a výživnou alternativu, která by mohla ve vašem jídelníčku plnohodnotně zastoupit masité pokrmy? Pak vsaďte na sóju!

Říká se jí rostlinné maso, antisklerotická potravina či rostlina budoucnosti.

Pochází z Asie a obsahuje 36-40 % bílkovin, které mají podobnou kvalitu jako bílkoviny masa, vajec či mléka. Pro představu: 1 kg sóji má bílkovinnou hodnotu asi 2 kg masa, 2,5 kg sýra či 8 litrů mléka! Nabídne vám vitaminy skupiny B a vitamin E, jež příznivě ovlivňují nervovou soustavu.Chlubí se 12-28 % tuků se 60% podílem nenasycených mastných kyselin, jež chrání tělo před následky stresu a působí preventivně proti onemocnění srdce a cév. Obsažené stopové prvky -vápník, železo, draslík, fosfor a hořčík -zase pomáhají při osteoporóze, dně, revmatických onemocněních. A velký podíl vlákniny (2,5-5,8 %) podporuje činnost trávicího traktu a chrání ho před nádorovými onemocněními.

Zdravá a chutná

Podle staré čínské legendy se dá ze sóji připravit na 999 jídel, každé jiné! Chcete shodit nějaké to kilo a máte obavu, jestli pro vás nebude sója kalorická? Když dáte pozor, abyste ji připravili správně, pak se nemusíte bát. Vyhněte se klasickým asijským receptům. Vypadají sice lákavě, ale bývají smažené na velkém množství tuku. Tím se nejen zvyšuje energetický obsah pokrmu, ale také se zhoršuje jeho stravitelnost. Zkuste raději přidat sóju nebo výrobky z ní do rizota, kuskusu či do těstovinového a zeleninového salátu. Použít můžete vařené (i konzervované) sójové boby, stejně jako další sójové výrobky. Mají tu skvělou vlastnost, že ochotně přejímají chuť i vůni použitých ingrediencí. Třeba tofu můžete připravit jak naslano (třeba s bylinkami a zeleninou), tak nasladko (s cukrem nebo medem). Je vhodné ho nejprve povařit (třeba v zeleninovém vývaru) nebo marinovat. Ze sójového mléka si můžete připravit výborné nízkokalorické ovocné koktejly. U sójového masa můžete volit z různých typů - granulát, plátky či kostky. Před přípravou ho nechte nabobtnat ve vodě, nebo ještě lépe v zeleninovém či masovém vývaru. Po uvaření se z něj vymačká voda a může se dále upravovat jako běžné maso. Máte raději syrovou stravu? Pak do salátu přidejte sójové výhonky. Obsahují prospěšné vitaminy, enzymy a chlorofyl, který pomáhá okysličovat organismus.

PLUSY A MINUSY

Snižuje cholesterol a krevní tlak, a tím i riziko onemocnění kardiovaskulárního systému. Příznivě ovlivňuje činnost trávicího ústrojí a blahodárně působí na nervový systém. Podle některých odborníků má ovšem i své záporné vlastnosti. Například podle nich může sója působit podobně jako antikoncepce a snižovat plodnost. Může za to prý obsah přírodních fytoestrogenů, ženských pohlavních hormonů (jež ale zároveň působí při prevenci rakoviny prsu). Mezi negativa patří, že obsahuje tzv. antinutrienty, které mohou mít nežádoucí vliv na trávení škrobů, cukrů a využití minerálních látek. A někteří lidé trpí alergií na její proteiny.

CO SI MŮŽETE KOUPIT

Sójové omáčky - používají se v asijské kuchyni, ale můžete je zkusit i do polévek, masových šťáv, omáček…

Sójový olej - hodí se k syrové stravě, do salátů, k nakládání zeleniny i vaření. Sójové mléko - používá se jako náhrada pro ty, kdo mají alergii na bílkovinu kravského mléka.

Sójová majonéza (sojanéza) - je bezvaječná a má nízký obsah tuku.

Sójové sýry a jogurty - jsou krémové, nahradí i kysanou smetanu. Sójová mouka - je bez lepku i škrobu. Sójové maso - k dostání jsou také různé, již ochucené polotovary.

Tempeh - připravuje se z vařených a slisovaných sójových bobů.

Tofu - vyrábí se ze sójového mléka a může posloužit i jako náhrada masa. Okara - drť z výroby sójového mléka se může se péct (chutná jako kokos) a i přidávat jako vláknina do koláčů.

Miso - fermentovaná sójová pasta je typická pro japonskou kuchyni.

Natto - fermentované vařené boby jsou stravitelnější.

Edamame - ještě zelené, sladké sójové boby mohou sloužit jako lehké jídlo například k svačině nebo jako hlavní zeleninový chod.

PŘIPRAVTE SI DOMÁCÍ SÓJOVÉ MLÉKO

100 g sójových bobů namočte na 10 hodin do vody. Pak je slijte, zalijte trochou čisté vody a rozmixujte na kaši. Tu vodou rozřeďte na hustotu mléka a za stálého míchání vařte na mírném ohni 10 minut.Odstraňujte tvořící se pěnu. Po uvaření přeceďte přes husté síto a potom ještě jednou přes plátno.Získáte tak nejen sójové mléko, ale i drť, kterou můžete také dále použít například do pomazánek.

11.6.2009 16:33 | MIRKA KONÍČKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.