ZPĚT

Snídaně – základ dne

Patříte mezi ty, kteří ráno z domu bez snídaně neodejdou, nebo s ní naopak den co den bojujete? Poradíme vám, co si dát a jak nastartovat váš apetit.

JAK BY MĚLA VYPADAT SNÍDANĚ?

* bílý jogurt (150 g) nebo jiný přírodní zakysaný polotučný mléčný nápoj (200-250 ml), cereálie bez přidaného cukru (30-50 g), čerstvé (100-150 g) nebo sušené (10 g) ovoce, neslazený čaj, voda s citronem nebo fresh džus ředěný vodou 1 : 1 (300 ml)
* cereální pečivo (80-100 g) či výrobek (cereální sušenky, knäckebrot apod., 3-4 plátky), přírodní sýr (20-40 g), zelenina (100-150 g), neslazený čaj, voda s citronem nebo fresh džus ředěný vodou 1 : 1 (300 ml)
* cereální pečivo (80-100 g), margarín či máslo (10-20 g), šunka s vysokým podílem masa nad 90 % (15-30 g) nebo tvrdý sýr do 30 % tuku v sušině (15-30 g), případně 1 vejce uvařené natvrdo (2x do týdne), zelenina (100-150 g), neslazený čaj, voda s citronem nebo fresh džus ředěný vodou 1 : 1 (300 ml)

PROČ BYSTE MĚLI SNÍDAT?

Během noci vaše tělo spotřebuje velkou část cukru v krvi pro funkci vnitřních orgánů. Správně sestavená snídaně, podávaná v období mezi 7. a 9. hodinou, dodá organismu potřebnou energii, nebudete se cítit unavení, hladoví a nebude vás v dopoledních hodinách honit mlsná. Snídaně působí zároveň jako osvědčený způsob, jak efektivně nastartovat metabolismus k tomu, aby mohlo tělo zdravě hubnout.

CO KDYŽ NEMŮŽETE SNÍDAT?

Pak se to pozvolna naučte. Začněte tím, že si po probuzení dáte medem oslazený čaj, abyste doplnili glukózu. Můžete si dát i mléčný koktejl s čerstvým ovocem a např. ovesnými vločkami nebo mléčné kaše. K přípravě vám může posloužit jak kravské, tak sójové mléko. Využijte času a připravte si jídlo s sebou a snězte jej, až dorazíte do práce či do školy. Bude to taková pozdní snídaně a předčasná svačina. Podstatné je, abyste se cítili na jídlo připraveni, jinak vám hrozí, že se brzy vrátíte k původním návykům.

Z ČEHO SE MÁ SKLÁDAT SNÍDANĚ?

První jídlo dne tvoří přibližně 20 až 25 % energetického příjmu. Protože je potřeba dodat energii v podobě pozvolna se uvolňujících sacharidů, je třeba sáhnout po takových potravinách, jež mají nízký glykemický index (pod 50). Vyšší příjem vlákniny vyžaduje i zvýšený příjem tekutin, ideálně v podobě většího hrnku neslazeného čaje či vody s citronem. Základem zdravého stravování je pestrý jídelníček zahrnující nejen sacharidy, ale také bílkoviny a tuky.

KOLIK KALORIÍ MÁTE BĚHEM SNÍDANĚ PŘIJMOUT?

Bohužel nelze jednoznačně říct, kolik kalorií, gramů sacharidů, bílkovin a tuků by měla obsahovat vaše snídaně. To je čistě individuální podle věku, pohlaví, výšky, váhy, zdravotního i psychického stavu, zda máte sedavé, či fyzicky náročné zaměstnání s vyšším výdejem energie apod. Při redukci váhy by u žen a mužů neměla kalorická hodnota snídaně přesáhnout 1500 kJ, což je 357 kcal, a být nižší než 1000 kJ, tedy 238 kcal. Přesnější údaje žádejte od nutričního specialisty. Vy si pamatujte, že byste se neměli přejídat a jíst raději dopolosyta a po dvou až třech hodinách si dopřát další porci dne, svačinu.

CO BYSTE NAOPAK KE SNÍDANI NEMĚLI JÍST?

• sladké, slané a máslové pečivo vyrobené z bílé mouky
• pražené a doslazované cereálie, ořechy, semínka a sušené ovoce
• smetanové jogurty a tučné mléko
• polotovary obsahující příliš soli, cukru, nasycených tuků a konzervačních látek
• uzeniny, tučné a tavené sýry a smažené pokrmy
• slazené a perlivé nápoje

27.7.2012 11:22 | JANA VAŠÁKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. helik2

    helik2 Docela by mě zajímalo, proč by ke snídani neměly být ořechy , semínka a sušené ovoce.

    Pondělí 12:18

  2. terezw

    terezw Tam je myšleno "pražené a doslazované" ořechy, semínka a sušené ovoce.

    Úterý 10:40

  3. Lenkaa85

    Lenkaa85 Ac co třeba ovesné a jáhlové kaše?

    Sobota 23:30

  4. hopinkaaa(Saška)

    hopinkaaa(Saška) a grahamový rožok? :-)

    Neděle 22:12

  5. miranda

    miranda Dobrý večer.Jsem tu nová.Poradí mi někdo,jak se zde orientovat.Děkuji :-\

    Čtvrtek 21:00

  6. gohard

    gohard Ahoj, koukam, ze dotaz je ze ctvrtka, asi uz jsi se zorientovala, ale pokud ne a mas nejaky dotaz, tak klidne napis ...

    Sobota 09:28

  7. miranda

    miranda AHOJ zajímalo by mě,když sem chci vložit jídlo,které jsem za den snědla,tak jak zjistím kolik má kJ Zatím jsem jen vkládala jídla zde vypsaná :-!

    Sobota 09:42

  8. RoNNie8

    RoNNie8 a tak koukni na net jestli tam nebudou aspon priblizne kj :-\

    Středa 11:18

  9. k.acak

    k.acak Teda já nechápu jak to někdo do sebe může po ránu nacpat :-D já si dávám vodu s citronem, sním banán a mám dost....budu se to muset postupně naučit, ale na nějaké kaši atd. čas nemám.....

    Čtvrtek 20:29

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.