FITweb

Reklama

ZPĚT

Zdravá grilovací abeceda

Jen co trochu vysvitne sluníčko a teploty se začnou šplhat k hranici dvaceti stupňů, máme tendenci být co nejdéle venku. A tak přichází ke slovu grily, které měly celý podzim a zimu „utrum“. Co když jsme ale právě nastartovali hubnoucí proces? Je vůbec grilování zdravé?

1) Lze grilovat, když držíte dietu?

Ano. Jen je potřeba pečlivě volit, co budete vlastně grilovat, jakou zvolíte marinádu a následně také přílohu.

2) Co je nejlepší pro dietní grilování?

Začneme masem. Pokud chcete volit opravdu co nejdietnější variantu, pak se zaměřte na ryby nebo bílé maso -nejlépe kuřecí či krůtí. I tak se ale zbavte každého tučného kousku, který na porci najdete.

3) Je nutné z kuřecího masa stáhnout kůži?

Ne bezpodmínečně před začátkem grilování. Během první fáze grilování kůži na mase klidně nechte. Zabráníte tak vysušení a vaše porce zůstane krásně šťavnatá. Pár minut před dokončením ji ale přece jen stáhněte a maso nechte krátce opéct, aby se na něm udělala kůrčička.

4) Jak grilovat ryby?

Můžete je grilovat vcelku i naporcované. Záleží na vybrané rybě a její velikosti. Např. pstruha nebo makrelu doporučujeme grilovat vcelku, lososa, kapra nebo tresku je lepší dělat zase na kousky. Ryby se dají grilovat také na speciální grilovací mřížce, díky tomu je můžete naplnit směsí bylinek a koření.

5) Co jiné druhy masa?

Zkuste klidně i vepřové nebo hovězí. Vepřové ovšem vybírejte pouze libové a hovězí doporučujeme mleté a připravit ve formě kuliček či šišek nebo hamburgerů.

6) Už jste zkusili grilovací balíčky?

Ne vždy je nutné grilovat přímo na mřížce. Dietní a zdravou variantou jsou tzv. grilovací balíčky. Vše, co chcete ugrilovat, dáte na alobal, zabalíte a můžete položit přímo do žhavého popela z dřevěného uhlí. Z balíčku nevyteče šťáva, a vše je v podstatě upečeno na základě horkého vzduchu a páry.

7) Už víte, na čem budete grilovat?

Horkou novinkou jsou vodní grily.Vodní lázeň je umístěna přímo pod grilovaným pokrmem. Gril má doslova ideální konstrukci - pokrmy se upravují ve směsi vodní páry, tepla a dýmu.Karcinogenní látky, které vznikají při odkapávání tuku, tak mají smůlu. Navíc je tento způsob vyloženě revoluční, stejně jako parní trouba. Vyzkoušet můžete ale také klasiku, gril na dřevěné uhlí či elektřinu nebo lávové kameny.

8) V čem je nejlepší marinovat?

Pokud se máme zaměřit opravdu na dietní grilování, je nejlépe volit lehčí marinády - tedy z olivového oleje, bylinek, česneku, citrusů nebo jogurtu. Důležité je také vědět, že před grilováním je nutné maso či další grilované potraviny marinády zbavit.Mohla by se totiž začít připalovat.

9) Co ještě můžete grilovat?

Kromě masa také zeleninu (cibule, papriky, rajčata či kukuřice), ovoce (ananas, broskve, jablka) nebo houby či mořské plody.

10) A jaká je dietní grilovací rada na závěr?

Pokud jste hostiteli, tím lépe, vše potřebné ke grilování můžete nachystat. Pak tedy ať na vaší grilovací party nechybí tmavé pečivo, ale hlavně dostatek zeleniny. Předtím, než si dáte maso, začněte zeleninovým salátem.Ten vám naplní žaludek a na maso už nezbude tolik místa.


Recepty:

Jemná česneková omáčka k namáčení

Energetická hodnota: 832 kJ/198 kcal
INGREDIENCE: 4 stroužky česneku, 180 g bílého jogurtu, 2 lžíce olivového oleje, 1 malá cibule, 1 lžíce citronové šťávy, sůl, bílý pepř
POSTUP: Česnek oloupeme, prolisujeme a důkladně promícháme s jogurtem a olejem. Cibuli oloupeme, jemně nastrouháme a s citronovou šťávou přidáme do omáčky. Česnekovou omáčku ochutíme solí a pepřem.

Tip: Česnek můžete nahradit bylinkami a citron pomerančem.


Grilovaná ryba v balíčku

Energetická hodnota: 712 kJ/170 kcal
INGREDIENCE: 750 g mořského ďasa, jemně nastrouhaná kůra a šťáva z jednoho malého citronu, 2 PL olivového oleje, svazeček čerstvých bobkových listů, 1 malý pomeranč pokrájený na klínky, 1 cibule
POSTUP: Rybu nakrájíme na kousky, promícháme s citronovou kůrou a šťávou a olivovým olejem. Dáme do alobalu, přidáme kousky nakrájené cibule, pomeranče a bobkového listu. Pečeme asi 10 minut v alobalovém balíčku.

Tip: Podávejte s grilovanou bramborou nebo zeleninovým salátem.


Grilovaný ananas

Energetická hodnota: 1288 kJ/307 kcal
INGREDIENCE: 1 čerstvý zralý ananas (asi 2 kg), 1 lžíce másla, 50 g lesního medu, 2 lžíce citronové šťávy
POSTUP: Ananas omyjeme, rozpůlíme a každou polovinu rozkrojíme na 4 zhruba stejně velké díly. Máslo rozpustíme a smícháme s medem a citronovou šťávou. Ananasové lodičky položíme řeznou plochou na rošt a po každé straně grilujeme asi 5 minut.Dužninu odřízneme od slupky, párátky znovu připíchneme a podáváme s medovo-citronovou omáčkou.

Tip: Grilovanou dužninu můžete také pokrájet na kostky a pokapanou omáčkou ji podávat v miskách. Pokud chcete volit ještě dietnější variantu, vynechejte v omáčce máslo.


Špíz s rajčaty

Energetická hodnota: 1122 kJ/267 kcal
INGREDIENCE: 2 kuřecí řízky nakrájené na kostky, 8 malých žampionů, 10 cherry rajčátek a na plátky nakrájená menší cuketa Na marinádu: 2 lžíce olivového oleje, špetka soli, pepře a chilli koření
POSTUP: Kuřecí kousky napícháme střídavě s žampiony a cherry rajčátky na špejle a namočíme je na 2 hodiny do marinády. Poté ugrilujeme.

Tip: Podávejte s tmavým pečivem.


Vyzkoušejte třeba grilovaný banán: Banán grilujte ve slupce asi 12-15 minut. Pak jej stáhněte ze slupky, nakrájejte na šikmá kolečka a podávejte ke grilovanému masu jako přílohu. Uvidíte, že vám bude chutnat. Doslova totiž voní exotikou!

9.7.2009 17:40 | Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.