ZPĚT

Svět, kde je sladké dovoleno

Milé dámy a pánové, pohodlně se usaďte a nalaďte si své chuťové buňky. I vy můžete mlsat, stačí znát tu správnou míru a ty pravé ingredience.

O glykemickém indexu potravin jsme toho napsali už mnoho, zatím ne však v přímé souvislosti s vánočním cukrovím. O tom si totiž my „dietáři“ myslíme, že patří na černou listinu. Ale opravdu je všechno to sváteční mlsání pro nás tabu?

Vybírejte s rozumem a s chutí

I vánoční cukroví může mít nízký glykemický index potravin. Stačí jen použít takové ingredience, které se v organismu budou pozvolna uvolňovat. Co to v praxi znamená? Dříve se zasytíte a déle si s nimi vystačíte. Obvykle se jedná o takové suroviny, které pochází z přírody a nejsou uměle ošetřeny, upraveny apod. Dobrým příkladem je klasický bílý rafinovaný cukr. Obsahuje vysoké procento sacharózy na rozdíl od medu, který se skládá z fruktózy (ovocného cukru) a glukózy. Představte si třeba takové perníčky bez medu…

Nešetřete na surovinách

Proč péct 10 druhů cukroví, když můžete mít tři poctivé? Proč nakupovat deset kilogramů bílé mouky, když vám stačí 2 kilogramy celozrnné? Z toho vyplývá ponaučení: Raději než ve velkém nakupujte s mírou kvalitní suroviny. Uvidíte, že toho nesníte tolik a zbavíte se zároveň výčitek, že přiberete na váze. Jako inspiraci přikládáme tři recepty, na kterých si jistě pochutnáte.

Co je správně?

Ořechy – v jejich přírodní podobě bez soli a přidaného tuku

Sladidla s vyšším podílem fruktózy – med, rýžový, pšeničný, javorový, agávový nebo datlový sirup

Celozrnná mouka – pšeničná, žitná nebo špaldová mouka (na cukroví hladce namletá)

Sušené ovoce – bez syřidel a přidaného cukru (domácí nebo v biokvalitě)

Kvalitní čokoláda– s obsahem kakaa nad 70 %

Rostlinné oleje a tuky nebo máslo – jen v takové míře, která je nezbytná

Co je špatně?

Pražené a solené ořechy

Bílý cukr

Bílá mouka

Mléčná čokoláda s vysokým podílem kakaového másla

Ztužené tuky

IVANA JIREŠOVÁ herečka

Co si představíte pod pojmem sladké Vánoce?

Chuť mandarinek, punče, teplá deka, rodina, klid a procházky.

Musela jste se někdy o Vánocích krotit?

Když jsem byla v pozdní pubertě, tak jsem byla pěkně „macatá“. Měla jsem pořád hlad, a tak jsem chodila na cukroví i v noci.

Co si představíte pod pojmem zdravé mlsání?

Mlsat pamlsky, ve kterých není bílá mouka, bílý cukr a jsou plné ořechů, ovoce a kvalitní hořké čokolády.

A jaký je váš recept na pohodové Vánoce?

Na mě Vánoce působí jako droga. Jakmile se blíží, začnu být sentimentální, přestanu spěchat, všechny miluju a všem všechno odpouštím a mám takový ten hloupý úsměv na tváři. Pro mě jsou Vánoce rodina a moje rodné město Písek, poutní místo Lomeček, procházka v zoo na Hluboké, kde je spousta dětí a rozlévá se tam punč. Noční posezení s přáteli, které přes rok vůbec nevidím…

OVESNÉ KULIČKY S KOKOSEM

Ingredience:

200 g ovesných vloček (mohou být i špaldové, pohankové apod.) * 100 g brusinek (nebo rozinek) * 100 g sušených švestek (meruněk nebo datlí) * 50 g mandlí * 1 lžíce medu * 100 g másla * šťáva z citronu * 4 lžičky kvalitního kakaa (nebo karobu) * kokosová moučka na obalení

Postup:

Ovesné vločky nasucho opražíme dozlatova a vychladlé pomeleme. Sušené ovoce spaříme horkou vodou, vymačkáme a rovněž pomeleme.
Přidáme mandle, med, máslo, šťávu z citronu a kakao a necháme chvilku odstát. Poté rukou vytvarujeme kuličky a obalíme je v kokosu, necháme oschnout a vložíme do papírových košíčků.

LENKA ČERNÁ kouč pro zdravý životní styl, www.lenkacerna.cz

Co si představíte pod pojmem sladké Vánoce?

První se mi vybaví pečení s mojí mámou, svařené víno a legrace. Vždycky nějaký ten plech připečeme, ale užíváme si ženskou zábavu dosyta.

Musela jste se někdy o Vánocích krotit?

Já na Vánoce vždycky zhubnu, protože předvánoční čas trávím pracovně zcela aktivně, navíc mi ošklivé počasí nahrává z hlediska návštěv v posilovně… Také mám ráda sníh a běžky, po těch se hubne skvěle! Když to tak shrnu, v lednu mám nejlepší kondici v roce :­) Pro mě je rizikovým obdobím v roce léto, nikoliv Vánoce.

Co si představíte pod pojmem zdravé mlsání?

Takové mlsání, které má v sobě alespoň něco zdravého a je hlavně z domácí výroby! Používám ráda různé druhy celozrnné mouky, přírodní sladidla a nedám dopustit na kvalitní suroviny od A do Z. Zdravé mlsání je i výsledkem pečení s láskou, kdy v jídle cítíte energii radosti a snahy udělat vám dobře.

A jaký je váš recept na pohodové Vánoce?

Pro mě osobně je to souhra následujícího: 1. Každodenní procházky na vzduchu nebo jakákoliv aktivita venku, která nám udělá dobře. 2. Dobré a zdravé jídlo, které by si měl člověk vychutnat s rodinou a přáteli. Jak jeho výrobu, tak konzumaci :­) 3. Střežení dobrého pocitu, který mnohdy v tomto období ztrácíme. Každý den si to chce ráno říci, že mi mojí dobrou náladu nikdo a nic nevezme. Pro dobrý pocit bychom přece měli dělat maximum, a to nejen o Vánocích :­)

ŠPALDOVÁ VÁNOČKA

Ingredience na 2 vánočky:

480 g špaldové mouky * 100 g hnědého cukru * 200 g másla * 3 žloutky z vajec * 35 g droždí (1 balení) * 1/4 litru biomléka * špetka soli * hrst rozinek a brusinek * pekanových ořechů (nebo mandlí) * 1 vanilkový lusk * citronová kůra z chemicky neošetřeného citronu * trochu kvalitního tmavého rumu

Postup:

Předehřejeme troubu na 190 °C. Z trochy vlahého mléka, 2 lžic cukru a rozdrobeného droždí necháme vzejít kvásek. Rozinky namočíme do rumu.
V míse utřeme změklé máslo, cukr a žloutky, přidáme citronovou kůru, rozinky, sůl, nasekané ořechy a brusinky. Na závěr ještě semínka z vanilkového lusku, nalijeme zbytek vlahého mléka a kvásek. Opatrně promícháme a prosejeme do ní 400 g mouky. Vařečkou vypracujeme těsto, lehce jej poprášíme a necháme minimálně hodinu kynout na teplém místě. Poté jej přesuneme na pomoučněný vál, použijeme zbývajících 80 g mouky na vypracování těsta. Pokud se lepí, přidáme mouku. Těsto rozdělíme na dvě části a každou ještě na 9 kousků.
Základní patro vánočky vypracujeme ze 4 částí tak, že kousky rozválíme na stejně dlouhé válečky a ty zapleteme dohromady. Druhé patro upleteme ze tří a vrchní patro ze dvou kusů. Vánočky potřeme rozšlehaným vejcem a pečeme prvních 15 minut při 190 °C v troubě. Poté teplotu snížíme na 170 °C a vánočky dopékáme ještě 30 minut. Závěrem otestujeme hotové těsto špejlí.

JANA VAŠÁKOVÁ výživová poradkyně, www.receptyprodeti.cz

Co si představíte pod pojmem sladké Vánoce?

U nás doma se vždy peklo okolo 20 druhů cukroví. Maminka začínala už v listopadu a my jí moc rádi chodili ujídat ty „nepovedené“ kousky. Sladké Vánoce pro mě znamenají vůni skořice, badyánu a hřebíčku, sladkou chuť medu a křupání kokosu.

Musela jste se někdy o Vánocích krotit?

Jako dítě jsem si to vánoční mlsání užívala bez jakýchkoliv výčitek. Od té doby, co je pro mě pečení nejen zábavou, ale také prací, v době Vánoc už žiju Velikonocemi. Ale protože mám doma dvě holčičky, které doslova musím z kuchyně vyhánět, abychom se tam vešly, ráda si s nimi dám ještě jednu „rundu“ pečení navíc.

Co si představíte pod pojmem zdravé mlsání?

V první řadě takové to poctivé cukroví z kvalitních surovin. Čerstvě namletou celozrnnou mouku, domácí vajíčka od mé sestry, med přímo od včelaře, celý vanilkový lusk, ořechy, sušené ovoce apod. Nebráním se ani máslu, jen se držím pravidla, že nic se nemá přehánět.

A jaký je váš recept na pohodové Vánoce? Připravit si všechno večer před Štědrým dnem dopředu. Ráno děti vstanou a dáme si společně snídani. U nás se moc na zlaté prasátko nevěří, hlad je u nás špatným rádcem a kručení v břiše z nás dělá velmi nepříjemné společníky. Odpoledne po procházce pozveme sousedy na svačinu a horký jablečný čaj a večer si dáme jak jinak než tradiční českou rybu, kapra a zdravou verzi bramborového salátu.

VÁNOČNÍ ŠTRÚDL

Ingredience na tažené těsto:

1 vejce * 200 ml vody * 1 lžíce řepkového oleje * 1 lžíce šťávy z citronu * 320 g hladké celozrnné pšeničné mouky * troška rozehřátého oleje na potření těsta

Ingredience na náplň:

4 jablka * 1 hruška * 50 g rozinek * 50 g nasekaných vlašských ořechů * 1 lžíce třtinového cukru * 1 lžíce mleté skořice * 1 lžička nastrouhaného muškátového oříšku * 2 hřebíčky

Postup:

Rozšleháme vejce, šťávu z citronu a vlažnou vodu s olejem. Nalijeme to na prosetou mouku a vypracujeme vláčné těsto. Uhněteme bochánek, vložíme ho na pomoučněný vál a potřeme rozehřátým olejem. Přikryjeme utěrkou a necháme v teple 30 minut odpočinout. Poté si těsto rozdělíme na dvě nebo tři části. Lehce poprášíme moukou a vyválíme válečkem těsto a rukama vytáhneme v obdélníkový tvar. Jablka a hrušky nakrájíme na tenké plátky, vmícháme k nim horkou vodou spařené rozinky a cukr. Přidáme nasekané vlašské ořechy s hřebíčkem, skořici a muškátový oříšek. Směs vložíme doprostřed vyváleného těsta. Závin zabalíme a můžeme jej potřít rozšlehaným vejcem. Vložíme na plech vyložený pečicím papírem a pečeme v předehřáté troubě na 170 °C dozlatova asi 20 minut.

22.12.2011 9:13 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.