ZPĚT

Nalijte si čisté vody

Po horkém dni vás zchladí, dovolí vám vyřádit se při koupání jako malé děti, ale především v létě by vás měla voda zajímat coby ideální „prostředník“ pro doplnění tekutin, jichž si tělo začíná s blížícími se prázdninami žádat stále víc.

Dostatek tekutin se často připomíná v souvislosti s úspěšným hubnutím, ale je důležitý pro celkovou psychickou a fyzickou pohodu! Kdo nezapomíná pít, potýká se mnohem méně s potížemi, jako jsou bolesti hlavy, kloubů, slabost, nevolnost či celkově snížená kondice. Zní to celkem jasně a většina lidí o tom ví. Na druhou stranu je pro mnohé pitný režim pořád něčím, na co si vzpomenou jen při čtení článků v časopisech… Když si však uvědomíte, co všechno (výše uvedené) si způsobujete tím, že dostatečně nepijete, možná po přečtení tohoto článku přistoupíte konečně od slov k činům…

PŘÍJEM VERSUS VÝDEJ

Podobně jako je při tvorbě jídelníčku potřebné dbát na příjem a výdej energie, pohlídejte si jej i v pitném režimu. Určitě byste přitom měli vzít v úvahu fakt, že denní ztráta tekutin představuje asi 2,5 litru (o půl litru přijdeme dýcháním, o půl litru potem, o zbytek se postarají malá a velká „potřeba“) a přibližně tolik bychom měli také vypít. Samozřejmě tyto hodnoty jsou u každého člověka jiné a stejně tak je třeba podotknout, že mimo jiné záleží na tom, co přes den jíme a nakolik se hýbeme.

POHYB JE ŽÍZNIVÝ

Dlouhé letní večery, třeba v doprovodu kubánské muziky, rozhýbou snad i ty nejlínější lidi. A když se člověk hýbe, je samozřejmě žíznivý a automaticky začne hrdlo prolévat nějakým osvěžujícím mokem. Ideální je ovšem myslet na to nejen při tanci. Každý pohyb, který vykonáváme, spaluje nejen kalorie, ale i molekuly vody, které jsme získali pitím a stravou. Při fyzické aktivitě a sportu lze ztratit až 3 litry vody za den, při sportu v létě dokonce až 1,5 litru za hodinu! Doporučuje se proto vypít postupně 1 litr minerálky asi hodinu před pohybovou aktivitou a po ní doplnit další 1 až 1,5 litru. Klidně si můžete dopřát i ředěné džusy.

PIJTE S ROZMYSLEM

Když jdete nakupovat jídlo, dlouhé minuty rozmýšlíte, co s čím zkombinujete a jak to bude dobré pro vaše zdraví. A opět podobně je tomu s tekutinami. Ne všechny jsou totiž vyhovující. Odborníci na zdravou výživu doporučují zaměřit se při zahánění žízně na vodu (pramenitou, minerální, stolní nebo kojeneckou). Tu pak obohacovat o bylinné, ovocné čaje, slabý černý i zelený čaj a ředěné ovocné či zeleninové džusy. Tekutiny doplníte také pomocí mnohých potravin (o tom se dočtete v dalším čísle Diety). Teď si ještě připomeneme, že ideální je neoddělovat pití od jídelníčku, ale snažit se k nim přistupovat jako k ucelené jednotce – vždyť obojí je pro lidský organismus nezbytné. Příjem tekutin by měl být rozhodně plynulý v průběhu celého dne. Nestačí se tedy ráno nalít kafem a jít. Je třeba se napít čisté vody (aspoň 2 dl) a pak se nasnídat. Nečekat, jestli se žízeň dostaví, ale předejít jí (což je opět podobné jako s hladem). A dbát na to, aby to, co pijeme, bylo pro náš organismus užitečné.

JAK NECHYBOVAT?

Snažíte se pít dostatečné množství tekutin a přitom redukovat hmotnost? V tom případě by pro vás měly být tabu slazené nápoje. Zapomeňte tedy na všechny limonády, kolové nápoje, instantní nápoje v prášku… A když si chcete být jisti, že pijete opravdu zdravě, omezte i pití silně perlivých vod. Oxid uhličitý totiž není příliš kamarádský k zažívání a nezřídka vyvolává tlakové potíže. A když už se vám „podaří“ pití zanedbat? Pak je lepší dohánět ho v malých dávkách než nárazově „mamutí“ dávkou vody.


5 OTÁZEK PRO: MUDr. Mgr. Eriku Matějkovou

, lékařku a odbornici na výživu,

* Je pravda, že bez dostatku tekutin člověk nezhubne?

Ano, pokud buňky dostávají signál, že nemají dostatečnou hydrataci, reagují jako na jakoukoli jinou zátěž. Jejich metabolismus se přepíná na šetřící režim a ukládají si následně více tuku jako energetickou rezervu.

* Lze pitný režim doporučovat podle váhy člověka?

To platí pouze u dětí. V dospělosti není nutné takto přísná kritéria dodržovat. Doporučuje se pít zhruba 2–2,5 litru tekutin denně.

* Dá se předzásobit tekutinou (třeba když jedu dlouhou cestu autobusem)?

Nedá. Jakýkoli nadměrný příjem tekutin je vnitřními pochody upraven na přijatelnou míru pro zdravé fungování těla. Pokud vypiji příliš mnoho tekutin, tělo je vyloučí zvýšenou tvorbou moči. Lze ale například pomoci tělu tím, že před cestou budu pít iontové nápoje, které mi pomohou udržet lepší hydrataci, a vyvaruji se pití kávy, černých, zelených či bylinných čajů, jež množství vyloučené moči zvyšují.

* Existují potraviny, kterým bychom se v létě měli vyhnout, protože „pijí“ příliš mnoho vody?

Častá chyba v pitném režimu je, že lidé pijí hodně minerálek s vyšším zastoupením iontů. Denně bychom jich měli vypít maximálně půl litru. Jejich větší příjem vede k zatížení ledvin. Stejně tak bychom se měli vyvarovat sladkých nápojů, sladkostí a vysoce solených potravin, jako jsou oříšky, slané tyčinky či brambůrky, jež vedou ke zbytečnému zadržování vody.

* A jak je to s kávou? V restauracích je zvykem dávat k ní malou skleničku vody. Je to optimální?

Ano, kofein – jak známo – odvodňuje. Jsou lidé, kteří mají zvýšeně citlivý organismus právě na kofein, tein či složky bylinných čajů. To vede k tomu, že i když pijí dostatečné množství tekutin, ale ve formě kávy, černých, zelených či bylinných čajů, hydratace těla se v jejich případě zhorší, protože většinu tekutin snáze vyloučí.


Věděli jste, že...

…sladká chuť nápojů zvyšuje pocit žízně? Volte raději tekutiny s nakyslou nebo nahořklou chutí. Ideální je však opět vsadit na čistou vodu.

29.6.2009 17:41 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.