ZPĚT

Zachraňte vitaminy

Je všeobecně známo, že tepelnou úpravou se některé vitaminy ničí. Nejšetrnějším a zároveň chutným řešením je vaření v páře.

Zpátky v čase

Pamatujete si, jak vaše babičky vařily zeleninu nebo třeba ohřívaly knedlíky v cedníku v hrnci s vodou? Využívaly tak páry, která se tvořila pod pokličkou. Dnes by se asi divily, jakou technologii máme k dispozici. Můžeme si vybrat mezi širokou nabídkou parních hrnců nebo troubami, vařit nejen zeleninu, ale i maso s omáčkou, polévky, dezerty apod. Vaření v páře používají i šéfkuchaři ve špičkových restauracích a hotelech.

5 důvodů, proč vařit v páře

1. Jedná se o rychlou a dietní přípravu pokrmu

2. Lze použít minimální množství tuku a soli

3. Zachovává se velké množství vitaminů a minerálních látek

4. Jídlo se nepřipálí a zůstává déle teplé

5. Má výraznější chuť a neztrácí svou barvu

Manuál, jak vařit v páře

Tento způsob úpravy není vůbec složitý. Jediné, co potřebujete, je mít po ruce parní hrnec nebo troubu, vodu a tabulku s informacemi, za jak dlouho se která surovina uvaří.

Zelenina a ovoce

* Cuketa a špenát - 12 minut

* Mrkev a chřest - 15 minut

* Brokolice a květák - 18 minut

* Brambory, papriky a hrášek - 20 minut

* Zelí, celer a houby - 22 minut

* Pórek - 30 minut

* Zelené fazolky - 35 minut

* Jablka a hrušky - 20-25 minut

Poznámka: Čas vaření je orientační, záleží na velikosti, tvrdší druhy nakrájejte na menší kousky.

Tip: Pokud opravdu chcete zachovat v zelenině co nejvíce vitaminů, používejte při krájení keramický nůž a při vaření kápněte k pokrmu trošku rostlinného oleje.

Maso a ryby

* Jehněčí maso nakrájené na kousky - 14 minut

* Kuřecí prsa nakrájená na kousky - 15 minut

* Kuřecí prsa celá - 20 minut

* Krůtí prsa nakrájená na plátky - 24 minut

* Kuřecí stehna - 36 minut

* Vepřové plátky - 38 minut

* Krevety - 5 minut

* Rybí filety - 15-18 minut

* Celá ryba - 25 minut

Tip: Jako přílohu k masu a rybám můžete podávat rýži uvařenou také v páře po dobu přibližně 15 minut.

Recept z knihy Jídlo jako životní styl

od Petry Lamschové a Petra Havlíčka

Opravdu dietní losos

Porce pro 4 osoby

Nutriční hodnoty 1 porce: 1075 kJ/256 kcal

Ingredience:

* 400 g míchané zeleniny, nakrájené na plátky

* 600 g filetů z lososa bez kůže

* sůl, pepř

Postup:

Zeleninu vložíme do spodní nádoby pařáku nebo do multifunkční trouby Jet Chef. Lososa osolíme, opepříme a položíme na zeleninu. Zakryjeme pokličkou a vaříme v páře pomocí funkce 6. smysl po dobu 6 minut. Před servírováním nechte 5 minut dojít. Podáváme s lehkou bramborovou kaší.

Tip: Můžete uvařit také v parním hrnci.

11.4.2012 9:54 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.