ZPĚT

Pusťte děti do kuchyně

Děti umí být nevděční strávníci. Naučit je správným stravovacím návykům je však v dnešní době nutnost, která je může ochránit před řadou civilizačních chorob včetně obezity.

Zdraví nade vše

Už od prvního nadechnutí se miminko stává křehkým pokladem, o který je třeba s láskou a také zodpovědností pečovat. Nic nenechat náhodě – tak by mohlo znít motto dnešní doby. Představte si, že by vaše babičky řešily, který kočárek je pro jejich potomka ten nejlepší, zda mají koupit biopotraviny, jaký olej přidají do zeleninového pyré… Dnes jsou rodiče jako houby, jež nasávají informace ze všech stran. Jsou vděční za možnost volby, jen tak se něčeho nezaleknou a o výchově včetně stravování mají určitou představu. Ta by měla v první řadě tvořit zdravý základ skládající se z pestrého jídelníčku bohatého na kvalitní sacharidy, bílkoviny a tuky, vitaminy, minerální látky a vodu. Všechny tyhle složky jsou důležité pro správný vývoj a růst dětí, dodávají energii, podporují imunitu apod. Nemělo by se však zapomínat ani na pohodu a pozitivní vztah k samotnému jídlu.

Potravinová pyramida

Potravinová pyramida vám pomůže orientovat se v tom, co je, anebo naopak není zdravé. Kolik by toho vaše dítě mělo sníst, záleží na mnoha faktorech, jako je věk, váha, fyzická aktivita, zdravotní a psychický stav apod. Doporučené množství pro jednotlivé věkové skupiny naleznete na www.vyzivaprodeti.cz. Některé děti jsou „žravé“ od přírody, jiné s jídlem dělají drahoty. V obou případech je zapotřebí hlídat složení jídelníčku a odbourat největší zlo.

Nejčastější příčiny obezity u dětí:

1. Rodinné prostředí – obezita rodičů

2. Nedostatek pohybu – doporučuje se 60 minut pohybu denně

3. Nesprávné stravovací návyky

Zdroj: Česká obezitologická společnost

Jděte svým dětem příkladem

Jen dobrý učitel přiměje žáka, aby si informace uložil hluboko do své paměti a uchoval je tam navěky. Obdobně je to s výživou. Malé děti mají od přírody dar všechno vidět, slyšet a napodobovat. Rodiče jsou jako terč, který je třeba zaměřit a nespustit z očí. A tak se může stát, že špatné stravovací návyky se dědí z generace na generaci a je těžké se jich následně zbavit. Ráno se nenasnídat, jíst ve spěchu, přejídat se, mlsat u televize nebo počítače, na noc si „zaplácnout“ žaludek. To a mnohé další činnosti se kódují v lidském mozku a tělo jako by je dělalo automaticky. Proto jděte svým dětem od začátku příkladem. Najděte si čas na společné vaření, stolování a vychutnávání si jídla. Mluvte s dětmi o tom, co je a není zdravé a proč. Naučte je, že jíst 5x denně je úplně v pořádku. Vysvětlete jim, proč by se neměly přejídat a že ne vždy se jídlo musí dojídat. Ukažte jim, že pít v průběhu celého dne vodu je zcela normální.

Tip: Co opravdu pomáhá, je, když děti zapojíte do přípravy jídla. Hrajte hru na nakupování, nechte je uklidit suroviny do ledničky. Už jen proto, že si je budou moci osahat, přičichnout si k nim, omýt je, zamíchat apod., se budou cítit důležití a pomůže jim to získat správný vztah k jídlu.

Jídelníček o pěti porcích

Již v útlém věku je důležité, aby se děti naučily jíst 5–6 porcí denně. Průběžně tak svému tělu dodávají energii a ono nemá potřebu šetřit na „zlé“ časy. Současně je zapotřebí naučit se přes den nehladovět déle než 3 hodiny a v noci více než 10 hodin. Správnou volbou potravin a pravidelným stravovacím režimem lze omezit chutě na sladké, tendenci uždibovat apod. Čím dříve si dítě osvojí pravidlo pěti porcí, tím lépe. Inspiraci naleznete v našem týdenním jídelníčku.

Snídaně 20 % energetického příjmu – je nejdůležitějším jídlem dne. Po noci, kdy tělo spotřebuje velkou část glukózy v krvi, ji potřebuje zpět doplnit ve formě jídla. Ideálně takového, jež obsahuje pozvolna se uvolňující sacharidy s nízkým glykemickým indexem. Děti jsou pak ve škole mnohem pozornější a látku si lépe zapamatují.

DOPOLEDNÍ SVAČINA

15 % energetického příjmu – bohužel bývá často prvním jídlem dne. Děti se ráno nestíhají nasnídat a svačí až o velké přestávce. Někdy vyhrají potraviny z automatů a jídlo z domova ani neochutnají. Zde je důležité dětem svačiny obměňovat, domluvit se s nimi a zvolit kompromis.

OBĚD

35 % energetického příjmu – je druhým nejdůležitějším jídlem dne. Pro děti je navíc společenskou událostí, kdy všichni, ať už se jedná o spolužáky, nebo rodinu, usednou k jednomu stolu a vyprávějí si své zážitky. Podstatné je zachovat správný podíl všech výživových složek, vyměnit tučné pokrmy za lehčí a zdravější, aby dítě mělo energii i na celé odpoledne.

ODPOLEDNÍ SVAČINA

10 % energetického příjmu – vybírejte podle toho, zda bude dítě odpoledne aktivní, nebo se bude muset třeba učit. Při sportu je třeba zvýšit energetický přísun, dopřát mu kus ovoce, případně celozrnné sušenky, ale také bílkoviny a dostatečné množství tekutin. Při lenošení naopak dbejte na přísun kvalitních rostlinných olejů a dovolte mu třeba ořechy v přírodní podobě.

VEČEŘE

20 % energetického příjmu – je třetím nejdůležitějším jídlem dne. Zároveň by měla být rodinnou událostí. Vypněte televizi, rádio nebo počítač a s plnou pusou se pusťte do vyprávění. Při výběru pokrmu se zaměřte na zeleninu, případně libové maso a rýži nebo polévku, naopak se vyhýbejte těstovinám s tučnou sýrovou omáčkou.

POMOCNÍCI V KUCHYNI

Děti se rády cítí být důležité, zvláště pak můžou­li pomoci mamince nebo tatínkovi v kuchyni. Pokuste se nepředstavovat si, kolik nepořádku dokážou malí uličníci napáchat s moukou, mlékem nebo dokonce vejci. Má to i své plusy, strávíte čas dohromady a vy při tom stihnete připravit třeba večeři. Navíc své potomky vedete k samostatnosti. Do tří let by už měly děti umět zacházet se lžící, v předškolním věku ovládat vidličku a nůž. Hrubou i jemnou motoriku si protrénují i při třídění rýže nebo čočky, mícháním nebo sypáním různých ingrediencí do mísy. Později vám pomohou obalovat, oškrábat brambory, krájet zeleninu, ovoce apod. Podstatné je užít si spousty zábavy a vštípit dětem lásku k jídlu.

INSPIRACE NEZNÁ MEZÍ

Popusťte uzdy své fantazii a nechte oživit vařečky, hrnce nebo třeba brokolici a jablka. Vyprávějte svým dětem pohádky, které je přinutí zamyslet se nad tím podivným kulinárním světem dospělých a také přivolají ten správný apetit v případě, že zrovna odmítají jíst ovoce nebo zeleninu. Může vám pomoci knížka od Hany Pinkerové s názvem Kuchyňské pohádky. Naleznete v ní odpovědi na to, co může vědět louskáček na ořechy o Popelce nebo co si pamatují šípky o Růžence. Můžete ji koupit na internetu za cenu 149 Kč. Krátké pohádky o zelenině a ovoci včetně 20 receptů naleznete i v knize Míny a Týny Pohádková kuchařka od Jany Vašákové. K prodeji za cenu 89 Kč v hypermarketech Globus.

BANÁNOVÉ MUFFINY

Ingredience na 6 mufnů: 1 banán, 1 vejce, 125 g bílého jogurtu, 100 ml polotučného mléka, 1 vanilkový cukr v biokvalitě, 1 lžíce třtinového cukru, 180 g hladké pohankové mouky, 1 lžíce prášku do pečiva bez fosfátů, 2 lžíce řepkového oleje

Postup: Banán utřeme s jogurtem, mlékem, vanilkovým a třtinovým cukrem. Postupně vmícháme pohankovou mouku, prášek do pečiva a nakonec řepkový olej. Těstem vyplníme formičky na mufny do dvou třetin a pečeme v troubě předehřáté na 180 °C asi 30 minut.

Tip: Další zdravé recepty pro děti naleznete např. na www.receptyprodeti.cz nebo www.varime­detem.cz

Potravinová pyramida

4. patro

sladkosti, sladké a sycené nápoje, slané a tučné pokrmy děti nepotřebují, jíst by je měly pouze v omezeném množství a nepravidelně. Obsahují příliš mnoho cukru, soli, nasycených tuků a s velkou pravděpodobností i umělá sladidla, barviva a konzervační látky, které negativně působí na lidské zdraví a mohou být mimo jiné i příčinou obezity.

3. patro

bílé pečivo, libové maso, vejce a sýry obsahují sacharidy, bílkoviny, tuky i vitaminy a minerální látky. S jejich konzumací by se to však nemělo přehánět. Dětem školou povinným postupně vyměňte světlé pečivo za celozrnné, vejce omezte na max. 4 kusy týdně a 1x týdně můžete s čistým svědomím vynechat i maso.

2. patro

obiloviny, cereálie, mléčné výrobky, ryby a kvalitní rostlinné oleje jsou zdrojem pomalu se uvolňujících sacharidů (vlákniny), bílkovin (esenciálních aminokyselin) a tuků (nenasycených mastných kyselin). Suroviny jezte v průměru 3x denně, ryby alespoň 2x do týdne.

1. patro

voda, zelenina a ovoce dodávají organismu energii, potřebné vitaminy a minerální látky. Dětem do 6 let se doporučuje vypít 1,5–1,8 l za den, starší děti by měly zvýšit pitný režim alespoň na 2 l a více, zeleninu jíst 3x a ovoce 2x denně.

14.9.2011 11:06 | JANA VAŠÁKOVÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Lorinka

    Lorinka u dcery se mi myslím, dobré stravování daří. Ale mladší syn ( 2 a půl let) je čím dál horří. Jako menší zbacal cokoliv ale teď mi odmítá jíst zeleninu i ovoce a občas si nevezme ani brambory na oběd. Když mu dám snídani, řekne mi chci maso :) Můjnejvětší nešvar je, že děti pijí většinou vodu se šťávou, to bych ráda odbourala.. :-\

    Středa 11:20

  2. Silva...

    Silva... Já bych proti vodě se šťávou nic nenamítala. Já jsem na ní taky vyrostla. Děti mají rády sladké pití a při tom, kolik vydají energie, to hravě spálí. Hlavně když nepijí Pepsi-coly a podobné "tlamolepy". Raději ať pijí vodu se šťávou než aby nepily vůbec.

    Středa 11:26

  3. Silva...

    Silva... Jen bych vybrala kvalitnější šťávu, s minimem konzervantů a umělými aroma.

    Středa 11:27

  4. Lorinka

    Lorinka myslíš? No já nevím, zubařka mi tvrdí, že dva zubní kazy co má malá je z toho pití. Protože samozřejmě jim dám sem tam sladkost, ale pití šťávy je špatné. Ale máš pravdu, taky jsem jako malá nepila nic jiného

    Středa 11:40

  5. Silva...

    Silva... Jaký to má vliv na zuby, to fakt nevím.

    Středa 11:46

  6. Silva...

    Silva... Nebo je pomalu zvykej, aby té šťávy tam měly méně. Kompromis.

    Středa 11:48

  7. Miilka

    Miilka Mám 4 děti. Už jsem vypozorovala, že mají různá období, kdy jim něco nechutná, ale obvykle se to během půl roku až roku změní. Nemá cenu děti do jídla nutit, aby si ho naopak nezošklivily. Spíš se snažím, abych "alespoň ochutnaly". Když nechtějí jídlo, mohou vždy místo toho dostat chléb nebo rohlík (max. namazaný máslem, aby neměly hlad a přitom si nezvykaly si příliš vybírat). Kvalitní ovocné šťávy, pokus dostatečně ředěné vodou, také nezavrhuji. ;-)

    Neděle 09:52

  8. Jana Š

    Jana Š Zdravím všechny budoucí hubeňoury! Najde se prosím mezi Vámi spřízněná duše, která by se chtěla vzájemně podporovat v hubnutí? Jsem tu teprve krátce, a rozhodla jsem se začít s hubnutím od října ... tedy už to jde dolů. Jsem mamina se dvěma dětmi (2 a 4 roky) z Unhoště (kousek od Prahy), vážím 74,8 kg a mým cílem je shodit 8 kg. Na cvičení nikam nechodím, cvičím si jednoduché cviky doma. Pokud se najde někdo, kdo by na tom byl podobně a občas by se třeba chtěl setkat, proč néé na dobrém jídle a malém pivku, budu ráda:). Těším se! Jana

    Neděle 21:25

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.