ZPĚT

Když se řekne light

Potraviny označené slůvkem „light“ představují velké lákadlo pro ty, kteří drží dietu. Mylně navozují pocit, že po nich nepřiberete. Je to pravda? Není označení „light“ jen marketingovým tahem?

O několik generací zpět bylo známkou blahobytu především dobré jídlo, bohatý stůl a na něm dostatek potravin plných tuku, cukru apod. Dnes je situace téměř opačná. Mnoho lidí považuje za zdravé a správné to, co je „odlehčeno“, „lehké“ a „nízkokalorické“.

Co však ve skutečnosti tyto nápisy znamenají a jde opravdu o zdravější a lepší potraviny a produkty než ty ostatní? V první řadě je třeba říci, že označení light neboli lehký není zákonem nijak definováno a může tak být označena v podstatě kterákoli potravina, nápoj apod. – pečivo, mléčný výrobek, uzenina, ale třeba i alkohol, které mají nižší podíl určité látky nebo živiny (tuku, cukru, cholesterolu…).

Nálepka light však nic neříká o tom, jaké je skutečné množství dané živiny v potravině, o kolik procent je tento obsah snížen ani jaká je celková energetická hodnota jídla. Snadno se tak může stát, že některá rádoby light potravina může mít nakonec ještě více kalorií než její klasická varianta.
Naštěstí alespoň ostatní definice mají pevně stanovená pravidla, která musí splňovat, aby výrobky mohly nést toto označení.

Víte, co znamená?

* Nízkoenergetický – potravina, která obsahuje méně než 170 kJ/100 g, nebo méně než 80 kJ u tekutých potravin.

* Neenergetický – jde jen o tekuté potraviny, které mají méně než 17 kJ/100 ml.

* S nízkým obsahem tuku – výrobek obsahuje méně než 3 g tuku/100 g nebo méně.

* Bez tuku – obsahuje méně než 0,5 g tuku na 100 g nebo 100 ml.

* S nízkým obsahem cukru – obsahuje méně než 5 g cukru na 100 g nebo 100 ml * Bez cukru – obsahuje méně než 0,5 g cukru/100 g nebo 100 ml.

* Se sníženým obsahem (energie, tuku, cukru) – obsah energie nebo živin je snížen nejméně o 30 % oproti porovnatelnému výrobku, musí být uvedeno, co vedlo ke snížení energie. * „Lehký“ nebo „light“ – je to obdobné jako „se sníženým obsahem“, ale navíc s poukazem na vlastnosti, v důsledku kterých je výrobek „lehký“.

Light neznamená „snězte více“

Light potraviny do redukčního jídelníčku určitě patří, ale s rozmyslem. Je třeba si všímat všech nutričních hodnot a nespokojit se pouze s velkým nápisem lehký. Také přemýšlejte o množství. Sníte-li místo jednoho klasického jogurtu tři light jogurty, postrádá vaše počínání jakýkoli smysl. Ve skutečnosti totiž přijmete mnohem více energie, než kdybyste si dali onen jeden klasický, třeba i polotučný jogurt.

Pro příklad uvádíme srovnání několika potravin – v jejich lehké a standardní verzi. Vidíte, že kalorická hodnota je u light potravin skutečně nižší. V každém případě, pokud chcete hubnout a do svého jídelníčku zařazujete i light potraviny, berte je opravdu jako plnohodnotnou náhradu běžné porce a ne jako „povolení“ dopřát si o to více.

Ne vždy zdravější

Přes výhodu, kterou v podobě nižší kalorické hodnoty light potraviny mají, existují i určité zápory oproti klasickým potravinám. Mnoho lidí včetně výživových odborníků light produktům vyčítají horší, mdlejší nebo „umělou“ chuť, takže po jejich snězení nejsou naše chuťové buňky dostatečně uspokojeny a my máme touhu jíst ještě dál a více.

To souvisí také s mnohdy vyšším glykemickým indexem, který je častý především u potravin, u kterých bylo uměle sníženo množství tuku. Další nevýhodou je poměrně časté přidávání syntetických přísad, umělých sladidel apod. – právě kvůli tomu, aby byla i přes snížení určité živiny v potravině alespoň částečně zachována její chuť a vzhled. Příznivci biopotravin a potravin bez „éček“ mají proto v případě light produktů jen velmi omezené možnosti.

Co na to odborník?

Monika Divišová

nutriční poradce www.wellnessia.cz Light potraviny mohou být v jídelníčku hubnoucího jak pomocníkem, tak ale i způsobit zmatek a nepochopení. Proto než uvěříte obrázku štíhlé a krásné slečny na kelímku, prostudujte si nejprve podrobně složení.

Light potraviny bychom si z hlediska hubnutí mohli rozdělit na více kategorií:

1. Light potraviny, které jsou kaloričtější než běžná varianta výrobku. Typickým příkladem jsou některé typy jogurtů, u kterých je sice tučně na kelímku zvýrazněn snížený obsah tuku, ale na zadní straně obalu objevíme, že je přidáno velké množství škrobu, a tudíž je kalorická hodnota ve výsledku vyšší. Těmto potravinám se VYHNĚTE.

2. Light potraviny, u kterých je kalorická složka nahrazena umělými sladidly – typické jsou nápoje jako kokakola či ochucené minerálky, jogurty, ovocné džusy, kečupy a jiná ochucovadla, nakládané zelí či okurky. Tyto potraviny sice mají nižší energetickou hodnotu a teoreticky jsou pro hubnutí vhodnější než klasické výrobky, ovšem obsah umělých sladidel z nich činí potraviny nevhodné pro zdraví. A zdraví přece potřebujeme jak k hubnutí, tak ke spokojenému životu. Takže těmto potravinám se také raději VYHNĚTE.

3. Potraviny, kterým je lépe se VYHNOUT, ať už jsou light, nebo ne, protože jsou za každých okolností nevhodné – například tavené sýry (velký obsah tavicích solí), vepřové a jiné masové paštiky a konzervy (velký obsah tuku i u odlehčených verzí, konzervanty) a uzeniny (velký obsah soli, barviv, konzervantů a zahušťovadel).

4. Light potraviny, které mají snížené množství tuku nebo cukru bez dalších náhrad a „vycpávek“. Příkladem je Lučina Linie či odtučněný tvaroh. Tyto potraviny můžete při hubnutí jako užitečného pomocníka VYHLEDAT.

5.2.2011 7:00 | Pavla Maříková,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.