ZPĚT

Jak dobít baterky

S jarem přichází únava a lenost. Zatočte s nimi vhodně sestaveným jídelníčkem a také pohybem na čerstvém vzduchu.

Po dlouhé zimě je zcela přirozené, že tělo potřebuje načerpat energii. Je oslabené neustálým bráněním se virózám, chybí mu sluneční svit a kyslík. Čerstvé ovoce z našich krajů je nedostatkovým zbožím, které nahrazují exotické plody. Zelenina si teprve hledá cestu ke sluníčku. Sestavit si vyvážený a zdravý jídelníček, který by dobil vaše baterky, proto není úplně jednoduché. Než se pustíte do „jarnění“ v tom pravém slova smyslu, je třeba pročistit organismus od nahromaděných toxinů.

Velikonoční půst

Dnes už málokdo drží tradiční půst. Ten křesťanský začínal na Popeleční středu, trval 40 dní kromě nedělí a končil 9 dní před Velikonocemi. V tomto období se jedlo střídmě, v jídelníčku chybělo maso, ryby, vejce a mléčné produkty. Předvelikonoční půst měl svá pravidla, jež se přenesla i do současného stylu života. Dnes se kromě zdrženlivosti v jídle a pití doporučuje i střídmost v kouření, sledování televize, nakupování apod. V přeneseném slova smyslu to znamená vzdát se všeho, co k životu vlastně ani nepotřebujete. Postní období pomáhá zmírnit obžerství, zvýšit příjem ovoce a zeleniny. Půst by se však neměl zaměňovat za hladovění a rozhodně není vhodný pro všechny lidi. Vyhýbat by se mu měly v první řadě děti, dále pak těhotné a kojící ženy, senioři a nemocní lidé. Při redukční dietě může půst vést k jojo efektu.

Očistná kúra

Detoxikace je proces, při kterém se tělo zbavuje nahromaděných toxinů z jídla, vzduchu, kosmetiky, léků apod. Pročišťuje se trávicí soustava a krev, posilují se orgány, jako jsou játra, plíce, ledviny a kůže. Při správné životosprávě se mohou zmenšovat i tukové zásoby. Očistná kúra se doporučuje držet 2x do roka, ideální je však celoročně dbát na zásady zdravého životního stylu. Pokud ale dlouhodobě zatěžujete organismus toxiny, musí se to někde na těle projevit. Mezi ty nejčastější příznaky patří: • trávicí problémy, • kvasinkové onemocnění, • bolesti zad, kloubů a páteře, • kožní potíže, • premenstruační syndrom, • neplodnost, • potíže s koncentrací, • únava a nespavost.

Jak přežít detoxikaci

Předtím než se pustíte do jarní očisty, zvažte všechna pro a proti. Na takovýto krok musíte být fyzicky i psychicky připraveni. Pokud omezíte energetický příjem na minimum a zajistíte jej pouze ovocnými a zeleninovými šťávami, může se stát, že ze začátku nebudete schopni vykonávat běžné denní povinnosti. Vaše tělo bude unavené a hladové. Detoxikaci může doprovázet i řada krátkodobých nepříjemných stavů, jako je např. tělesný pach, suchá šupinkovitá kůže, kožní prasklinky, bolesti hlavy, nespavost, závratě, podrážděnost, zmatenost a úzkostné stavy. Mezi další projevy patří i zvracení, kašel, průjem, tmavá moč a zapáchající stolice, výtok průduškového hlenu a hlenu z dutin nosních, zhoršený zrak, případně i sluch. Ty časem vymizí.

Očista ale nemusí být vždy takto extrémní. Někdy bohatě postačí, když ve svém jídelníčku omezíte konzumaci uzenin, bílého pečiva, cukru, sladkostí, slaných a instantních výrobků, potravin obsahujících konzervanty, umělá sladidla, barviva a ochucovadla. Zapomeňte na alkohol, kávu, sladké nápoje a také černý čaj. Naopak se zaměřte na dostatečný příjem tekutin a surovin bohatých na vlákninu a zvyšujte ho pozvolna, aby si na ně mohl trávicí systém zvyknout. Dopřejte si pravidelný spánek, relaxaci i pohyb na čerstvém vzduchu a vyhýbejte se pokud možno nadměrnému stresu.

Denní plán na dobití baterek

1. Po probuzení vypijte sklenici s vlažnou vodou smíchanou se šťávou z citronu.

2. Protáhněte své tělo lehkým strečinkem, dopřejte si koupel nebo sprchu.

3. K snídani si dejte cereálie, kousek ovoce či zeleniny, zakysaný mléčný výrobek a neslazený ovocný nebo bylinkový čaj (300 ml), případně černý čaj s troškou mléka.

4. V průběhu dopoledne pijte ovocný nebo zeleninový fresh džus ředěný vodou 1:1.

5. Nezapomínejte na malou svačinu přibližně 2–3 hodiny po snídani a zahrňte do ní cereální výrobek, žervé, kousek zeleniny, hrst ořechů nebo zakysaný výrobek a čerstvé ovoce.

6. K obědu si dejte lehčí, ale zároveň vydatnější jídlo v podobě zeleninového salátu s masem, rybou nebo sýrem nebo vydatnější zeleninové polévky, také může být libové maso či ryba s přílohou a se zeleninovou oblohou nebo salátem. Nezapomínejte na sklenici vody s citronovou šťávou.

7. Po obědě chvíli relaxujte a nechte tělo trávit. Ke svačině vypijte ovocný nebo zeleninový fresh džus naředěný vodou 1:1 nebo si můžete dát zakysaný mléčný výrobek s kouskem ovoce, případně celozrnný sendvič se sýrem, zeleninou a vodu.

8. Jděte si zacvičit nebo na procházku na čerstvý vzduch, protáhněte své tělo a dostatečně hluboce dýchejte.

9. Asi tak půl hodiny před večeří vypijte neslazený zázvorový, mátový nebo meduňkový čaj. Jídlo podávejte ideálně do 18. hodiny v podobě libového masa či ryby, tempehu, tofu apod. s tmavou rýží, bramborami nebo kuskusem a zeleninovým salátem s dresinkem z panenských rostlinných olejů, případně je vhodná polévka s kouskem celozrnného pečiva.

10. Před spaním si dopřejte koupel, masáž či jiné relaxační techniky. Do postele uléhejte co nejdříve a spěte s otevřeným oknem, abyste v průběhu noci dýchali čerstvý vzduch.

Co byste měli koupit

* Čerstvá zelenina – především listová

* Čerstvé ovoce včetně citronů

* Obiloviny, celozrnné výrobky s vysokým obsahem vlákniny

* Přírodní rýže, brambory, luštěniny a výrobky z nich

* Libové maso, sladkovodní i mořské ryby, vejce

* Zakysané mléčné výrobky z kravského, kozího, ovčího mléka – jogurty, kefír, sýry apod.

* Ořechy a semínka v přírodní podobě

* Panenské rostlinné oleje – řepkový, olivový, sezamový, lněný apod.

* Čerstvé bylinky – petrželová, pažitková a cibulová nať, zázvor, jarní cibulka a česnek * Mořská sůl, vinný nebo balzamikový ocet * Neperlivá a lehce mineralizovaná pitná voda, bylinkové čaje

Recept na míchaný nápoj z celeru a červené řepy

Na 2 drinky potřebujete: 1 stonek čerstvého zázvoru, 150 g bulvového celeru, 1 bulvu červené řepy, šťávu a nastrouhanou kůru z 1 citronu (chemicky neošetřeného), 2 snítky meduňky, 100 ml jablečné šťávy a plátky červené řepy na ozdobu

Postup: Zázvor oloupejte, jemně nastrouhejte, oloupejte i řepu a nakrájejte ji na malé kousky. Celer a řepu odšťavněte. Zeleninovou šťávu smíchejte s citronovou šťávou a kůrou a zázvorem. Meduňku omyjte, osušte, nakrájejte na jemné proužky a vmíchejte do nápoje. Doplňte jablečnou šťávou a rozdělte do sklenic. Podle přání ozdobte plátky červené řepy a ihned podávejte.

Převzato z knihy POWER DRINKY, ovocné a zeleninové nápoje, vydavatelství Grada

Energie na cestách

Pestrá strava jako taková by měla dodat tělu všechny potřebné živiny. Někdy však organismus potřebuje trochu pomoci. Pokud se rozhodnete suplementovat energii, poraďte se se svým lékařem a rozhodně jděte přírodní cestou a nic nepřehánějte.

Řasa kelp (Macrocystis pyrifera) – obsahuje velké množství jodu a alginát sodný, jež pomáhají odstraňovat z těla toxiny. Obdobně působí i řasy wakame, nori, arame a chlorella. Jod však získáte i z přírodních zdrojů, jako jsou višně, třešně, treska, vejce, citron, makrela, sleď, špenát, žampiony, hrách, mléko či kvalitní čokoláda.

Spirulina platensis – je modrozelená řasa. Je zdrojem lehce stravitelných bílkovin, včetně osmi esenciálních mastných kyselin, a chlorofylu. Z minerálních látek se v ní skrývá především železo, vápník, zinek, draslík, hořčík a jod. Spirulina pomáhá s trávením, vyplavováním toxinů z těla a chrání organismus před radiačními vlivy.

Semena chia (Salvia hispanica) – pěstovali Aztékové jako zdroj energie. Populární jsou mezi sportovci i studenty v USA a Kanadě, seženete je však už i u nás. Podporují detoxikaci organismu, mají antioxidační účinky, obsahují omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, vitaminy skupiny B a vápník.

Maqui berry – je temně fialová bobule z Patagonie. Říká se o ní, že je ještě účinnější než açai. Je zdrojem vitaminu C, vápníku a železa. Zvyšuje hladinu energie a vytrvalost, neutralizuje volné radikály, působí protizánětlivě, čistí pokožku, posiluje klouby a kosti. Působí preventivně proti vzniku rakoviny a cukrovky.

A jaký máte názor vy? Stojí za to absolvovat očistnou kúru? Odpovídejte a diskutujte ZDE.

4.5.2012 10:33 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. baroko97

    baroko97 Ale kdo má na toto čas?Dopoledne jdu do práce a vrátím se v noci a mám nárok jen na jednu pauzu,takže nějaké běhání,pravidelná strava nepřipadá v úvahu. :-!

    Neděle 09:36

  2. Alca84

    Alca84 můj detox - dám si hroznové víno a jde to samo ;o) nebo oběd z naší jídelny ;o)

    Neděle 12:33

  3. baroko97

    baroko97 A jak dlouho ho dlabete?Nebo je to jen jednorázové.

    Sobota 07:06

  4. ahoj :-X

    Pondělí 19:22

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.