ZPĚT

My máme maso

Vegetariány asi příliš nepotěšíme, nicméně odborníci na zdravou výživu se shodují, že živočišné bílkoviny v naší stravě chybět nesmí. Proto jsme tentokráte jídelníček zaměřili právě na maso. Kolik bychom ho denně měli vlastně sníst a co takhle ho spojit s bylinkami?

Maso je důležitá potravina, a to hlavně pro pro děti, osoby podstupující těžkou fyzickou námahu, sportovce, ale nemělo by chybět ve stravě nikoho z nás. Proč? Podstatný je především obsah plnohodnotných bílkovin (10–20 %), minerálních látek (např. železa) či vitaminů A, D a skupiny B. Z nutričního hlediska je nejhodnotnější maso hovězí a telecí, maso drůbeží (kuřecí, krůtí) a králičí je ceněno pro nízký obsah tuku. Vnitřnosti mají většinou vysokou výživnou hodnotu (vyšší obsah vitaminů a minerálních látek), ale obsahují také větší množství cholesterolu. Maso rozhodně nemusíte jíst denně a ani odborníci se neshodnou na tom, kolikrát do týdne by se mělo na jídelníčku objevit. Pokud jíte dostatek jiných zdrojů bílkovin (ryby, luštěniny, mléčné výrobky apod.), stačí maso opravdu jen občas. Spíše než na množství pak dbejte na jeho kvalitu a čerstvost.

* Zpracování kuřecího masa se datuje až do období starověkého Babylonu. V Česku ho prý zkonzumuje každý dospělý ročně až 25 kg! Kuřecí je oblíbené také u sportovců a dietářů, protože je lehce stravitelné a obsahuje velké množství bíkovin.

* Vepřové maso nenajdete v kuchyni arabských států, protože je považováno za nečisté, zato u nás patří společně s kuřecím a hovězím k nejoblíbenějším. Z dietetického hlediska patří kvůli vysokému obsahu tuku ve svalovině k nejkaloričtějším a také hůře stravitelným.

* Za krůtu a krůtí maso vděčíme objevení Ameriky. Do té doby totiž Evropané indiánskou slepici, jak se krůtě zpočátku říkalo, neznali. Krůtí maso je díky velkému podílu svaloviny vhodné pro všechny dietáře, přesto Češi sní ročně pouhé 2 kg krůtího masa na osobu.

* Srnčí maso je z vysoké zvěře to nejoblíbenější, nejlepší kousky jsou prý ty, které jsou uloveny za prvních mrazíků na konci listopadu nebo začátkem prosince. Maso je ideální začít upravovat až tak tři dny uleželé, před tepelným zpracováním je rovněž můžete naložit do vinného láku.

* Jehněčí maso pochází z ovcí do šesti měsíců věku, díky mateřskému mléku a čerstvé zelené pastvě jde o maso velmi kvalitní a také zdravé. Chuťově jej lze charakterizovat jako něco mezi hovězím a králíkem, je lehce stravitelné, příznivě ovlivňuje metabolismus cholesterolu.

* Daňčí maso patří jako všechny druhy „jeleního masa“ k těm tužším, proto ho neváhejte naložit do marinády a pak také déle připravovat. Vařené či dušené je nejlepší.

* Zatímco v západní Evropě a USA spotřeba hovězího masa klesá, u nás patří stále k velmi oblíbeným a na stůl se dostává v nejrůznějších podobách – vařené, dušené, pečené či grilované. Obsahuje řadu živin, hlavně pak železo nebo zinek.

3.12.2009 12:24 | Petra Lamschová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.