ZPĚT

Jídlo jako lék

Imunitní systém nemusíte posilovat jen doplňky stravy. Dobře poslouží také čerstvé sezonní potraviny a pokrmy z nich uvařené.

K tomu, aby se člověk nadopoval vitaminy, nemusí ve velkém konzumovat exotické citrusy a jiné ovoce, jež se k nám dováží z velké dálky. Stačí si vychutnat české sezonní suroviny, které jsou doslova nabité vitaminy a dalšími látkami. Není nad to, zaútočit na viry a bakterie přírodní cestou.

Připravte se na zimu

Čím dříve začnete pečovat o své zdraví, tím lépe. V první řadě zapomeňte na hladovku nebo striktní diety. Lidé, kteří přijímají málo energie, jsou vystaveni vyššímu riziku onemocnění. A obdobně je tomu i v případě nadbytečného příjmu, kdy organismus může ztratit schopnost potlačovat infekce. Obézní lidé často trpí oběhovými a srdečními chorobami, které se taktéž spojují právě s poruchou imunity. Dopřejte si proto pestrý a vyvážený jídelníček, který vám dodá téměř všechny potřebné látky.

Vitaminy v kuchyni

Existují vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K) a vitaminy rozpustné ve vodě (B a C). Kulinární úpravou je můžete buďto ztratit, nebo také zvýšit jejich účinek. Tak např. vitamin C nemá rád dlouhodobé skladování, kontakt s kyslíkem, kovem ani tepelnou úpravu. Suroviny, které jej obsahují, nevařte příliš dlouho. Ideální je jejich příprava v páře, brambory se zase vyplatí vařit ve slupce. Opakem je vitamin A. Tak třeba vařená mrkev tepelně zpracovaná a v kombinaci s tukem uvolní více beta-karotenu.

Imunitu posílí i nápoje

I když v zimě nemáte potřebu vypít litry vody jako v létě, nezapomínejte tělu v pravidelných intervalech dodávat tekutiny. Jako antioxidanty slouží kvalitní čaje, především zelený a bílý, a v menší míře si můžete dopřát i kvalitní kávu. Pokud se budete cítit oslabení, nastrouhejte si čerstvý zázvor, zalijte jej vroucí vodou a dochuťte troškou šťávy z citronu a třeba i medem. Jako detoxikační kúra slouží i teplá voda s citronem. A na zahlenění poslouží i odvar z cibule. 7 podzimních surovin pro lepší imunitu

HRUŠKY

* Obsahují až 2x vyšší podíl vlákniny
a vitaminu C než jablko.
* Mají nízký podíl organických kyselin, větší
množství draslíku a vitaminu B.
* V menší míře se v nich nachází i trošku
jodu a vitaminu P.
* Působí antioxidačně, pročišťují
organismus, posilují srdce a krevní oběh. * Zároveň pomáhají při trávení
a onemocnění ledvin.
* Nezralé plody a jejich kombinace s mlékem mohou způsobit zažívací problémy.
* Připravují se z nich ovocné i kombinované
saláty, používají se do marmelád a džusů. * Chutné jsou i dezerty z hrušek nebo
podávané se sýrem a ořechy.

Tip: Odvar z hrušek nebo hruškových křížal se doporučuje podávat při všech chorobách spojených s vyššími teplotami a zimnicí.

HROZNOVÉ VÍNO

* Nejvíce vitaminu C, B a E se skrývá ve
slupkách hroznového vína.
* Je zdrojem i vitaminu A a K a také draslíku,
vápníku a hořčíku.
* Obsahuje látku resveratrol snižující výskyt
srdečních a rakovinotvorných onemocnění. * Dodává energii buňkám, působí proti
zácpě a pomáhá detoxikovat organismus. * Doporučuje se při ledvinových
problémech, dně nebo také anemii.
* Nejzdravější je ve své syrové podobě,
mohou se z něj připravovat šťávy i džusy. * Lze jej kombinovat i se zeleninovými
saláty, podává se se sýry a ořechy.
* Není však nejdietnější a jeho glykemická
hodnota je středně nízká.

Tip: Na zimu si hroznové víno usušte, rozinky vám dodají potřebnou energii a zdraví prospěšné látky.

CIBULE

* Obsahuje vitaminy C, K, B6, vlákninu
a zdraví prospěšný allicin.
* Z minerálních látek se v ní nachází
především železo, hořčík, vápník a fosfor. * Má antibiotické i dezinfekční účinky, pomáhá čistit zažívací ústrojí a při zánětu ledvin.
* Snižuje krevní tlak, hladinu cukru v krvi
i ten špatný cholesterol v krvi.
* Posiluje žaludek a střeva, podporuje produkci žaludečních šťáv a zlepšuje chuť jídlu.
* V kuchyni se přidává téměř ke každému
českému pokrmu i do salátů.
* Lze ji používat jako zeleninu nebo koření,
třeba v silném slepičím vývaru.
* Červená cibule je vhodná především ve
studené kuchyni.

Tip: Během nachlazení a chřipek vám pomůže sirup z cibule nakrájené na menší plátky a posypané třtinovým cukrem.

CELER

* Obsahuje vitaminy A, B, C, E a K, draslík,
vápník, sodík, hořčík, fosfor, železo a jod. * Působí detoxikačně a antibakteriálně, snižuje krevní tlak a má protirakovinné účinky.
* Posiluje mozek a nervovou soustavu,
prospívá vlasům i pokožce.
* Pomáhá chránit žaludek proti žaludečním
vředům a urychluje jejich případné léčení. * Patří mezi nejčastější potravinové alergeny, paradoxně však působí proti alergickým projevům.
* Seženete jej v podobě bulvy, řapíkatého
či listového celeru.
* Řapíkatý celer umí potlačit chuš k jídlu a pomáhá při trávení, jíst jej můžete zasyrova.
* Používá se do salátů, pomazánek,
polévek, zeleninových i masitých pokrmů.

Tip: Šťáva z celeru obsahuje éterické oleje, vitaminy a minerální látky, které posílí obranyschopnost vašeho organismu.

ČERVENÁ ŘEPA

* Je zdrojem vitamínu, C, E, z minerálních
látek pak draslíku, železa a selenu.
* Listy z červené řepy mají dokonce více
vápníku, železa, vitamínu A a C než bulva. * Obsahuje kyselinu listovou a také vzácné
stopové prvky zvané rubidium a cezium. * Pomáhá posilovat imunitu a je účinným bojovníkem proti rakovině.
* Podporuje činnost trávicí soustavy,
zlepšuje využití bílkovin v těle.
* Odvádí toxiny z těla, je zásaditá
a vhodná při kvasinkové dietě.
* Červená řepa se jí za syrova, přidává se do salátů, polévek, peče se, vaří nebo dusí.
* V potravinářství se používá jako přírodní
barvivo červeň řepná.

Tip: Vyzkoušejte chutný a zároveň zdraví nápoj připravený z červené řepy, mrkve, jablka, špenátu.

KVĚTÁK

* Obsahuje vitaminy C, E a vitaminy
skupiny B včetně kyseliny listové.
* Nachází se v něm minerální látky, jako je
např. draslík, vápník, zinek a fl uor.
* Posiluje obranyschopnost organismu, má
močopudné a detoxikační účinky.
* Považuje se za účinného bojovníka proti rakovině a je vhodný při žaludečních potížích.
* Je lehce stravitelný.
* Byl vyšlechtěn z divoké brukve zelené obdobně jako kedluben, zelí nebo kapusta.
* Seženete jej nejen v bílé podobě, ale
také v zelené nebo fialové barvě.
* Připravují se z něj polévky i saláty, vaří se, duší, gratinuje i smaží, nakládá se i mrazí.

Tip: Nejvíce vitaminu si zachová květák, povaříte-li jej krátce v páře. Nezapomeňte však přidat pár kapek panenského rostlinného oleje.

PAPRIKA

* Je plná provitaminu A, vitaminu C, B1, B2, E a K, draslíku, hořčíku, vápníku, železa a zinku.
* Obsahuje vlákninu, lykopen a v menší
míře i sacharidy, bílkoviny a tuky.
* Chrání před rozvojem zhoubných nádorů,
zuby, dásně a oběhovou soustavu.
* Podporuje trávení.
* Zpomaluje proces stárnutí, má pozitivní
vliv na zrak a v někdy urychluje hubnutí. * Seženete je v různých barvách, jako je červená, zelená, žlutá, oranžová, bílá, fialová i černá.
* Nejzdravější je v syrové podobě v salátech v kombinaci s panenským rostlinným olejem.
* Můžete ji i lehce orestovat s masem,
přidat do omáček nebo slaných koláčů.

Tip: Pálivost papriky má na svědomí látka kapsaicin, která má také léčivé účinky, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a chrání srdce a cévy.


IMUNITA NA TALÍŘI

Kde nalezneme tělu prospěšné látky?

Bílkoviny OE maso, mléčné výrobky, vejce, luštěniny, obiloviny a sója Probiotika OE mléčné zakysané výrobky Omega-3 mastné kyseliny OE rybí tuk a tučné ryby Omega-6 mastné kyseliny OE slunečnicová a sezamová semínka, pšeničné klíčky, vlašské ořechy, sója, kukuřice a obohacené margaríny Vitamin C (kyselina askorbová) OE šípky, kiwi, červené papriky, brambory, brokolice, zelí a citrusové plody Vitamin A (retinol) OE rybí tuk, maso a vnitřnosti, žloutky, mléčné výrobky, mrkev, špenát, brokolice a mango Vitamin E (tokoferol) OE slunečnicový, řepkový a olivový olej, semínka, mandle, luštěniny a celozrnné výrobky Vitamin B5 (kyselina pantotenová) OE kvasnice a droždí, kuřecí, telecí a rybí maso, obiloviny, ořechy a semínka Železo OE maso a vnitřnosti, luštěniny, celozrnné výrobky, ořechy a semínka, žloutek a listová zelenina Selen OE semínka, ořechy, obiloviny, celozrnná mouka, mořské ryby a plody Zinek OE dýňová, slunečnicová a sezamová semínka, mák, játra, houby, hovězí maso, sardinky a cereálie

28.11.2011 9:21 | JANA VAŠÁKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.