ZPĚT

3 nejzdravější národy světa

Indové si sypou koření i do čaje, Japonci považují mořské řasy za vyhlášenou lahůdku a Švédové zase milují losí nebo sobí maso. Proto se také v těchto zemích dožívají požehnaného věku. Inspirujte se!

Japonsko

Na japonském souostroví Okinawa žije několik set čilých staříků a stařenek, kteří překonali hranici sto let. Když vědci sledovali emigranty, kteří přesídlili z Okinawy do Ameriky, zjistili, že mimo svou vlast přejali nezdravé stravovací návyky a rázem bylo po pevném zdraví a dlouhověkosti. Je tedy téměř jisté, že za svou mimořádnou odolnost vděčí zdravému životnímu stylu.

Tajemství jejich kuchyně:

Japonci si svůj jídelníček neumějí představit bez mořských řas, které se pro svůj vysoký obsah vitaminů a jodu právem řadí mezi „superpotraviny“. Z kombu a nori se také do trávicího traktu dostává kyselina alginová, která je přirozeným čističem střev. Kromě toho si Japonci potrpí na spoustu mořských plodů, rybího masa, syrové zeleniny a hub šitake, v nichž se skrývá nebývale široká škála minerálů. Milují také sóju, která dokáže plnohodnotně nahradit živočišné bílkoviny.

U prostřeného stolu:

Japonci praktikují pravidlo „hara hachi bu“, které spočívá v rozumném dávkování porcí. Toto japonské rčení lze přeložit jako „jez jen do té míry, abys byl sytý jen z 80 %“. Díky němu se jim daří udržovat si zdravé zažívání a rozumnou váhu i bez hladovění, procenta obézních lidí se v Japonsku drží jen na 3 %, což z jeho obyvatel činí jeden z nejštíhlejších národů na světě.

Další tip y pro zdraví:

Japonci praktikují spoustu přirozeného pohybu, který je spojený s relaxací. Na prvním místě je starobylé bojové umění tai-či, které cvičí nejen údy, ale i práci s dýcháním a s energií. Mezi tradičními japonskými hobby hraje prim zahradničení na čerstvém vzduchu. Obyvatelé Okinawy zase tradičně dávají přednost chůzi před cestování dopravními prostředky.

Co vyzkoušet:

Polévku miso, ve které nechybějí typické japonské ingredience, jako jsou mořské řasy wakame, tofu, čerstvý zázvor, sezonní zelenina, zelené natě či houby šitake. Připravuje se vždy čerstvá, pojídá se z malých misek. Japonci si tuto polévku s velmi specifickou vůní dopřávají často k snídani.


Švédsko

Žebříčkům nejzdravějších zemí světa už tradičně vévodí skandinávské národy, vždyť předpokládaná délka života Švédů se pohybuje kolem 82 let. Za to vděčí nejen velmi kvalitnímu zdravotnictví, ale i střídmému jídelníčku, vášni pro cyklistiku a pravidelnému lyžování.

Tajemství jejich kuchyně:

Švédové prosluli jednoduchou, leč chutnou stravou, v níž se dochucovadla a koření používají jen ve velmi omezené míře. Jejich jídelníčku vévodí ryby na tisíc způsobů - například slanečci či maso z lososa. Neméně typické je i losí a sobí maso či masové kuličky s omáčkou.

Vysoká je i spotřeba mléka, severská kuchyně totiž sestává zejména z bílkovinné stravy. Díky tomu mají Švédové v potravě dostatek kalcia, které podle některých výzkumů urychluje odbourávání tuků. Co se zeleniny a ovoce týče, dávají seveřané přednost kysanému zelí nabitému vitaminem C a lesním plodům, zejména borůvkám, které jsou úspornou zásobárnou velkého množství oxidantů.

U prostřeného stolu:

Samoobslužné stoly plné lahůdek, které se rozšířily po celém světě, pocházejí ze Skandinávie. Obyvatelé Švédska mají dokonce i jejich vánoční variantu, která se jmenuje julbord a neobejde se bez pečeného krocana, spousty ryb a vajec s kaviárem.

Další tip y pro zdraví:

Ve Švédsku se nesmí kouřit v restauracích ani na veřejných místech a nutno dodat, že to tento sportovně založený národ příliš nemrzí. S pouhými 13 % nikotinových závisláků jsou na tom takřka nejlépe v Evropě. V řadě evropských států pravidelně holduje cigaretám přes 30 % populace, což vede ke zvýšení rizika nádorových a srdečních onemocnění.

Co vyzkoušet:

Jídlo s tajemným názvem Janssonovo pokušení se skládá z brambor zapečených se smetanou a ančovičkami. Pro Švédy je spojené zejména se slavnostními příležitostmi.


Indie

V Indii trpí čtyřikrát méně lidí Alzheimerovou chorobou než v západních státech, a co se týče rakoviny a cukrovky, je situace obdobná. Indové totiž nedají ani ránu bez zeleninových jídel se spoustou koření, které působí jako prevence proti několika závažným onemocněním najednou. Z náboženských důvodů mnozí upřednostňují rostlinnou stravu, díky čemuž jim nehrozí vitaminový deficit.

Tajemství jejich kuchyně:

Kurkuma, koriandr, chilli, kardamom, pepř - to jsou jen některé z přísad, které dodávají říz exotické směsi, již známe v Evropě pod názvem kari. Indové si ji připravují doma a při vaření ji používají mnohem štědřeji, než jsme zvyklí. Kurkuma podle posledních vědeckých studií působí preventivně proti Alzheimerově chorobě, ne náhodou je mezi Indy, kteří spořádají minimálně 100 miligramů tohoto koření denně, toto onemocnění relativně vzácné. Kromě toho je preventivním protizánětlivým prostředkem a silným antioxidantem. Běžnou přílohou jsou okořeněné luštěniny, které obsahují spoustu vlákniny a hořčíku a pomáhají snižovat krevní cukr. K mnoha pokrmům se přidává jako pojidlo jogurt.

U prostřeného stolu:

Indové si s příbory hlavu nelámou, jídlo si z plechových talířů nabírají přímo prsty pravé ruky. K pití si často dopřávají masalu, což je černý čaj s mlékem a se stejnojmennou směsí koření.

Další tipy pro zdraví:

Indové se řídí ájurvédskou medicínou, která má pět tisíc let dlouhou tradici. Ájurvéda znamená v překladu „věda o dlouhověkosti“, ale přezdívá se jí také „matka moderní medicíny“. Velmi důležitou součástí je prevence, tento systém se totiž nezajímá jen o nemoci a jejich symptomy, ale především o člověka jako celek. Učí, jak nalézt soulad se svým biorytmem a se svou duší. Z ájurvédy také pochází neuvěřitelných sedm set rostlinných preparátů s léčivými účinky, které mnohdy zaberou lépe než moderní léky.

Co vyzkoušet:

Ochutnejte dhál, což je jednoduchý čočkový, fazolový či hrachový pokrm se zeleninou, ke kterému se jako příloha hodí placky čapátí či rýže.

25.5.2011 10:12 | Ilona Laužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.