ZPĚT

Středomořská kuchyně

Říká se, že středomořská kuchyně je po té japonské nejzdravější na světě. Lze ji popsat slovy čerstvá a rychlá, ale umí také pěkně bublat na plotně a vonět po olivovém oleji, česneku a víně.

Od západu až na východ

Středomořská kuchyně, to je jižní Francie, Portugalsko, Španělsko, Itálie, ale také Řecko a Turecko. Tak velká oblast má jedno společné, a tím je podnebí. Střídají se zde dvě vegetační období, sluníčko a vlhkost. Ačkoliv to jsou země často vyprahlé, dozrává u nich dostatečné množství ovoce a zeleniny, jež pokryje nároky nejen svých obyvatel, ale putuje i do dalších koutů světa.

Kuchyně jednotlivých států se však může lišit zvyklostmi i svým složením. A ačkoliv se stále ještě traduje, že je díky dostatečnému množství čerstvých surovin zdravá, letoviska se snaží čím dál více přizpůsobit recepty turistickým chutím. Proto pokud se chystáte na dovolenou ke Středozemnímu moři, vyhledejte tradiční taverny, trhy s čerstvými rybami a nebojte se vejít i do malých odlehlých uliček, kde se skrývá tajemství těch pravých středomořských chutí.

Jídelníček o třech chodech

Pro většinu států, jež obklopuje Středozemní moře, je zcela běžné jíst 3x denně. Brzy ráno se vstává, jde se na trh, nakoupí se čerstvé suroviny a z nich se připraví vydatná snídaně. V dopoledních hodinách se pracuje, po lehkém obědě odpočívá. Večeře je společenskou událostí, která netrvá jen půl hodiny, ale protahuje se až do pozdních nočních hodin doprovázená zpěvem a smíchem. Nenechte se ovšem zmást, už i státy jižní Evropy bojují s nadváhou a obezitou. Vede je k tomu stejně tak jako u nás přejídání se a nedostatek pohybu.

Kdo se však od těchto stravovacích návyků odlišuje, jsou Turci. Ti jedí až 4x denně, z toho si dopřejí 2x hlavní jídlo k snídani a večeři a lehčí přesnídávku v poledne a pak těsně před spaním.

Co nesmí ve středomořské kuchyni chybět?

• olivový olej a olivy

• ovoce a zelenina

• mořské ryby a plody

• libové maso

• mléčné výrobky

• obiloviny a luštěniny

• ořechy

• čerstvé bylinky

Olivový olej a česnek

Dvě typické ingredience, jež dodávají vůni i specifickou chuť středomořské kuchyni. Pro starousedlíky také znamenají symbol dlouhověkosti. Olivy se jedí nakládané nebo se z nich vyrábí olivový olej. Ten, který je nabitý zdraví prospěšnými látkami, je za studena lisovaný nebo panenský. Obsahuje nenasycené mastné kyseliny, které snižují hladinu LDL cholesterolu v krvi a naopak zvyšují ten „hodný“, HDL cholesterol.

Pravidelnou konzumací olivového oleje se podstatně snižuje riziko výskytu srdečněcévních onemocnění, a protože má pozitivní vliv také na střevní mikroflóru, působí preventivně proti nádorovým onemocněním zažívacího traktu.

Česnek dodává pokrmům nejen specifické aroma, ale také je pomáhá snadněji strávit. Navíc obsahuje vápník, jenž je třeba dodat tam, kde se v receptech objevují např. rajčata či špenát. Bez olivového oleje a česneku se neobejde většina receptů středomořské kuchyně. Jeden z těch nejtypičtějších pochází z Itálie a jmenuje se aglio e olio. Kombinace těchto dvou surovin tvoří také základ řecké omáčky skorthalia nebo turecké lahůdky obohacené o vlašské ořechy s názvem tarator.

Tip do kuchyně: Česnek skladujte na suchém a temném místě, v ledničce by mohl brzy naklíčit a získat nahořklou chuť. Olivový olej ponechte v tmavých lahvích chráněný před sluníčkem.

Rajské mámení

Je velký rozdíl, jestli si rajčata koupíme v zimě, nebo v létě. Nezáleží ani tak na jejich velikosti nebo tvaru, ale na tom, jestli jsou dozrálé na slunci, šťavnaté a voňavé. Ty teprve dodají jídlu tu správnou sladkou středomořskou chuť. Do salátů se dávají čerstvá, vždy v kombinaci se sýry, jako je např. mozarella, parmazán, nebo se tepelně upravují. Rajčata jsou základem proslulé španělské polévky gazpacho, vyrábí se z nich omáčka sugo na pizzu, salza či všem známý salát caprese. Jsou také velmi chutná v kombinaci s lilkem nebo cuketou. Protože se v oblasti Středozemí popíjí víno ve velkém, díky obsahu lykopenu slouží rajčata také jako „vyprošťovák“ a antioxidant, a ten slibuje pravidelným konzumentům dlouhověkost.

Tip do kuchyně: Aby se lykopen z rajčat snadněji uvolnil, krátce je tepelně opracujte a nezapomeňte přidat trošku olivového oleje.

Víno, nebo sherry?

Sklenka dobrého vína nikdy nechybí na prostřeném stole středomořské kuchyně. Ačkoliv podle WHO (Světové zdravotnické asociace) se nedoporučuje mužům vypít více než 4 dcl vína a ženám jen 2 dcl, zajímavé je, že lidem v této oblasti svědčí. Kvalitní červené víno obsahuje účinnou aktivní složku resveratrol, jež patří mezi polyfenoly. Ten má pozitivní vliv na cévní systém, působí protizánětlivě, snižuje krevní srážlivost a preventivně chrání organismus proti nádorovému onemocnění.

Ovšem už jenom kvůli zdraví platí pravidlo, že nic se nemá přehánět. Látka resveratrol se nachází i ve vlašských ořeších, cibuli, česneku nebo pórku. Víno není jen letním afrodisiakem, ale přidává se také jako ingredience do řady pokrmů v italské, španělské a samozřejmě francouzské kuchyni. Co byste měli vyzkoušet, jsou řecké kalamáry a chobotnice dušené v červeném víně a rajčatové omáčce. V Portugalsku víno nahrazují sherry.

Tip do kuchyně: Víno vybírejte jen kvalitní a suché, nechte ho z pokrmu trošku odpařit, tím kyselost vymizí a zůstane už jen sladkotrpká chuť.

Ryby a jiná mořská havěť

Protože se jedná o oblast, kde hlavním zdrojem potravy místních lidí jsou ryby a plody moře, netrpí přímořské národy nedostatkem jódu ani omega 3 nenasycených mastných kyselin. Obě tyto látky působí jako prevence v řadě onemocnění, jako je např. štítná žláza, arterioskleróza či rakovina. Co u vás u Středozemního moře čeká? Parmice nachová, mořský okoun, sardinky, slávky, ančovičky, plotice, humři, kalamáry, sépie, škeble nebo garnáti.

Platí zde jedno kulinární pravidlo – čím kratší je doba přípravy, tím křehčí a šťavnatější je maso. Avšak ve středomořské kuchyni naleznete i obměny typu „slow food“, jako je lahodné dušené rybí maso skrývající se pod názvy caldeirada v Portugalsku, zarzuela de pescado ve Španělsku, brodetto v Itálii nebo bouillabaisse ve Francii.

Tip do kuchyně: Zda jsou ryby čerstvé, poznáte tak, že mají lesklé oči, červené žábry a nejsou cítit. Citron a čerstvé bylinky vám pomůžou zamaskovat typické aroma ryby.

Objevte chuť jehněčího a kozího masa

Co je pro Středomoří typické, je jehněčí a kozí maso. Jejich maso obsahuje řadu zdraví prospěšných látek, především karnitin, jenž je důležitý pro získávání energie z tuků a chrání srdeční svalovinu. Jehněčí i kozí maso je navíc poměrně nízkokalorické. Co stojí za to ochutnat, jsou řecké recepty kleftovo, pomalu pečené jehně ochucené kořením, nebo musaka, vrstvy pečené zeleniny a sekaného jehněčího masa zalité sýrovou omáčkou. Kozy a ovce jsou zdrojem mléka, z něhož se vyrábí tradiční jogurty a sýry. V menší míře naleznete v ostatních státech Středozemí i vepřové nebo drůbeží maso.

Pozor na světlé pečivo

Co je v redukční dietě tabu, je rozhodně světlé nadýchané pečivo vyrobené z bílé mouky. Sehnat celozrnné pečivo v oblasti Středomoří bývá nadlidský výkon. Ve Francii se nabízejí bagety, v Itálii ciabetty s olivovým olejem. V Řecku se nejčastěji jí chlebová placka pitta a v Turecku zase semit, což je křupavý bochánek bílého chleba posypaný sezamovými semínky. Pokud jen ochutnáte a nastolíte si režim na výdej, nic výrazného to s vaší váhou neudělá. Zaměřte se však raději na přílohy, jako je rýže nebo kuskus a dostatečné množství zeleniny. Místo těstovin si dejte italské rizoto, ve Španělsku vyzkoušejte paellu, ve Francii daubes a v Turecku pro změnu pilaf.

Sladká tečka na závěr

Ovoce je bezpochyby pokrm, který osvěží a zároveň může potlačit mlsnou. Navíc je plné vody, fruktózy neboli ovocného cukru, jenž funguje jako rychlý zdroj energie, vlákniny pro lepší zažívání a také samozřejmě obsahuje řadu vitaminů a minerálních látek. U Středozemního moře si budete moci v létě pochutnat na třešních, pomerančích, mandarinkách, hroznovém víně, fíkách a řadě dalších druhů ovoce, i těch nepříliš známých.

A když vám to přece jen nedá, vyzkoušejte italský dezert zabaglione připravený rozšleháním vaječného žloutku s cukrem a vínem Marsala v horké lázni nebo ve španělský dezert v podobě křehkého koláče s karamelovou náplní. Ve Francii si pochutnejte na Claufoutis aux Cerises neboli na nákypu s třešněmi a v Řecku nezapomeňte na klasiku, jogurt smíchaný s medem a ořechy.

Tip do kuchyně: I doma si můžete připravit sladký osvěžující nápoje z kousků ananasu, melounu či z pomerančů. Stačí přidat ledovou tříšť, čerstvou mátu nebo meduňku, pár kapek šťávy z citronu a špetku třtinového cukru.

***

Typické bylinky ve středomořské kuchyni:

• oregano

• koriandr

• rozmarýn

• bazalka

• kopr

• šalvěj

• majoránka

• petrželka

• tymián

Koření ve středomořské kuchyni:

• paprika

• chilli papričky

• skořice

• muškátový oříšek

• hřebíček

• šafrán

• nové koření

• římský kmín

12.7.2011 10:19 | JANA VAŠÁKOVÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. radulinka23

    radulinka23 Včera jsem si vařila středomořské jídlo..Mňamka..

    Úterý 22:08

  2. L7cie

    L7cie mmm, dala bych siii <3

    Čtvrtek 11:50

  3. Denisák

    Denisák já bych se chtěla vrátit do Španělska a dát si znovu vbornou Paelu-opravdu doporučuji 8-)

    Pátek 17:49

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.