ZPĚT

Vše o chuti

Také se trápíte tím, že vás neustále honí mlsná? Pak si zapamatujte, že chuť není váš nepřítel, jen s ní možná neumíte pracovat.

Co je to vlastně chuť? Jedná se o smysl nebo také vnímaný podnět související s jídlem a pitím. Člověk má v průměru 10 000 chuťových pohárků s tím, že dítě jich má mnohem více než dospělý člověk. Nacházejí se na jazyku, patře i v krku. Jazyk přitom chuť vnímá celou svou plochou, existují na něm však místa, která jednotlivé chutě ješte zvýrazňují, a těm se říká chuťové receptory. Ty vnímají čtyři základní chutě – sladkou, kyselou, slanou, horkou. Pak také pátou chuť s názvem umami, jenž je odvozený z japonštiny a znamená chutný nebo také delikátní, slouží jako tzv. detektor na glutamáty. Podle nových studií existují i další chutě, jako je vápníková nebo tučná. Výsledná chuť se tvoří kombinací všech vjemů v centru vnímání chuti, které se nachází v temenním laloku mozkové kůry.

CO OVLIVŇUJE CHUŤ?

To, co má zásadní vliv na výslednou chuť, je v první řadě složení, teplota, konzistence, vzhled, vjem, ale i vůně jídla či pití. Jenže na určitou chuť si člověk nejprve musí zvyknout. Říká se, že dítě ochutná jídlo i nekolikrát, než si chuť osvojí. Mozek tak reaguje na předchozí zkušenost. Potraviny, které vnímáte v negativním slova smyslu tak dostanou nálepku s nápisem pachuť nebo lidšteji odporné. A naopak, jistě znáte ten pocit, že si něco vybavíte a hned na to dostanete chuť a zvýší se vám tvorba slin. V případě, že se mozek dožaduje v pravidelných dávkách něčeho, co vyvolává pocit uspokojení, může se jednat o obdobu závislosti. Ta vzniká tehdy, když mozek reaguje na zvýšenou hladinu cukru v krvi vyplavením endorfinu (hormonu štestí), látek, které vyvolávají ono uspokojení. Naleznete je i v mnoha potravinách, například v čokoládě. Nepřítelem číslo jedna se tak stává psychika, ne jídlo.

TIP: Závislost na určitém jídle lze vypěstovat nejen na sladkostech, ale také na príliš tučném nebo slaném jídle. Tyto výrazné chutě sice uspokojí vaši touhu, ale zároveň mohou vést k řadě civilizačních chorob včetně obezity. Je duležité si zapamatovat, že cukr se ukládá ve formě tuku stejně jako samotný
tuk.

10 ZPUSOBŮ, JAK ZKROTIT CHUŤ

1. Vyvarujte se stresových situací, které ve vás vyvolávají chutě.

2. Najdete si jinou náplast na bolest, vyměnte čokoládu například za jablko.

3. Místo na „stežovací“ kávu a dezert si jdete s kamarádkou zaběhat.

4. Naučte se jíst pravidelně a pestře, snídaně vám dodá potřebnou energii.

5. Najdete si čas vše dostatečne prežvýkat, tím zlepšíte trávení a neprejíte se.

6. Mějte pod kontrolou cukry, zvyšte hlavně přísun potravin s vyšším obsahem vlákniny.

7. Zaměřte se na potraviny s nízkým glykemickým indexem, nebudete mít hlad a chutě.

8. Obnovte své chuťové buňky, dochucovadla nahraďte mořskou solí a bylinkami.

9. Omezte polotovary a potraviny obsahující přídavné látky, nasycené tuky, sůl a cukr.

10. Dostatečně a pravidelně pijte, voda vám pomůže s trávením a oddálí hlad.

TROCHA Z HISTORIE CHUTI

První zmínky o chuti pocházejí z pravěku. Dodnes archeologové studují nálezy a probírají se doslova fyzickými pozůstatky, aby prišli na to, co lidem tenkrát chutnalo, proč si to vybírali apod. Otázkou je, zda potravu pravěcí lidé volili čistě z nutnosti prežít nebo i na základě chuti. Zajímavé je, že ti, co bydleli blízko pobřeží v některých případech nejspíš ignorovali mořské zdroje. Jednalo se o praktické důvody, kulturní tabu, nebo to bylo otázkou právě chuti? V době lovců-sberačů byl jídelníček bohatší na bílkoviny a kvalitní tuk, sacharidy zastupovaly semena, ovoce a bobule, med, hlíznatá zelenina a brambory na základě ročních období a lokality. Ze starověkého Řecka a Říma se dochovaly různé receptury, které vypovídají o tom, že jídlo bylo zdrojem radosti a potěšení. Jedlo se pestře a kvalitně, mezi základní potraviny patřilo maso, ryby, zelenina, koření a pilo se víno. Některé středověké kuchařky zase vycházely z lékařských teorií, že existuje celkem osm chutí, a to sladká, mastná, hořká, slaná, ostrá, hrubá, slaná jako moře a octová. Bohužel gastronomie jako taková se ve středověku netýkala všech, konzumace čerstvého jídla byla výsadou pouze „vyvolených“. Zadíváme-li se do historie chuti, zjistíme, že je podstatnou součástí našich životů, chrání nás před snědením něčeho „nebezpečného“ a na druhou stranu nás může vést k přejídání.

SLADIDLA MAJÍ SPECIFICKOU CHUŤ

Náhradní sladidla jsou látky, které dávají potravinám a nápojům sladkou až kovovou chuť. Tu lze zamaskovat tím, že se používají ve směsích. Rozdělují se na kalorická a nízkokalorická. Ze zdravotního hlediska jsou vhodná pro diabetiky, ne však pro děti, těhotné a kojící ženy, bohužel ani při snaze o redukci váhy. Nevhodná jsou především nízkokalorická sladidla, jež mohou působit v organismu úplně opačně, a to tak, že vyvolávají další chuť na sladké, hlad a vedou k přejídání.

Mezi nízkokalorická sladidla patří:

* aspartam – NutraSweet (E951)

* acesulfam K (E950)

*cyklamáty (E952)

* sacharin (E954)

JAZYK A CHUŤOVÉ POHÁRKY

Špička jazyka – sladká chuť

Krajní části jazyka za špičkou – slaná chuť

Krajní části a střed jazyka – kyselá chuť

Uprostřed v zadní části jazyka – hořká chuť

7.2.2012 9:57 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.